"små" Ca-ciklider, vilka finns ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #16
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Angående små centralare så är min "plan" att sätta ihop ett akvarium med bara små centralare och ungfödare. Man borde ju se till att ha akvariet klart till Poecilia Scandinavias auktion http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=62470
    Jag har gjort lite sådana försök i min källare och det blir onekligen kar med mycket liv i. Nu har jag inte fått tag på några vildformer utan bara "vanliga" röda svärdbärare. Visa gärna bilder här (eller det kanske blir en artikel i CB Ola?) när du kommer igång med projektet.

    /Jocke

    Kommentar

    • bossep
      Användare
      • januari 2013
      • 2352

      #17
      Ursprungligen postat av Ove Planstedt
      Ja det låter kanon, bilder av vildfångade fiskar samt bilder på deras naturliga biotop mottages tacksamt
      Det skall bli så småningom. Just nu håller jag på att skrapa ihop till UV hus till min kamera eller inköp av en UV kamera. Dessutom måste jag köpa ny dykarutrustning.
      Ja, ja vad gör man inte för sina CA vänner!

      Bosse
      Webmaster för Ciklid.org.
      Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

      Kommentar

      • bossep
        Användare
        • januari 2013
        • 2352

        #18
        Angående Poecilia,
        Ett av problemen här är att man använt/använder biologisk bekämpning av malaria och dangue feber med hjälp av diverse Gambusia sp. Effekten av detta kan diskuteras men det har blivit nästan som religion här.
        Fråga: Vet någon om Gambusia kan korsas med andra Poecilia? Om så blir det nog svårt att hitta ”rena stammar”.

        Bosse
        Webmaster för Ciklid.org.
        Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Ursprungligen postat av bossep
          Angående Poecilia,
          Ett av problemen här är att man använt/använder biologisk bekämpning av malaria och dangue feber med hjälp av diverse Gambusia sp. Effekten av detta kan diskuteras men det har blivit nästan som religion här.
          Fråga: Vet någon om Gambusia kan korsas med andra Poecilia? Om så blir det nog svårt att hitta ”rena stammar”.

          Bosse
          Det har jag lite svårt att tro att det gäller en stor mängd arter, men möjligen en enstaka. Gambusia är ju sympatrisk med en massa andra poeciliider. Däremot kosar de sig kanske med lokala Gambusia? Fishes of Mexico listar 15 gambusiarter varav affinis är en. Det står att minst 20 arter har dokumenterats gå tillbaka pga affinis troligen för att den äter dess ägg och yngel.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • bossep
            Användare
            • januari 2013
            • 2352

            #20
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Det har jag lite svårt att tro att det gäller en stor mängd arter, men möjligen en enstaka. Gambusia är ju sympatrisk med en massa andra poeciliider. Däremot kosar de sig kanske med lokala Gambusia? Fishes of Mexico listar 15 gambusiarter varav affinis är en. Det står att minst 20 arter har dokumenterats gå tillbaka pga affinis troligen för att den äter dess ägg och yngel.
            Tack Ola,
            Det här med "inplanterad" fisk och deras inverkan på ekosystem, etc. Kommer att bli en viktig del i mitt arbete. Men redan nu kan jag säga att Oreochromis sp., Micropterus salmoides och Gambusia sp. Och kanske Parachromis managuense är problem barnen i mina vatten.

            Bosse
            Webmaster för Ciklid.org.
            Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #21
              Ursprungligen postat av bossep
              Tack Ola,
              Det här med "inplanterad" fisk och deras inverkan på ekosystem, etc. Kommer att bli en viktig del i mitt arbete. Men redan nu kan jag säga att Oreochromis sp., Micropterus salmoides och Gambusia sp. Och kanske Parachromis managuense är problem barnen i mina vatten.

              Bosse
              JAg antar att du inte vet vilken art/arter/hybrider av Gambusia de sätter ut? Jag kan tänka mig att det kommer krävas en del jobb och kanske genetiska analyser. Enligt FishBAse finns det inga frammande Garmusia-arter i Guatemala (troligen för att det inte finns någon officiell pubikation).

              De listar följande som native så det är åtminstone inte 15 arter att hålla reda på


              Gambusia luma Sleek mosquitofish
              Gambusia nicaraguensis Nicaraguan mosquitofish
              Gambusia sexradiata Teardrop mosquitofish
              Gambusia yucatana Yucatan gambusia
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • bossep
                Användare
                • januari 2013
                • 2352

                #22
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                JAg antar att du inte vet vilken art/arter/hybrider av Gambusia de sätter ut? Jag kan tänka mig att det kommer krävas en del jobb och kanske genetiska analyser. Enligt FishBAse finns det inga frammande Garmusia-arter i Guatemala (troligen för att det inte finns någon officiell pubikation).

                De listar följande som native så det är åtminstone inte 15 arter att hålla reda på


                Gambusia luma Sleek mosquitofish
                Gambusia nicaraguensis Nicaraguan mosquitofish
                Gambusia sexradiata Teardrop mosquitofish
                Gambusia yucatana Yucatan gambusia
                Hej Ola,
                Tack för din hjälp och sök i FishBase!
                Du har så rätt. Bristande forskning och information och är ett av dom stora problemen.
                Bland annat har vi inga Limnologer att tala om. Kanske någon med titel som det men det finns inget vettigt program för det på universitet, etc. Men jag tänker försöka ändra det.
                Jag vet med säkerhet att man planterat in Gambusia affinis.
                Just nu jagar jag officiell information om vad man planterat in via officiella eller bistånds program.
                Men det mesta sker inofficiellt där man flyttar fisk ”efter behov”.
                Mitt viktigaste jobb just nu är att få hejd på okontrolerad ”Tilapia” odling och aktiv inplantering av dessa. Jag har lyckats med det vad det gäller Amatitlan. åtminstånde officiellt och för tillfället men det är hårt tryck från många håll på att plantera ut stora mängder. Mat på bordet problemet problemet.

                Undrar om det finns en bättre tråd för detta då det har lite att göra med små "små" Ca-ciklider, vilka jag i och för sig hoppas hitta så småningom.

                Bosse
                Webmaster för Ciklid.org.
                Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                Kommentar

                • HåkanM
                  NCS Medlem
                  • november 2005
                  • 1294

                  #23
                  Ja i vårt eminenta artregister hittade jag denna skönhet, måste väl klassas som "nyupptäckt" art för "små" akvarier

                  Amatitlania altoflava
                  Amatitlania altoflava. Allgayer 2001. Typlokal: Rio Cañaveral, I provinsen Bocas del Toro, Panama.. Handelsnamn: .

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #24
                    Ja den är liten,trevlig och lite ovanlig
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    Arbetssätt...