"Mellanamerikansk regnbågsciklid"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nonas
    Användare
    • mars 2008
    • 45

    "Mellanamerikansk regnbågsciklid"

    Jag har en grupp på 5 st multispinosa som lever rövare i en av mina burkar. Allt gott så långt, de verkar trivas riktigt bra.

    Namnet känns dock i nuläget lite missvisande. Gult och brunt räcker inte till en regnbåge, inte i min bok.

    Blir det mer färgprakt i takt med att dom blir större? nu är dom väl 7-8 cm ungefär.

    Nicaraguacikliderna i den andra burken har ju mer regnbåge i sina färger...

    allt gott
    /Jonas
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Ursprungligen postat av Nonas
    Jag har en grupp på 5 st multispinosa som lever rövare i en av mina burkar. Allt gott så långt, de verkar trivas riktigt bra.

    Namnet känns dock i nuläget lite missvisande. Gult och brunt räcker inte till en regnbåge, inte i min bok.

    Blir det mer färgprakt i takt med att dom blir större? nu är dom väl 7-8 cm ungefär.

    Nicaraguacikliderna i den andra burken har ju mer regnbåge i sina färger...

    allt gott
    /Jonas
    Tjena Jonas!
    Nee några regnbågsfärger får dom tyvärr inte, finns dock en variant som ska vara mera åt det oranga..
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Nonas
      Användare
      • mars 2008
      • 45

      #3
      kanske inte så många som skulle vara intresserade av en "mellanamerikansk brun/gul ciklid" .....

      jfr "sjöglimt" och "visst renoveringsbehov" på mäklarspråk.

      Nåja, de är ju trevliga, och knallgula när de är på det humöret!

      tack så mycket
      /Jonas

      Kommentar

      • Ola Sjödin
        Användare
        • augusti 2003
        • 514

        #4
        Är det inte helt enkelt så att multispinosan är en gammal akvariefisk och då fanns inte många av de betydligt färggrannare firrarna (ex nicaraguemse) i omlopp i hobbyn. Allt är ju relativt och de har mer färg än ex. A. facetus som är en annan gammal art.
        Någon som vet när multispinosan dök upp i hobbyn, gissningsvis i USA? 60-talet?

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Ursprungligen postat av Nonas
          kanske inte så många som skulle vara intresserade av en "mellanamerikansk brun/gul ciklid" .....

          jfr "sjöglimt" och "visst renoveringsbehov" på mäklarspråk.

          Nåja, de är ju trevliga, och knallgula när de är på det humöret!

          tack så mycket
          /Jonas
          Det är ju onekligen en aktiv CA-ciklid. Jag skaffade själv mina för bara några veckor sedan. Min uppfattning om dem är att de är pigga, matglada och extremt aktiva. Av någon anledning verkar de andra större arterna inte bry sig särskilt mycket om multispinosorna heller. Mitt Texaspar (har inte lekt ännu, men klara partendenser har redan visat sig) jagar exempelvis argt bort siquia när de närmar sig deras kruka. De blir även väldigt förnärmade när loisellin närmar sig (även om de har svårt att jaga bort loisellihannen eftersom han är kung i karet). När multispinosorna närmar sig blir de dock bara ignorerade. Detta lär väl ändra sig vid första leken men lite intressant är det onekligen. Likadant har Loisellihannen ett behov att visa alla att han är störst bäst och vackrast, även han ignorerar de små multispinosorna (som iof inte är mindre än vissa siquia som sätts på plats). Mina multispinosor lär till slut få snällare sällskap i ett annat kar längre fram. Men än så länge verkar de trivas och snällt simma omkring... Som sagt var, en trevlig bekantskap utan regnbågsfärger...

          /Jocke

          Kommentar

          • Nonas
            Användare
            • mars 2008
            • 45

            #6
            Hmm
            det kanske är dags att se över handelsnamnen på samma sätt som de latinska namnen ändras...
            Fina priser till den som kommer med flest vinnande förslag!

            Kommentar

            • Nonas
              Användare
              • mars 2008
              • 45

              #7
              Visst ja. Seriösa akvarister bryr sig inte om fiskar som har handelsnamn...

              Kommentar

              • Nonas
                Användare
                • mars 2008
                • 45

                #8
                Är det samma vanliga könsskillnad? Hane mer utdragna fenor, honor rundade? Misstänker i så fall att jag fått fyra hanar och en hona...
                Nån som har ytterligare tips på skillnader?
                mvh
                JWH

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 2262

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nonas
                  Är det samma vanliga könsskillnad? Hane mer utdragna fenor, honor rundade? Misstänker i så fall att jag fått fyra hanar och en hona...
                  Nån som har ytterligare tips på skillnader?
                  mvh
                  JWH
                  Kolla i artregistret.

                  Kommentar

                  • Nonas
                    Användare
                    • mars 2008
                    • 45

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lundensis
                    Kolla i artregistret.
                    "Det finns ingen artbeskrivning tillgänglig ännu.

                    Skicka gärna in din beskrivning av arten genom att klicka här. "

                    Har du fler begåvade förslag?
                    /J

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #11
                      Jag tycker själv som har köpt 4 ungfiskar att det är svårt att se skillnad på hannar och honor. De utdragna fenorna brukar dessutom bli mer markanta hos äldre fiskar. Här har du en artbeskivning om du vill läsa:



                      Slänger in en bild på en av mina med:

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • Nonas
                        Användare
                        • mars 2008
                        • 45

                        #12
                        Ursprungligen postat av Banderad
                        Jag tycker själv som har köpt 4 ungfiskar att det är svårt att se skillnad på hannar och honor. De utdragna fenorna brukar dessutom bli mer markanta hos äldre fiskar. Här har du en artbeskivning om du vill läsa:



                        Slänger in en bild på en av mina med:

                        /Jocke
                        Grattis!
                        Mycket snyggare än dom jag har!!! Påminner om mina nicaragua.... Hur stor är den? Fenan ser ut som på "Den-Lilla-Som-Jag-Tror-Är-En-Tjej".


                        Å tack för länken! Fascinerande teckning på DEN!!!

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          #13
                          Mina 4 multispinosa är ungfiskar runt 6-7cm. Bilden på zoopet är en fisk i lekdräkt. Den varianten jag har är en multispinosa "orange eye". Jag har som sagt var ingen aning om könsfördelningen. De går med lite tufft sällskap just nu, men funderar lite på att ge dem ett eget kar hyffsat snart.

                          Här kommer en bild på en av de andra.

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • endymion

                            #14
                            Ursprungligen postat av Banderad
                            Mina 4 multispinosa är ungfiskar runt 6-7cm. Bilden på zoopet är en fisk i lekdräkt. Den varianten jag har är en multispinosa "orange eye". Jag har som sagt var ingen aning om könsfördelningen. De går med lite tufft sällskap just nu, men funderar lite på att ge dem ett eget kar hyffsat snart.

                            Här kommer en bild på en av de andra.

                            /Jocke
                            Hanar har svarta bukfenor medans honorna har ljusa bukfenor.

                            Kommentar

                            • Nonas
                              Användare
                              • mars 2008
                              • 45

                              #15
                              Jag ser att det är dags att tvätta av framrutan....
                              Nåja, detta var bara för att visa att mina går mest i brunt. Det är blixten som får dom att se så gula ut!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...