Äntligen V.fenestrata Laguna de catemaco

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    Äntligen V.fenestrata Laguna de catemaco

    Äntligen har jag fått hem mina Vieja fenestrata Laguna de catemaco (enligt mig den finaste CA cikliden)
    Körde 91mil idag för att hämta dom i nordby på gränsen sverige/norge.
    Det blev 4st!
    Jag fick även med mig 5st Vieja sp."Coatzacoalcos" F1r, för mig helt okänd och det finns inte mycket info att hitta på nätet heller, en kille i norge hade varit i centralamerika och fångat föräldrarna till mina!
    Någon som vet något om denna art? Tacksam för svar..
    Senast redigerad av RobinH; 26 oktober 2009, 01:51.
    CA
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    #2
    Grattis

    Nu vill vi se bilder på dem oxå

    Vieja sp."Coatsacoalcos" vet jag dock inte så mycket om, har för mig att den liknar Vieja guttulata till utseendet.

    Kommentar

    • salmberg
      NCS Medlem
      • oktober 2007
      • 830

      #3
      Låter supernajs...Här hittar du lite info och bilder på Vieja sp."Coatsacoalcos" .

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Här finns ett foto på Vieja Fenestratus "laguna de catemaco"...



        Kommentar

        • Henrik Giertsen
          NCS Medlem
          • augusti 2004
          • 70

          #5
          Vieja Regani

          Gjett hvem han møtte på Nordby?
          Dette er der vi nordmenn drar for å handle billig mat, harrytur kaller vi det (og bytte fisk da). Nå med en hyggelig kurs på svenskekronen og deres priser så handler vi i sverige med stor gevinst. Hyggelig for svenske handelsmenn og oss norske kunder. Vel nok om det...

          Og stor takk til Robins (og mammans) innsats så ble det "julaften" med V Regani til meg.
          Flott at hjemreisen gikk fint også for deg. Regani hadde jeg for mange år siden, men den gang ble det ikke dannet noen harmoniske par, så nå får jeg prøve igjen. De her er 5 -7 cm store, så litt tålmodighet i ett års tid, så får vi se.

          Coatzacoalcosene er lettest å kjenne igjen på den rosa/røde snuten. Ellers er de veldig like Zonatum. De er nok også en aning slankere enn de andre Viejaene - personlig oppfatning. De ha nok vært innom hobbyen i Scandinavia fra tid til annen, men da gått for Zonatum eller Guttulatum, og er dermed kanskje krysset med disse ( i den grad Guttulatum er egen fisk da). De Robin nå har er som han skriver F1 etter en tur en hadde til Mexico, og ble fanget i samarbed med J.M. Artigas. Så disse vet vi er ren rase "the real thing". De er etter min erfaring blant de mer rolige Viejaene. Oppførsel, lek og hold er som alle andre Viejaer. Innredning med mye hjemmesteder og definerte territorier. Hos meg har de fått mye pellets og grøntfor i form av salat og erter.

          Catemacoene er avkom etter fisk jeg fikk fra en av dere i Sverige for en tid tilbake. Som Robin sier en fantastisk flott fisk. Alle ikke akvarister om besøker fiskekjelleren kommenterer på disse med en gang. En skulle tro at denne rasen er "manmade"! Min han er helt hvit med rød rand på ryggfinnen - kanonflott.

          Jeg leste gjennom Forumsreglene etter om det ikke var lov å linke opp tråder til andre fiskeforum. Jeg så ingen begrensninger her, og tar da sjansen på det. Temaet er jo relevant for denne tråd.
          Linken går til en tråd jeg startet på en norsk akvarieside. Dette for å prøve å få litt interesse i norge for CA. Og det har faktisk vært en suksess, mange henvendelser og mye interesse når de ser at CA er fargerike fisk med personlighet, og ikke bare er fisk i nyanser av grått og svart.
          Er dere inne så kommenter gjerne med egne erfaringer...



          En må registrere seg (gratis) for å se bildene. Her er bilder av bl.a. Catemacoene og Coatzacoalcosene.
          Har jeg gjort noe feil her i siste avsnitt, så ber jeg om unnskyld for det og dere får bare fjerne innlegget.
          Henrik Giertsen

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Det är helt ok att länka vidare till andra forum. Jag ser inga regler rörande det och jag var med och utformade de regler som tillämpas på forumet. Nu är inte jag alls ansvarig här på något sätt eller ens forumvärd, men jag skulle tycka det var mycket underligt om en sådan begränsning fanns...

            En sak fick jag problem med dock...att logga in på din länk. Jag har glömt mitt lösenord men kan inte få nytt för jag svarar fel på frågan...hehe..."Hva svømmer rundt i et akvarium?". Hjälp?!?!
            Senast redigerad av StefanL; 25 oktober 2009, 10:58.

            Kommentar

            • Henrik Giertsen
              NCS Medlem
              • augusti 2004
              • 70

              #7
              Ursprungligen postat av Malawe
              Det är helt ok att länka vidare till andra forum. Jag ser inga regler rörande det och jag var med och utformade de regler som tillämpas på forumet. Nu är inte jag alls ansvarig här på något sätt eller ens forumvärd, men jag skulle tycka det var mycket underligt om en sådan begränsning fanns...

              En sak fick jag problem med dock...att logga in på din länk. Jag har glömt mitt lösenord men kan inte få nytt för jag svarar fel på frågan...hehe..."Hva svømmer rundt i et akvarium?". Hjälp?!?!
              Linken fungerer utmerket for meg når jeg prøvde. Hva svømmer rundt i ett akvarium? = fisk, akvariefisk, gullfisk.... om dette er spørsmålet.
              Henrik Giertsen

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Ursprungligen postat av Henrik Giertsen
                Linken fungerer utmerket for meg når jeg prøvde. Hva svømmer rundt i ett akvarium? = fisk, akvariefisk, gullfisk.... om dette er spørsmålet.
                Länken fungerar fint, men jag ville logga in...vilket inte fungerar. Men skam den som ger sig...

                Kommentar

                • Henrik Giertsen
                  NCS Medlem
                  • augusti 2004
                  • 70

                  #9
                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Länken fungerar fint, men jag ville logga in...vilket inte fungerar. Men skam den som ger sig...
                  Prøv å gå via nettakvariet.no og logg deg på fra startsiden, mulig det hjelper. Derfra følg stien: forum->fisk->Ciklider->sentralamerikanske ciklider-> litt om mine CA.
                  Henrik Giertsen

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Nu fungerar det. Kollade in din länk och dina foton och kan lätt konstatera att du har mycket fina fiskar! Fina i färgerna och i kroppsform. Roligt att se...

                    Vad är det för art som är sådär gyllengul/orange? Kanonfina fiskar...

                    Kommentar

                    • RobinH
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 2150

                      #11
                      Ursprungligen postat av salmberg
                      Låter supernajs...Här hittar du lite info och bilder på Vieja sp."Coatsacoalcos" .

                      http://www.nederlandsecichlidenforum...=95&Itemid=107
                      Tack så mycket salmberg synd att det inte står på svenska el engelska
                      CA

                      Kommentar

                      • RobinH
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 2150

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                        Grattis

                        Nu vill vi se bilder på dem oxå

                        Vieja sp."Coatsacoalcos" vet jag dock inte så mycket om, har för mig att den liknar Vieja guttulata till utseendet.
                        Tack foto kommer i framtiden har tyvärr ingen kamera idag...
                        CA

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          Ursprungligen postat av RobinH
                          Tack så mycket salmberg synd att det inte står på svenska el engelska
                          Det fixar babelfisken åt en

                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • RobinH
                            Användare
                            • augusti 2008
                            • 2150

                            #14
                            Ursprungligen postat av FI
                            Aha Tack..
                            CA

                            Kommentar

                            • Henrik Giertsen
                              NCS Medlem
                              • augusti 2004
                              • 70

                              #15
                              Ursprungligen postat av Malawe
                              Nu fungerar det. Kollade in din länk och dina foton och kan lätt konstatera att du har mycket fina fiskar! Fina i färgerna och i kroppsform. Roligt att se...

                              Vad är det för art som är sådär gyllengul/orange? Kanonfina fiskar...
                              Om det er de gjeddelignende du mener (torpedoene) så er det Petenia Splendida.
                              Om det er de store kraftige "bamsene" så er det Herichtys Boucorty.
                              Henrik Giertsen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...