"små" Ca-ciklider, vilka finns ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    "små" Ca-ciklider, vilka finns ?

    Ca ciklider är ju verkligen facinerande fiskar och har bara ett egentligt problem och det är ju storleken. Eftersom "nano" nu är inne så skulle jag vilja veta vilka Ca som kan räknas som "små" ( allt är ju relativt) och rekommenderas till i detta sammanhang små burkar typ 250-325 liter.
    De jag själv kommer att tänka på är Amatilania nigrofasciata+sigua, Crytoheros sajica+nanoluteus+ alla Thorichthys. Vore kul om ni som har lite mer erfarenhet kunde rekommdera vilka som passar i lite mindre burkar.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Ca ciklider är ju verkligen facinerande fiskar och har bara ett egentligt problem och det är ju storleken. Eftersom "nano" nu är inne så skulle jag vilja veta vilka Ca som kan räknas som "små" ( allt är ju relativt) och rekommenderas till i detta sammanhang små burkar typ 250-325 liter.
    De jag själv kommer att tänka på är Amatilania nigrofasciata+sigua, Crytoheros sajica+nanoluteus+ alla Thorichthys. Vore kul om ni som har lite mer erfarenhet kunde rekommdera vilka som passar i lite mindre burkar.
    Det tar slut ungefär där när det gäller de som man kan ha i akvarier på en meter eller så. I ett 325 kan du ha en hel del, åtminstone om du bara har ett par.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Det tar slut ungefär där när det gäller de som man kan ha i akvarier på en meter eller så. I ett 325 kan du ha en hel del, åtminstone om du bara har ett par.
      Men existerar det inga "ouptäckta" CA-ciklider i lagom storlek som vi kan vänta på att de kommer in i hobbyn?

      Kommentar

      • salmberg
        NCS Medlem
        • oktober 2007
        • 830

        #4
        Andinoacara coerulpunctatus,A multispinosa,A centrarchus kan nog gå bra.
        Själv har jag haft multispinosa i ett 240kar med andra ciklider,dock ej med vuxna eller lekpar.
        Ett 325l bör nog räcka till dessa
        Senast redigerad av salmberg; 26 april 2010, 23:45.

        Kommentar

        • RobinH
          Användare
          • augusti 2008
          • 2150

          #5
          Motsatsen till oupptäckta så fins ju den gammla hederliga Jack dempseyn, köpte faktiskt ett par för några veckor sedan dom e ju faktiskt jäkligt fina att titta på även om det e en av dom vanligaste ca som finns i handeln, det bör ju räcka med ett 325l till ett par.
          Sen finns det ju några Herichtys arter som inte blir allt för stora bartoni labridens pantostictus bla.
          CA

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #6
            Ursprungligen postat av HåkanM
            Men existerar det inga "ouptäckta" CA-ciklider i lagom storlek som vi kan vänta på att de kommer in i hobbyn?
            Svår fråga att svara på då de precis som du nämner är oupptäckta!

            Vilka ciklider som går bra i 200-300 l burkar?

            Generellt skulle man väl kunna säga de som inte blir mer än 15-17 cm och de är ju som du nämner Amatitlania, Cryptoheros, Thorichthys. Men det finns också en del Astatheros arter som det går att stoppa i karet. Några Herichthys arter kan man nog också få i karet.
            Din omtalade Amphilophus Margaritifer (vad jag minns så har du nämnt den vid ett antal tillfällen) blir heller inte alltför stor.

            Så jag tror att vi nog skulle kunna komma upp i närmare 20 olika arter, kanske fler om vi anstränger oss lite.
            Skall vi sen införa fångstplatser också på de olika fiskarna (som man gör på de afrikanska cikliderna) så blir det betydligt fler.

            Så visst finns det CA-ciklider att stoppa i mindre kar också.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • maj 2006
              • 1816

              #7
              Ursprungligen postat av HåkanM
              Men existerar det inga "ouptäckta" CA-ciklider i lagom storlek som vi kan vänta på att de kommer in i hobbyn?
              Tyvärr så tror jag inte det någon enstaka kanske. Jag läste samma fråga på ett Amerikanskt forum för några år sedan där Willem Heijns eller om det var Juan Miguel Artigas svarade, att i princip alla vattendrag i Centralamerika var genomsökta.

              Kommentar

              • Cronan
                Användare
                • juli 2008
                • 907

                #8
                Har själv ett par P.loiselle i ett 310l kar och dom verkar trivas bätre i detta kar än i 450l karet dom gick i förut. Ganska stillsam och trevlig fisk dessutom väldigt vacker. Ska testa och stoppa i några levandefödare och se vad som händer.

                Kommentar

                • bossep
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 2352

                  #9
                  Hej på er,
                  Jag är nybliven medlem och bor i Centralamerika, närmare bestämt i Guatemala.
                  Jag jobbar med miljö och framförallt vatten. Bland annat håller vi på att försöka få ordning på fiskbestånden. Dom större sjöarna och vattendragen är infekterade av inplanterad fisk och många arter har flyttats från en biotop till en annan så det är nog ett inte alltför lätt jobb misstänker jag.

                  Mitt hjärta klappar för Amatitlania nigrofasciata. Dels var det min första ciklid jag lyckades dra upp yngel från i mitt då (196?) 96 liters akvarium. Nu jobbar jag mycket med att återställa Amatitlan sjön till ett någorlunda hyfsat skick. Hälften av Guatemala city orenade avlopp hamnar i sjön så det är lite att ta i. Men jag hittar ofta den lilla rackaren runt stränderna. Är det världens tåligaste ciklid? Konkurrentenn skulle då vara Oreochromis niloticus vilka jag odlar i relativt liten skala just nu.

                  Varför i hela friden odlar jag nu denna ”pest”? Jo, vi tror vi kan dammodla dessa i bland annat fiske kooperativ för att minska fisket av ”Mojarra” vilket mestadels är ciklider av den större sorten såsom Parachromis sp. och Vieja sp...... Men även en och annan Amatitlania nigrofasciata hamnar på middagsbordet hos folk i ett land där svält och undernäring är ett stort problem.

                  Jag kommer under det närmaste åren att samla in fisk från diverse biotoper och skall även hålla ögonen öppna för mindre fisk och jag kommer att inkludera fångst platser och dylikt i mina rapporter.

                  Med varma hälsningar
                  Bosse Persson
                  Webmaster för Ciklid.org.
                  Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #10
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Hej på er,
                    Jag är nybliven medlem och bor i Centralamerika, närmare bestämt i Guatemala.
                    Jag jobbar med miljö och framförallt vatten. Bland annat håller vi på att försöka få ordning på fiskbestånden. Dom större sjöarna och vattendragen är infekterade av inplanterad fisk och många arter har flyttats från en biotop till en annan så det är nog ett inte alltför lätt jobb misstänker jag.

                    Mitt hjärta klappar för Amatitlania nigrofasciata. Dels var det min första ciklid jag lyckades dra upp yngel från i mitt då (196?) 96 liters akvarium. Nu jobbar jag mycket med att återställa Amatitlan sjön till ett någorlunda hyfsat skick. Hälften av Guatemala city orenade avlopp hamnar i sjön så det är lite att ta i. Men jag hittar ofta den lilla rackaren runt stränderna. Är det världens tåligaste ciklid? Konkurrentenn skulle då vara Oreochromis niloticus vilka jag odlar i relativt liten skala just nu.

                    Varför i hela friden odlar jag nu denna ”pest”? Jo, vi tror vi kan dammodla dessa i bland annat fiske kooperativ för att minska fisket av ”Mojarra” vilket mestadels är ciklider av den större sorten såsom Parachromis sp. och Vieja sp...... Men även en och annan Amatitlania nigrofasciata hamnar på middagsbordet hos folk i ett land där svält och undernäring är ett stort problem.

                    Jag kommer under det närmaste åren att samla in fisk från diverse biotoper och skall även hålla ögonen öppna för mindre fisk och jag kommer att inkludera fångst platser och dylikt i mina rapporter.

                    Med varma hälsningar
                    Bosse Persson
                    Detta låter toppen Bosse, lycka till i ditt arbete!
                    Och välkommen till forumet!
                    Senast redigerad av JockeB; 27 april 2010, 14:06.
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Låter spännande, skulle vara kul att höra lite rapporter från ditt arbete? ciklidbladet kanske??
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • bossep
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 2352

                        #12
                        Ursprungligen postat av Beast
                        Detta låter toppen Bosse, lycka till i ditt arbete!
                        Och välkommen till forumet!
                        Tack för välkomnandet Beast,
                        Jag behöver nog alla lycka till ja kan få speciellt som jag inte pysslat med CA på många är. Först och främst ser det ut som alla är honor som gift sig och bytt namn! Så det lär ta ett tag att komma i kapp igen.
                        Kom precis hem från Amatitlan och jag håller på att försöka få någon att tippa ett par lass stor sprängsten i sjön där den är som renast. Folk tror som vanligt att jag är tokig!

                        Bosse
                        Webmaster för Ciklid.org.
                        Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                        Kommentar

                        • bossep
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 2352

                          #13
                          Ursprungligen postat av DRE
                          Låter spännande, skulle vara kul att höra lite rapporter från ditt arbete? ciklidbladet kanske??
                          DRE,
                          Det skall bli, jag lovar. Både rapporter och kanske lite material till artiklar för Ciklidbladet.
                          Dessutom har jag en djävulsk plan att posta foton av fisk jag inte kan identifiera själv då det tycks finnas en stor kunskapsbas här som man kan dra nytta av. I utbyte tänkte jag försöka hjälpa till med art registret om jag kan tillföra något.
                          Just nu jobbar jag nästan 100% med biologiska vattenfilter men det skall nog bli lite snorkling med håv och nät om några veckor.

                          Bosse
                          Webmaster för Ciklid.org.
                          Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                          Kommentar

                          • Ove Planstedt
                            NCS Medlem
                            • maj 2006
                            • 1816

                            #14
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Det skall bli, jag lovar. Både rapporter och kanske lite material till artiklar för Ciklidbladet.
                            Dessutom har jag en djävulsk plan att posta foton av fisk jag inte kan identifiera själv då det tycks finnas en stor kunskapsbas här som man kan dra nytta av. I utbyte tänkte jag försöka hjälpa till med art registret om jag kan tillföra något.

                            Bosse
                            Ja det låter kanon, bilder av vildfångade fiskar samt bilder på deras naturliga biotop mottages tacksamt

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Angående små centralare så är min "plan" att sätta ihop ett akvarium med bara små centralare och ungfödare. Man borde ju se till att ha akvariet klart till Poecilia Scandinavias auktion http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=62470
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...