Storlek kar till CA-kombinationer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Storlek kar till CA-kombinationer

    Jag blir enormt inspirerad av att se de otroligt vackra bilderna i CA-bilder tråden. Helt klart sugen att ha ett CA kar.

    Jag undrar vilken storlek på akvarium ni har och vilken besättning ni kör med. Vore intressant med en liten förteckning med mått på akvarium samt vilka ciklider som går där. Jag tror fler är intresserade då det ofta kommer frågor om hur stort karet är och vad som går däri.

    Kan vara intressant att höra om ni anser att det finns plats för mer än vad som nu går där i dessa kombinationer.

    Exempel
    200x60x60 med BTN bakgrund
    Ett salvinipar
    Ett jack dempseypar
    Borde finns utrymme för ett till par; Vieja Synspila

    Just detta råkar i detta fall vara en variant jag själv funderar på men häng inte upp er på det.
    Senast redigerad av DaRe; 07 september 2010, 08:52.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    #2
    Ursprungligen postat av DRE
    Jag blir enormt inspirerad av att se de otroligt vackra bilderna i CA-bilder tråden. Helt klart sugen att ha ett CA kar.

    Jag undrar vilken storlek på akvarium ni har och vilken besättning ni kör med. Vore intressant med en liten förteckning med mått på akvarium samt vilka ciklider som går där. Jag tror fler är intresserade då det ofta kommer frågor om hur stort karet är och vad som går däri.

    Kan vara intressant att höra om ni anser att det finns plats för mer än vad som nu går där i dessa kombinationer.

    Exempel
    200x60x60 med BTN bakgrund
    Ett salvinipar
    Ett jack dempseypar
    Borde finns utrymme för ett till par; Vieja Synspila

    Just detta råkar i detta fall vara en variant jag själv funderar på men häng inte upp er på det.
    Tjena DRE!
    Vad jag har lärt mig så är där egentligen inga direkta regler man får prova testa,Det som kan funka för mig kan gå åt skogen för dig typ,Däremot finns det ju vissa arter som är ganska hopplösa att ha med andra iaf efter de har blivit könsmogna och bildar par(dovii,P.Motaguense,istlanum är inte sällskapliga tex hehe)En anna grej som åxo är jobbigt är om man vill byta art i en fungerande grupp av fiskar kan förstöra hela balansen, där har jag gjort en del misstag..bästa är att köpa arterna samtidigt(oftast en utopi ) inredd med mycket gömslen rötter och sen avvakta, vill man köpa stora djur direkt så gäller de hålla järn koll alltid svårt med ny fisk i en etablerad grupp av fiskar,håller själv på med sånt nu hihi lycka till för det är riktigt trevliga fiskar med massor av attityd ibland
    Micke Jarhl Med akvarium!

    Kommentar

    • Sickan
      Användare
      • juli 2003
      • 23

      #3
      En av de kombon jag minns bäst:
      200x60x50 - 600l
      Nogrannt avdelat med div sten och rötter.

      1+1 Petenia splendida
      1+2 Vieja synspila
      Samt någon mindre CA, minns inte exakt vilken men tror det var C.myrnae.

      Bra fart, styrkemättningar osv utan skador.
      Kanske inte funkar i all evighet, men fiskarna var mellan 20-25 cm när jag lade ner det och då funkade det fortfarande bra.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Bra tips, men jag hör gärna om fler lyckade kombon som folk har i sina kar. Ös på om ni orkar!
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • nicson
          Användare
          • januari 2010
          • 639

          #5
          Sveriges mest sedda (?) CA-kar är uppställt av MAF-medlemmar (tror jag) i en galleria vid Triangeln. Uppsättningen är en pretendent på akvarievärldens Lonsdalebälte, men jag är osäker på hur den ser ut idag.

          Ngn malmöit som hunnit hem från fotbollen o kan hjälpa?

          Kommentar

          • RobinH
            Användare
            • augusti 2008
            • 2150

            #6
            Jag kör 1+1 vieja godmanni och 1+1 vieja synspila spotted chiapas i ett 900L
            200x75x60 och det fungerar riktigt bra för tillfälligt iaf.
            Senast redigerad av RobinH; 07 september 2010, 23:55.
            CA

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Ursprungligen postat av RobinH
              Jag kör 1+1 vieja godmanni och 1+1 vieja synspila spotted chiapas i ett 900L
              200x75x60 och det fungerar riktigt bra för tillfälligt iaf.
              ok.Tycker du detta är "fullt" i den meningen att fler skulle skapa onödigt bråk eller skapa mindre intressanta beteenden eller andra skäl? Estetiska?

              Om inte hur många fler arter/fiskar tror du du kan ha och ändå uppnå det du vill?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Ursprungligen postat av Sickan
                En av de kombon jag minns bäst:
                200x60x50 - 600l
                Nogrannt avdelat med div sten och rötter.

                1+1 Petenia splendida
                1+2 Vieja synspila
                Samt någon mindre CA, minns inte exakt vilken men tror det var C.myrnae.

                Bra fart, styrkemättningar osv utan skador.
                Kanske inte funkar i all evighet, men fiskarna var mellan 20-25 cm när jag lade ner det och då funkade det fortfarande bra.
                Intressant, Du har inget gammalt foto eller så på karet?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Cronan
                  Användare
                  • juli 2008
                  • 907

                  #9
                  Så här ser mina kar ut. 540l med ett par V.bifasciata och ett par p.loiseille och i 720l kör jag V.fenestrata P.managuensis. Funkar kanon så länge jaggorna inte har yngel.

                  Kommentar

                  • Lundensis
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 2262

                    #10
                    Ursprungligen postat av DRE
                    Bra tips, men jag hör gärna om fler lyckade kombon som folk har i sina kar. Ös på om ni orkar!
                    Det bästa är som Micke Jahrl skriver, att testa sig fram och köpa ungdjur och släppa i samtidigt. Vilka arter som passar ihop varierar från gång till gång, dvs. funkar bra för någon men sämre för någon annan. T.ex. min erfarenhet av festae är de är tokaggressiva och slår ihjäl allt som kommer i deras väg, medan andra har nästan den motsatta erfarenheten av dem.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Helt klart finns många olika fungerande alternativ och även i SA området skiljer det mycket mellan individerna. Denna tråd hjälper mig dock i beslutsångesten ifall jag ska röra mig åt CA överhuvudtaget nu. Samt hur jag ska göra med mina kar utan plan. Ett 430 liters samt ett 720 liters.

                      Som min son säger så kan man inte ha riktigt häftiga CA ciklider i 430 liters karet, kanske bara ett par och då kommer frågan upp om man istället använder 720 till detta så kan man säkert prova med 3 arter. Konsekvensen blir då att 430 får innehålla Guianacara Geayi + nyckehål. Men det blir då lite för trångt för satanopercor. Samt att jag gärna hade sett Guianacaras simma runt i lite större ytor och kanske på sikt försöka få tag på Guianacara Owroewefi från grand laussat (copperhead).

                      Hmm, huvudbry. Jag måste ha fler stora kar med andra ord, någon annan lösning finns ju inte
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • RobinH
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 2150

                        #12
                        Ursprungligen postat av DRE
                        ok.Tycker du detta är "fullt" i den meningen att fler skulle skapa onödigt bråk eller skapa mindre intressanta beteenden eller andra skäl? Estetiska?

                        Om inte hur många fler arter/fiskar tror du du kan ha och ändå uppnå det du vill?
                        Man kan ju kanske komplettera med en grupp mindre ca eller ett mindre par kanske!
                        CA

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          #13
                          Ursprungligen postat av DRE
                          Helt klart finns många olika fungerande alternativ och även i SA området skiljer det mycket mellan individerna. Denna tråd hjälper mig dock i beslutsångesten ifall jag ska röra mig åt CA överhuvudtaget nu. Samt hur jag ska göra med mina kar utan plan. Ett 430 liters samt ett 720 liters.

                          Som min son säger så kan man inte ha riktigt häftiga CA ciklider i 430 liters karet, kanske bara ett par och då kommer frågan upp om man istället använder 720 till detta så kan man säkert prova med 3 arter. Konsekvensen blir då att 430 får innehålla Guianacara Geayi + nyckehål. Men det blir då lite för trångt för satanopercor. Samt att jag gärna hade sett Guianacaras simma runt i lite större ytor och kanske på sikt försöka få tag på Guianacara Owroewefi från grand laussat (copperhead).

                          Hmm, huvudbry. Jag måste ha fler stora kar med andra ord, någon annan lösning finns ju inte
                          Vad är en häftig CA ciklid?

                          I ditt 430 l kar skulle du kunna ha en grupp av samma art.
                          Jag har vid ett flertal tillfällen pratat mig varm för en kombination som jag en gång hade i ett 375 l kar - 3 par sebraciklider, samt annan småfisk som jag inte kommer ihåg. Detta är 20-25 år sen.
                          I vilket fall som helst så hände det saker hela tiden i karet. Sebracikliderna är lättlekta så efter ett tag så hade alla 3 paren yngel samtidigt.
                          Ynglena sprider sig efter ett tag och föräldrarna kämpar för att hålla samman dem - eller kidnappa andra yngel. När inte det heller fungerade så kunde en starkare hona helt enkelt köra iväg en svagare och sen ta över hane och yngel.
                          Att sen hanarna utvecklade småpucklar på huvudet och blev betydligt kraftigare än vad de hade blivit om de gick själv var bara ett plus i kanten.
                          Övrig fisk i karet skulle t ex kunna vara lite större ungfödare.

                          Jag har förresten 9 st sebror (F2 Ometepe) hemma på tillväxt, tänkte att jag skulle försöka hålla dem i ett 310 l kar - får dock se till att ordna med gömställen till dem då det blir lite mindre utrymme.

                          Det skulle även kunna gå med någon thorichthys art (Eldbuk t ex) och de lite mindre arterna som sajica, spilurum, septemfasciatum osv.

                          Men 720 l karet har ju definitivt fler möjligheter, får återkomma om det (inlägget blir för långt annars)
                          Senast redigerad av jinnarparen; 08 september 2010, 14:04.
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Ursprungligen postat av jinnarparen
                            Vad är en häftig CA ciklid?
                            Du får fråga min son

                            Han gillar synspila, JD, guldsöm(SA), Salvini, andra viejor.

                            Även jag tycker om dessa, men jag gillar de flesta fiskar.

                            Bra input. Vi har haft zebror och vill nog prova något annat denna gång.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Jag har varit hel tinne på att ha eldbukar + sajicor och zebror i 430 liters karet och satsa på satanopercor och Guianacarasi 720, men nu lutar det mer åt andra hållet. Jag vet att min son verkligen skulle uppskatta det, han tycker att jordätare suger...
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...