Nybörjare :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony Tiger
    Användare
    • december 2009
    • 182

    Nybörjare :)

    Hej hej. är helt ny på de här med Ciklider, såpass ny att jag inte ens köpt fiskarna än Men är en bit på väg. Har ett 475l akvarie med rejäl pump o planerar ytterligare ett på 720l och vet även att jag kommer inrikta mej på Centralamerikanska ciklider.
    Självklart så har jag lite frågor som jag hoppas få svar på:

    *Lysrör!! har en ramp för 2x 58w men vad ska jag kombinera för att få bäst ljus/Färger?? Vart hittar jag till bra pris/Kvalite??

    *Filter material till pumpen!! Har en Fluval FX5 men inget i den. Vad ska jag ha för att få bäst rening, bäst ekonomi och gärna ganska tystgående??

    *Botten material och stenar!! har tänkt mej kalkstenar och sand(ca1mm) i botten. Vart kan jag hitta sånt till bra pris??? (kollade på kalkstenssand i djuraffären o de va knas dyrt!!)

    *Hur många fiskar bör vara max i mitt 475l akvarie?? Som jag förstått de så ska dom vara i par o blir riktigt stora så vad tror ni?? 4-5 par?? Färre??

    *passande vackra malar i akvariet?? eller måste de bli pansarmalar?? Helt ok dom med iofs

    De får räcka för den här gången men de lär komma fler frågor.
    Evigt tacksam för svar och tips

    Mvh Tony
    1000l CA..... i trappen!!!
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Hej Tony och välkommen till detta formidabla forum. Du kommer säkert snart att få en massa svar och tips på dina frågor.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Tony Tiger
      Användare
      • december 2009
      • 182

      #3
      Tack Wilhelm Måste ju börja nånstans men känner redan att de här är nåt jag brinner för.

      /T
      1000l CA..... i trappen!!!

      Kommentar

      • Tony Tiger
        Användare
        • december 2009
        • 182

        #4
        Ha ha... kom på en fråga till
        Dom flesta fiskar jag tittat på blir ca 25-30 cm som fullvuxna men min fråga är hur lång tid tar det innan dom är det?? Hur lång tid har jag på mej innan de större akvariet måste inhandlas??
        1000l CA..... i trappen!!!

        Kommentar

        • Tony Tiger
          Användare
          • december 2009
          • 182

          #5
          Läste för övrigt nybörjartips tråden här på forumet, fick reda på mycke nyttigt
          Tack för de!!
          1000l CA..... i trappen!!!

          Kommentar

          • KuRtaN
            Användare
            • februari 2008
            • 778

            #6
            Har ingen större koll på centralamerikanska ciklider, men det känns som att corydoras (pansarmalar) skulle bli käk ganska så snart ihop med fiskar som blir 25-30cm.
            Over and out // Mathias

            Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

            Kommentar

            • KuRtaN
              Användare
              • februari 2008
              • 778

              #7
              ^^ 500 inlägget
              Over and out // Mathias

              Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Hej

                Det beror helt på arterna. Håller du dig till Thorichthys, Amatitlania, Cryptoheros, Archocentrus så kan du nog ha tre arter. Större arter så blir det max två och vissa endast en. de största kan du inte ha.

                Till de mindre arterna går det ha Corydoras även om jag inte rekomenderar det. Loricariider (Harneskmalar, L-malar) funkar utmärkt liksom pimelodiider. Det finns en väldigt vanlig som jag inte mins namnet på. Olika Synodontis från Afrika funkar även de.

                Till Thorichthys, Amatitlania, Cryptoheros, Archocentrus kan du även ha ungfödare så eftersom du verkar vilja ha mer än en art och inte en "pet fish" så rekomenderar jag arter i dessa släkten.
                Senast redigerad av Ola Svensson; 05 december 2009, 22:05.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Ove Planstedt
                  NCS Medlem
                  • maj 2006
                  • 1816

                  #9
                  Ja hej och välkommen Tony.

                  Belysning till centralare tycker jag inte är så viktigt, tror du kommer klara dig bra med dina 2x58 w, färgstarka centralare brukar kunna lysa upp akvariet själva.

                  I mina Fluval FX 5 har jag filtersubstrat och sönderklippt filtermatta, fungerar fint.

                  Till botten material tycker jag att du kan ha vanlig sand. Skippa kalkstenen det ser bara onaturligt ut, använd hellre vanliga runda stenar och kanske pinnar och rötter.

                  Fiskar till 475 liter, skulle jag rekommendera max 3 par 2 mindre och ett större ex 1 par eldbukar 1 par zebraciklider 1 par H. nicaraguensis, men andra kombinationer fungerar säkert också bra.

                  Några pansarmalar modell större fungerar fint ex Megalechis thoracatum
                  någon av de större L-malarna går också bra.

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    Bra att tänka på är också att om du väljer att skaffa ungfiskar är det bra att skaffa betydligt fler/art än vad du har tänkt dig så att det verkligen blir par. Jag brukar starta med 5-6 fiskar/art. Kan bli en intressant tråd det där. Går själv i tankarna att skaffa centralare i några kar som är 315-540 liter.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #11
                      och välkommen till forumet förresten...

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Inte att förglömma Tony, så finns Linköpings akvarieförening där du finner en drös med akvarioter!
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          Användare
                          • september 2006
                          • 796

                          #13
                          Om du inte är van vid representanter för familjen Cichlidae så kommer du snart upptäcka att de är territoriella, dvs att samtliga arter är mer eller mindre aggressiva inbördes och även mot närstående arter. Det kan ta lång tid och trista erfarenheter hur man skall hantera detta i den begränsade volym som ett akvarium är. Som exempel: Den lilla sydamerikanska bågcichliden, Nannacara anomala - en dvärgcichlid - går utmärkt att ha i ett sällskapsakvarium, men inte två könsmogna hannar tillsammans ens i 500 liter. Centralamerikanarna är i många fall större, aggressivare och ibland dessutom inte så bekymrade om det är en hane eller hona dom släss med. Därför skall du dels lära dig alla de tips som finns här i olika trådar om hur man hanterar detta. Dels skall du titta på fiskarna varje dag minst och se vilken relation alla fiskar har till varandra. Om relationerna plötsligt förändras och en individ plötsligt ser skadad gäller det att reagera direkt. Nästa dag kan den vara död. Sker detta flera gånger efter varandra så kan det vara svårt att se det som "fascinerande utmaninger". Snarare "-Skit! Jag säljer hela kittet!!!" Och det vore synd för det är synnerligen intressanta fiskar.

                          Kommentar

                          • Tony Tiger
                            Användare
                            • december 2009
                            • 182

                            #14
                            Tack för alla tips, evigt tacksam Tror bilden börjar klarna men jag håller fast vid mina "centralare! Kommer lägga upp bilder vartefter akvariet växer fram.
                            1000l CA..... i trappen!!!

                            Kommentar

                            • Tony Tiger
                              Användare
                              • december 2009
                              • 182

                              #15


                              Nu börjat allt falla på plats!! Kommer bli 2 större o några mindre rös av 40L vit kalksten som är beställd. bakgrunden blir btn:s slimline kalksten o sanden ljus ciklidsand 0,2-0,8mm Kommer ha en mängd grottor under sand nivå där fiskarna kan komma undan lite. Växter hade jag bara tänkt mej några jätte vallensnerior i bakkant och några få kortare någonstans längre fram i akvariet.
                              Sand nivån kommer bli ca: 5cm längst fram och upp mot 15 längst bak o mot sidorna, lite skålformat om man säger.
                              Hade planerat att "strössla" med lite ljus grövre sand el grus på sina ställen.Tips?????
                              Sen är jag sugen på att få någon form av bubbel kommande ur en större grotta.Har fått uppfattningen att sånt verkar va lite tabu här på forumet men tycker de är snyggt o rogivande + att fiskarna ska visst gilla de
                              Vad rekomenderas till nåt sånt?? Bubbelsten, Bubbelslang?? vad är dessa o hur fungerar dom??? Lysrören har blivit ett Aquarelle o ett daylight 58w, kan bli bra va??
                              Har funderat kring foderapparater?? Hur fungerar dessa,finns dom i olika storlekar beroende på hur mycke mat fiskarna vill/Ska ha?? är de nåt att rekomendera för CA:er?? Sen foder... vad tycker ni att jag ska börja med för "färdigt" foder?? kommer göra själv framöver men i början vill jag ha de lite smidigt. Finns de nåt bra "universal" foder för CA ciklider??
                              Doppvärmare!! var bör jag placera den i akvariet, vill helst inte att den ska synas. Bakom ett sten röse??
                              sen undrar jag om de finns nån sorts "spegelfilm" att sätta på sidorutorna??
                              Har testat med riktiga speglar o de blir kanon men lite klumpigt.
                              Hmm.... de får räcka för idag, tack på förhand
                              1000l CA..... i trappen!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...