Trimac!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    Trimac!

    Tänker starta en liten tråd om Amphilophus trimaculatum..Vad jag har läst mig till så har den hamnat i Amphilophus släktet? Är det någon mer än Wilhelm så har denna fisk i sina kar nu förtiden?Jag glömmer ju aldrig när Anli visade bilder på sina bjässar men det är ju en tid sen.Själv har jag letat med ljus och lykta efter dom i södra sverige utan resultat,,Har bara hittat dom hos Tillmans Duisburg enl deras lista där,vill gärna höra eran åsikt, Tacksam för svar..
    Micke Jarhl Med akvarium!
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Håller med dig Micke, det är ju bara ett par år sen som dom fanns överallt, på varenda lista och i varje butik. Nu ser man dom ingenstans, undrar var alla tar vägen!? Dör alla under 1-2 år??
    Men tyvärr är det där lite av ett CA syndrom, en art finns i massor under en period, nått år senare finns det inga alls..
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      En av mina absoluta favoriter helt klart, ser kanske inte mycket ut för världen men det tar den igen med råge i beteende och personlighet!

      Jag hade min nu bortgångna Pongo nedan i 1,5 år eller liknande, sedan dog han från en dag till en annan utan att ha uppvisat upp några hälsoproblem. Som vanligt får man sällan svar på dessa gåtor, jag har misstänkt allt från olyckliga attacker från fengäddorna till skallning av täckglaset och plötsliga vattenvärdesförändringar. Alexander Ylipää, som hade firren som yngel, nämnde dock att övriga som hade firrar från samma yngelkull hade råkat ut för liknande tragedier. Knall fall bara. Bara ett märkligt sammanträffande? Eller trimacs mår inte gott i längden som vi håller dem här?
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #4
        Tjaa jag hade mitt senaste par i ca 4 år, sen sålde jag dom...
        Men att mata ihjäl en Trimac är inga problem Dom är enormt glupska!!
        Pellets är inget bra foder till dom, bara någon ggn då och då, håller man fiskarna feta för jämnan så dör dom av lever eller njur problem, och blir inte särskillt gammla..
        Senast redigerad av JockeB; 18 oktober 2009, 15:07.
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • Micke Jarhl
          Användare
          • april 2002
          • 2277

          #5
          Tack för era erfarenheter alltid nyttigt höra sånt där..jag matar mina fiskar max varannan dag tycker de växer på bra ändå,men det klart vissa har ju större förbräning än andra,,kom ihåg mina petenia såg feta ut i 2-3tim sen var de smala igen helt otroligt
          Micke Jarhl Med akvarium!

          Kommentar

          • Zebracikliden
            Användare
            • november 2007
            • 40

            #6
            Har denna som gått i mitt kar i ca 2 år nu , köpte den av djurskyddsföreningen som tagit hand om den från ett zoo som var misskött...äter som en häst

            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
            "Life isn´t like a box of chocolates... it´s more lika a jar of jalapeños. What you do today might burn your ass tomorrow. "

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Ursprungligen postat av Zebracikliden
              Har denna som gått i mitt kar i ca 2 år nu , köpte den av djurskyddsföreningen som tagit hand om den från ett zoo som var misskött...äter som en häst

              http://s581.photobucket.com/albums/s...jejfisk003.jpg
              Grym firre! Den där ska du vara rädd om, ett riktigt praktexemplar ju
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Zebracikliden
                Användare
                • november 2007
                • 40

                #8
                Ursprungligen postat av FI
                Grym firre! Den där ska du vara rädd om, ett riktigt praktexemplar ju
                Ja, han är riktigt "stygg" ..letar med ljus & lykta efter en hona, trist att låta hans gener försvinna då det finns så få av dem...
                "Life isn´t like a box of chocolates... it´s more lika a jar of jalapeños. What you do today might burn your ass tomorrow. "

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av Zebracikliden
                  Har denna som gått i mitt kar i ca 2 år nu , köpte den av djurskyddsföreningen som tagit hand om den från ett zoo som var misskött...äter som en häst

                  http://s581.photobucket.com/albums/s...jejfisk003.jpg
                  Hur fick du nys på att den var till salu (den har säkert en bra historia)
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • Zebracikliden
                    Användare
                    • november 2007
                    • 40

                    #10
                    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Hur fick du nys på att den var till salu (den har säkert en bra historia)
                    Pja, ledsen att jag inte kan leva upp till det, utan de annonserade ut den på blocket. Ringde direkt och mötte upp 2 av deras representanter i stan där de hade med sig honom i en hink. Har skickat bilder till dem så de ser att han har det bra så de är nöjda. Han går i ett 720 med en FH-hona, 3 midas och ett par freddor...man behöver knappast gissa vem som bestämmer....
                    "Life isn´t like a box of chocolates... it´s more lika a jar of jalapeños. What you do today might burn your ass tomorrow. "

                    Kommentar

                    • Micke Jarhl
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2277

                      #11
                      Ursprungligen postat av Zebracikliden
                      Har denna som gått i mitt kar i ca 2 år nu , köpte den av djurskyddsföreningen som tagit hand om den från ett zoo som var misskött...äter som en häst

                      http://s581.photobucket.com/albums/s...jejfisk003.jpg
                      Grym firre! Finns tydligen en annan kvar!!Kul att se va rädd om den
                      Micke Jarhl Med akvarium!

                      Kommentar

                      • Micke Jarhl
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2277

                        #12
                        Trimac hemma!

                        Tack vare Jinnarps resa genom tyskland så tog han hem ett stort par Trimac till mig bilder kommer hanen ca 25cm honan runt 15-16cm..riktigt fina hoppas allt går bra nu haft en rejäl resa..
                        Micke Jarhl Med akvarium!

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 2964

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                          Tack vare Jinnarps resa genom tyskland så tog han hem ett stort par Trimac till mig bilder kommer hanen ca 25cm honan runt 15-16cm..riktigt fina hoppas allt går bra nu haft en rejäl resa..
                          Kul Micke, ser fram mot bilder Håll dom rätt varmt o salta lite nu första dagarna, så ska det nog gå bra
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • Micke Jarhl
                            Användare
                            • april 2002
                            • 2277

                            #14
                            det är redan på G ang dina tips tror du har sakt det innan till mig...mest rädd för sådan där sårbildning det var ruggigt gick ju grymt fort...sen är hanen en kaxig kille..jaggorna försöker flytta på honom nu men det går inte så bra..blir ju alltid turbulent i början men i och med jag förlorade Umbee hanen så är där plats till dessa nu..lyfter ur honorna om de tar skada(umbee) får gå i det lilla själva isf..iövrigt har jag 4 par i karet med massa grottor bör funka..ska hålla koll
                            Micke Jarhl Med akvarium!

                            Kommentar

                            • Micke Jarhl
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2277

                              #15
                              lite update då..mina trimac huserar gräver har sig tror att en lek är nära nu..Hanen är tuff t o m ägaren går inte säker man får passa vad han håller hus om man ska ner torka rutan eller annat, annars kan de gå illa bra nyp i dom käftarna.. gäller skrämma klippa till honom med fingrana över nosen då blir han lite reserverad en stund men han glömmer fort då är han framme igen..sånt här beteende har jag haft med jaggor åxo men då har de antingen frisimmande yngel eller romkaka men inte här gillar fiskar med attityd..bilder kommer ifall leken blir av hej...
                              Micke Jarhl Med akvarium!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...