Tänk så trött man kan bli på fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    Tänk så trött man kan bli på fiskar

    Var ju i Duisburg för ett tag sedan och handlade fisk.
    Bland annat 4 st N tetracanthus, detta är en gammal favorit som jag aldrig har lyckats få några fina ex av.
    De här fyra såg mycket lovande ut i butiken så de fick följa med hem.
    Väl hemma så ser jag att jag bara har en hane, nåja inga större problem. Han kan ju få roa sig med tre honor tänkte jag.
    Tiden har gått och nu har fanskapet till hane gått och fått soten, lär väl inte överleva många fler dagar tyvärr även om jag inte ger upp hoppet.
    Jag har medicinerat med Aquamoor, det brukar hjälpa, sen har jag saltat på och höjt temperaturen. Men inget hjälper.

    Så just nu är jag grymt trött på allt vad fiskjävlar heter (även om T Elliotiparet lekt tre gånger och A Margaritifer paret lekt en gång på den korta tid jag haft dem hemma)
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Kan vara trist ibland.... Bara att ta nya tag. Hoppas han överlever.

    /Jocke

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #3
      Ursprungligen postat av Banderad
      Kan vara trist ibland.... Bara att ta nya tag. Hoppas han överlever.

      /Jocke
      jo så är det.

      Tror inte han reder sig. Buken har svullnat upp rejält och då är det svårt att komma tillbaka.
      Fast finns det någon som klarat av det så hör gärna av er, fast det är nog bråttom.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        har haft tetracanthus några gånger och det verkar nästan som att arten finns i olika storlekar som vuxen! det kanske är olika typer men men det är en vacker fisk och ja har aldrig råkat ut för buken däremot har de varit fasligt hetlevrade och var i bråk ständigt och därför inte haft arten så länge..
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          ser nu att ja svarat fel, menar den afrikanska http://www.tomiakva.cz/foto/27.jpg, kan ju radera men tycker det var lite kul
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av specmats
            ser nu att ja svarat fel, menar den afrikanska http://www.tomiakva.cz/foto/27.jpg, kan ju radera men tycker det var lite kul
            Ur mörkret tänds ett ljus, jag tyckte ditt inlägg var kul

            Får hoppas att fisken överlever
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • Fabbo
              Användare
              • september 2003
              • 210

              #7
              Läste i en bok om fisksjukdomar var de påstod att man som sista utväg ska sticka hål på buken med en mycket tunn nål. Författaren menade att fiskar är så tuffa att de återhämtar sig från det efter att buken tömts genom hålet. Man ska vara ganska träffsäker om man ska börja med sån tortyr.

              Kommentar

              • Micke Jarhl
                Användare
                • april 2002
                • 2277

                #8
                Ursprungligen postat av jinnarparen
                Var ju i Duisburg för ett tag sedan och handlade fisk.
                Bland annat 4 st N tetracanthus, detta är en gammal favorit som jag aldrig har lyckats få några fina ex av.
                De här fyra såg mycket lovande ut i butiken så de fick följa med hem.
                Väl hemma så ser jag att jag bara har en hane, nåja inga större problem. Han kan ju få roa sig med tre honor tänkte jag.
                Tiden har gått och nu har fanskapet till hane gått och fått soten, lär väl inte överleva många fler dagar tyvärr även om jag inte ger upp hoppet.
                Jag har medicinerat med Aquamoor, det brukar hjälpa, sen har jag saltat på och höjt temperaturen. Men inget hjälper.

                Så just nu är jag grymt trött på allt vad fiskjävlar heter (även om T Elliotiparet lekt tre gånger och A Margaritifer paret lekt en gång på den korta tid jag haft dem hemma)
                Du har ett medd på msn värt kolla Rikard
                Jag använder flagyl upptill aquamore de tillsammans har funkat mycket bra för mig..räddade min grammodes som blev stressad i höstas av jaggorna men det gäller se det i tid uppsvälld buk = försent varit så i mina fall
                Micke Jarhl Med akvarium!

                Kommentar

                • RobinH
                  Användare
                  • augusti 2008
                  • 2150

                  #9
                  Ursprungligen postat av jinnarparen
                  Var ju i Duisburg för ett tag sedan och handlade fisk.
                  Bland annat 4 st N tetracanthus, detta är en gammal favorit som jag aldrig har lyckats få några fina ex av.
                  De här fyra såg mycket lovande ut i butiken så de fick följa med hem.
                  Väl hemma så ser jag att jag bara har en hane, nåja inga större problem. Han kan ju få roa sig med tre honor tänkte jag.
                  Tiden har gått och nu har fanskapet till hane gått och fått soten, lär väl inte överleva många fler dagar tyvärr även om jag inte ger upp hoppet.
                  Jag har medicinerat med Aquamoor, det brukar hjälpa, sen har jag saltat på och höjt temperaturen. Men inget hjälper.

                  Så just nu är jag grymt trött på allt vad fiskjävlar heter (även om T Elliotiparet lekt tre gånger och A Margaritifer paret lekt en gång på den korta tid jag haft dem hemma)

                  Mycket tråkigt att höra Rickard, hoppas han klarar sig.
                  Finns det inte att få tag på några hanar i sverige annars?
                  CA

                  Kommentar

                  • Carl
                    NCS Medlem
                    • maj 2002
                    • 373

                    #10
                    "Sticka hål i buken".... Faktum är att jag hade en Lithobates-hanne, alltså en av dom få Malawiciklider jag haft en kort stund. Han svällde upp och blev som en bulle, (så att man fick lust att sticka honom i buken) till sist tänkte jag ta honom av daga, men först plocka ut honom och bada honom i högkoncentrerat Aquafuran.... när jag fångat honom och hade honom i näven märkte jag att det flödade vatten ur honom, bara av det lätta tryck som det blev av att han låg i min hand, jag la ett lätt ytterligar tryck på honom på magen och en stråle, som om han pinkade Starköl, kom ut och buken blev mjuk och föll samman. Han fick en kvart i Aquafuranet, sedan tillbaka i stora burken, pigg och glad. Mådde prima.
                    Om man bara lättar på trycket tror jag tarmen kommer igång, sannolikt är det nån bit av tarmen som stängs av och svullnar upp och klämmer dom andra. Alltså, som sista åtgärd är det nog lönt att prova en nål kanske.
                    Själv har jag inte haft anledning sedan dess, mina fiskar har dött, men av andra orsaker.
                    /Carl
                    www.stockholmsciklidklubb.com

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      Usch va trist. Jag förstår att det känns pissigt. Jag har själv haft en del bakslag av samma slag, dock utan sjukdomar, jag har själv gallrat ut fel fiskar... Då känner man sig allt bra duktig... :/ Det är därför jag envisas att ha kvar alla 11 jaggorna i 540 nu, ingen ska lyftas ur karet innan åtminstone ett par har bildats.

                      Inte så mycket att fundera över i nuläget kanske, men är det stress eller födan som är boven här tror du? Visst var det tetracanthus som ville ha en del vegetabilisk föda?

                      Som andra säger, det är bara ta nya tag. Fiskarna är väl fortfarande små va? Jag kan tipsa om att Glaser har små tetracanthus på deras lista just nu.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Lundensis
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 2262

                        #12
                        Hoppas han klarar sig jinnarparen.

                        Kommentar

                        • Stephan E
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 307

                          #13
                          Trist historia men aquamoor hjälper knappast mot buken. Har du medicinerat med det tidigare och det har hjälpt så är det något annat skit de haft.

                          Flagyl eller likvärdigt är det enda som hjälper.
                          Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                          Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                          Kommentar

                          • JockeB
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 2964

                            #14
                            Tråkigt som fan Rickard, särskilt som du säger när det gäller fiskar man lagt ner en jäkla massa på att få hem, och som inte bara är o gå till närmaste butik o köpa nya igen
                            Hoppas det löser sig!! Jag har ju lite små Kubaner, men det hjälper ju inte dig just nu kanske..
                            Mvh Jocke
                            Centralamerikanska Ciklider!

                            Kommentar

                            • Håknil
                              Användare
                              • december 2005
                              • 484

                              #15
                              Ursprungligen postat av jinnarparen
                              jo så är det.

                              Tror inte han reder sig. Buken har svullnat upp rejält och då är det svårt att komma tillbaka.
                              Fast finns det någon som klarat av det så hör gärna av er, fast det är nog bråttom.
                              hej
                              Har för mig att panageus i Sumpan håller på med Cubanerna.
                              Jag köpte av honom, men de dog ut efter ett tag.

                              Fina, svåra firrar är dessa.Vackra och mycket elaka.Jag fick upp
                              paret till nästan 20 cm.Lek,men inget resultat.

                              Mvh

                              Håkan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...