Jaguarciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    #16
    Ursprungligen postat av yngve_133
    Har haft både stora o små jaggar.Tycker att ett 720 är nästan det minsta kar de ska gå i,o då menar jag ett lekpar.Har haft ihop dom citronellor,flawerhorn o ocellariasars.Men när dom går i lek så rensar dom allt annat i karet.Jag matade mina med pellets och räkor och dom lekte jämt plus att ynglen älskade fodret och växte så det knakade.Men som sagt dom är redigt revirhävdande,mindre kar inget sällskap förutom malar.
    Tjena Yngve. Mina gick ensamma i det lilla karet fanns inte på kartan att stoppa i något annat, inte en mal heller inget drägligt liv där den inte kan röra sig utan påhälsningar av en jaggas omilda behandling de kan verkligen skada fingrar mm måste tillägga att detta är vid lek.Annars tror jag att ett 540L kar är ganska optimalt med ett ensamt lekpar av jaguarer större plats tror iaf inte jag de behöver för att verkligen trivas och reproducera sig enligt min åsikt.
    Micke Jarhl Med akvarium!

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • april 2003
      • 1888

      #17
      Kan tänka mig att 375 funkar för ett par jaggor, gärna med ett gömsle där bara honan kommer in. Hanen kan vara lite het inledningsvis vid lek, speciellt när de är yngre.

      Mitt par har gått i 540 i hela sitt liv i princip, de är fullvuxna idag. De har dock haft sällskap tidigare, bland annat av en fullvuxen pearsei och de har lekt, det har gått bra också, pearseien klarade sig bra, det var bara ligga lågt ett tag och rida ut "stormen". Pearseien finns ej mer, det var dock inte jaggorna som tog han ur spel utan Bifasciatan men det är en helt annan historia.

      Idag är de som ett äldre par som ska till att fira 50årsbröllop typ och leker lite då och då. 540 räcker absolut om du i slutänden skall ha ett ensamt jaggapar.


      Mvh Jari

      Kommentar

      • RobinH
        Användare
        • augusti 2008
        • 2150

        #18
        Ursprungligen postat av FI
        Hmm. Jag är ju inte paragrafryttare direkt så jag kanske inte är rätt person att yttra mig här men... Personligen skulle jag säga att hittar man ett stabilt par så går det att ha dem i ett 240 till de är en 30cm om man bara har det paret i karet. Vilket då verkar kunna ta allt från 1 till 3 år beroende på mat, vattenbyten, gener och övrig befolkning i karet.
        Man ser om fiskarna mår bra, så brukar jag tänka. Det är bara ta problemen då de kommer om man nu vill testa på en art man är grymt intresserad av. Jag tycker definitivt inte man behöver ha hela deras framtid uppbokad redan då de är yngel, det känns orealistiskt och onödigt uppstyltat. Ett 720 med enbart 4 st 4 centimeters jaggor och en algätare känns närapå korkat som jag ser det. Rent slöseri, även om det kanske är så fiskarna vill ha det. Jag brukar istället tänka att det löser sig. De får börja i ett lite mindre kar och kanske är situationen sån att om 1-3 år så går det bra att skaffa ett större kar.
        Det kanske inte är rätt att tänka så men jag har haft turen att lokala akvariebutiker tar in i princip vad som helst för vidare försäljning så jag har kunnat testa mig fram till mina favoriter, oavsett framtida storlek och kar. Vissa har man haft en vecka, andra någon månad, andra något år och vissa är omöjliga att ens tänka tanken att göra sig av med.


        I fallet med mina långsamväxande jaggor. Jag drog upp en annan grupp samtidigt, den långsamma gruppen gick i ett 540 först medan den andra gick i ett 240, alla fick samma mat och lika frekventa vattenbyten och gruppen i det mindre karet växte nästan dubbelt så snabbt. Så min gissning är istället att det är generna som har spelat in.
        Alternativt hade det kunnat bero på foder och vattenbyten också, men jag gav dem samma mat och lika stora vattenbyten så länga jag hade dem, och firrarna i det mindre karet växte alltid snabbare, så jag vet inte.

        Visst jag tror säkert det "går" att ha jaggor i ett mindre kar men det känns ju ändå inte speciellt optimalt i mina ögon att ha 30cm jaggor i ett 240L kar! men som jag skrev så i längden blir det nog inte så bra!
        klart man kan ha ungdjur och låta dom växa upp ett tag i ett så litet kar och sen flytta dom till ett större efter tiden dom växer, du ser ju själv hur grann din ensamna jagga hane har blivit!
        CA

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #19
          Ursprungligen postat av RobinH
          Visst jag tror säkert det "går" att ha jaggor i ett mindre kar men det känns ju ändå inte speciellt optimalt i mina ögon att ha 30cm jaggor i ett 240L kar! men som jag skrev så i längden blir det nog inte så bra!
          klart man kan ha ungdjur och låta dom växa upp ett tag i ett så litet kar och sen flytta dom till ett större efter tiden dom växer, du ser ju själv hur grann din ensamna jagga hane har blivit!
          Ja precis jag förstår hur du menar, helt optimalt är det ju dock sällan då fiskarna förmodligen har flera meters revir i naturen, åt alla håll. Men jag ville mest lämna en liten öppning åt de som nu funderar på jaggor, eller andra stora fiskar. Det kan låta så absolut ibland på nätet. "Nej det går inte! Köp guppys istället!" Typ Jag har själv varit i samma sits tidigare då man trodde att böcker eller forumiter beskrev lagar man var tvungen att följa slaviskt och sedan blev man ledsen då inget tycktes fungera. Allt man gjorde var fel. :/
          Idag kör jag bara på med vad jag har till förfogande. Det funkar så länge det funkar. Det tråkiga är bara att det är ytterst få fiskar jag har fått dra upp till fullvuxen storlek. Det är baksidan av det hela. :/ Just den biten är något jag avundas er som har möjlighet att ha riktiga bamsekar, en jagga på 40-50 cm vore helt sanslöst att ha, speciellt om man har dragit upp den från yngelstorlek och sett den utvecklas från den där blygsamma lilla blaskiga blekfisen till ett kontrastrikt monster som i princip vill vräka en ur lägenheten om den skulle få som den ville Men men, någon gång kanske man skaffar hus så vem vet vad som händer
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          Arbetssätt...