Farligt med långsam tillväxttakt på CA-ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Farligt med långsam tillväxttakt på CA-ciklider?

    De som håller discus pratar ofta om att det är viktigt att ungfiskarna växer snabbt från början, annars blir de dvärgväxta eller når i alla fall inte full storlek oavsett hur lång tid man har dem. Ungefär så har jag tolkat det.

    Gäller detta även stora rovciklider? Blir de mindre även i slutändan om de växer sakta från början?

    Jag har två grupper med unga jaguarciklider nu, varav den ena gruppen har gått i ett 240-liters kar och den andra i ett 540-liters. De har fått samma mat, samma mängd mat, samma vattenbytesintervall. Men gruppen i det större karet växer betydligt långsammare, åtminstone hälften så snabbt, uppskattningsvis knappt 1 cm per månad.

    Först tänkte jag "Äh spela roll de kommer säkert igång de också så småningom" men ju längre det går desto mer fundersam blir jag. Dels över VARFÖR de växer långsammare men kanske framför allt om det påverkar deras framtida storlek och kanske även hälsa.

    Vad säger ni, bör jag oroa mig?
    Och är det oxhjärta som gäller för att få fart på segisarna?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #2
    Näe, det tror jag inte. Jag har haft mitt par managuense ända sedan yngelstadiet och de får betecknas som att inte ha gått på maximal tillväxtlåga.

    Tror till och med att "less is more" på den här typen av ciklider, det vill säga att de får rejäla skrovmål kanske 3-4 ggr i veckan. Bra mat men i stora portioner, de är ju rovfiskar. Jag uppskattar mina (kommer inte ihåg riktigt) till ungefär 4 år från yngel till fullvuxna. Skulle inte fundera på oxhjärta, så varierad kost som möjligt men i huvudsak skalade räkor, pellets och gärna några fina svärdbärare då o då.


    Mvh Jari

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      I det stora karet går det kanske åt mer energi att få i sig samma mängd mat som i det lilla karet, därav skillnaden på storlek.
      Stendker (Diskusuppfödaren) har mängder av fisk i små kar, just för att alla ska kunna äta utan att behöva röra på sig för mycket. (Det var så jag uppfattade det när han höll föredrag på stämman i Fjärilshuset.
      Och skippa oxhjärta!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • jarinen
        Användare
        • april 2003
        • 1888

        #4
        Managuense tror jag å andra sidan är svårt att dra upp i trupp. Du får snarare se ungdjursperioden som urvalet för dina framtida ciklider du skall spara. När dessa är utsedda och slipper konkurrensen, då börjar tillväxtperioden på riktigt.

        Mvh Jari

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Jag fick upp mina i 10 cm storlek när de gick i ihop innan de såldes.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Ursprungligen postat av jarinen
            Näe, det tror jag inte. Jag har haft mitt par managuense ända sedan yngelstadiet och de får betecknas som att inte ha gått på maximal tillväxtlåga.

            Tror till och med att "less is more" på den här typen av ciklider, det vill säga att de får rejäla skrovmål kanske 3-4 ggr i veckan. Bra mat men i stora portioner, de är ju rovfiskar. Jag uppskattar mina (kommer inte ihåg riktigt) till ungefär 4 år från yngel till fullvuxna. Skulle inte fundera på oxhjärta, så varierad kost som möjligt men i huvudsak skalade räkor, pellets och gärna några fina svärdbärare då o då.


            Mvh Jari
            jaha det låter bra, de kanske kommer igång senare då helt enkelt.

            Det är ändå skumt tycker jag att de växer så olika snabbt, och framför allt att det är de i det mindre karet som har vuxit snabbast. Jag tror inte de tvingas röra sig mer än de andra, jag matar rätt rejält. Men de har gallrat ut sig själv och fått mer plats på så sätt så det kanske kan påverka en del.

            Det som är mest störande är att de mindre är de jag tror kan bli finast då det gäller mönster och så, så man vill ju att de ska dra på lite så man slipper sitta med näsan mot glaset för att se dem typ
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • april 2003
              • 1888

              #7
              Ursprungligen postat av FI
              jaha det låter bra, de kanske kommer igång senare då helt enkelt.

              Det är ändå skumt tycker jag att de växer så olika snabbt, och framför allt att det är de i det mindre karet som har vuxit snabbast. Jag tror inte de tvingas röra sig mer än de andra, jag matar rätt rejält. Men de har gallrat ut sig själv och fått mer plats på så sätt så det kanske kan påverka en del.

              Det som är mest störande är att de mindre är de jag tror kan bli finast då det gäller mönster och så, så man vill ju att de ska dra på lite så man slipper sitta med näsan mot glaset för att se dem typ
              När man drar upp jaggor, och vill göra det i någorlunda jämn takt så bör man nog plocka ur de framgångsrikaste (största) hela tiden om man har möjlighet till ett annat kar, då tar nästa "starkaste" vid ocksåvidare. När jag senast drog upp en kull, mest på skoj inte annat och jag inte tillämpade den regeln, så hade ibland den största hanen en mindre hona i munnen när man kom till lokalen.

              Man behöver jobba lite med individerna, flytta o hålla på om man skall dra opp många jaggor.

              Det här med energi och rörelse tror jag är av ringa betydelse när det gäller dessa ciklider. Viktigare att ge så många som möjligt chansen att vara i topp i gruppen så blir det maximal tillväxt.

              Mvh Jari

              Mvh Jari

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                Hur många har du i respektive kar?

                Jag har själv upplevt att har man fler fiskar i samma kar så växer de långsammare. Trots att de får lika mycket mat och allt annat sköts om. Ibland funderar jag på om de helt enkelt bromsar varandra i tillväxt, nästan som om de utsöndrade "antianabola" för att hindra varandra.
                Du nämner att det är de som går i det mindre karet som växer fortast, detta skulle innebära att storleken på karet än så länge inte spelar någon roll.

                Oxhjärta är inget jag hade satsat på, dessutom så är väl 1 cm i månaden ändå en rätt bra tillväxttakt.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  Ursprungligen postat av jarinen
                  När man drar upp jaggor, och vill göra det i någorlunda jämn takt så bör man nog plocka ur de framgångsrikaste (största) hela tiden om man har möjlighet till ett annat kar, då tar nästa "starkaste" vid ocksåvidare. När jag senast drog upp en kull, mest på skoj inte annat och jag inte tillämpade den regeln, så hade ibland den största hanen en mindre hona i munnen när man kom till lokalen.

                  Man behöver jobba lite med individerna, flytta o hålla på om man skall dra opp många jaggor.

                  Det här med energi och rörelse tror jag är av ringa betydelse när det gäller dessa ciklider. Viktigare att ge så många som möjligt chansen att vara i topp i gruppen så blir det maximal tillväxt.

                  Mvh Jari

                  Mvh Jari
                  Haha vilka monster du hade Såna där tragedier har jag sluppit än så länge, dock har jag råkat ut för utmobbade individer som till sist har tagits ihjäl.

                  Men det låter väldigt logiskt det du säger där. Och där har vi nog svaret på skillnaden i tillväxttakt också, för just nu är det bara 3st jaggor kvar i det mindre karet medan det är 11st i det större.
                  Däremot är det ingen i det större karet som har dragit iväg rejält i storlek, men det kanske kommer.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • april 2003
                    • 1888

                    #10
                    En individ som har varit kuvad en tid och blir av med bossarna och står på tur så att säga, sätter i väg något enormt i tillväxt efter flytten. Vill man ha bredd på ett gäng jaggor så anser jag att man behöver göra på det viset.

                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #11
                      Ursprungligen postat av jinnarparen
                      Hur många har du i respektive kar?

                      Jag har själv upplevt att har man fler fiskar i samma kar så växer de långsammare. Trots att de får lika mycket mat och allt annat sköts om. Ibland funderar jag på om de helt enkelt bromsar varandra i tillväxt, nästan som om de utsöndrade "antianabola" för att hindra varandra.
                      Du nämner att det är de som går i det mindre karet som växer fortast, detta skulle innebära att storleken på karet än så länge inte spelar någon roll.

                      Oxhjärta är inget jag hade satsat på, dessutom så är väl 1 cm i månaden ändå en rätt bra tillväxttakt.
                      Jag är nybörjare på diskus men vad jag har läst mig till så är det inte fel att ha ungfiskar i ett ganska litet kar till en början och sedan öka volymen allt eftersom de växer (mina 12 6-9cm ynglingar går i ett 312 liters för tillfället).

                      Till mina eliotti-yngel valde jag ett 105-liters fram till 1-2cm, sedan fick de gå i ett 198-liters. Min tanke är att de växer bäst i optimal vattenkvalitet, sedan spelar inte storleken jättestor roll. Där emot är det lite svårt att hålla vattenkvaliten hög i mindre kar.

                      Diskusnördar pratar ofta om att ögonen på fiskarna är stora hos fiskar som har växt för långsamt. Jag är väl lite skeptisk till resonemanget runt att det är kört för en fisk med för stora ögon. Det är möjligt att det kanske inte blir någon jätte, men jag har personligen inte behov av gigantiska fiskar i mina kar. Frågan är om diskusarna (gäller även andra ciklider) i Amazonas verkligen behöver växa så snabbt som fiskar i privat ägo för att nå optimal storlek.

                      Ja, nu har jag svamlat ett bra tag i mina alkoholdimmor. Får se om jag står för detta även imorgon...

                      /Jocke

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #12
                        Ursprungligen postat av jinnarparen
                        Hur många har du i respektive kar?

                        Jag har själv upplevt att har man fler fiskar i samma kar så växer de långsammare. Trots att de får lika mycket mat och allt annat sköts om. Ibland funderar jag på om de helt enkelt bromsar varandra i tillväxt, nästan som om de utsöndrade "antianabola" för att hindra varandra.
                        Du nämner att det är de som går i det mindre karet som växer fortast, detta skulle innebära att storleken på karet än så länge inte spelar någon roll.

                        Oxhjärta är inget jag hade satsat på, dessutom så är väl 1 cm i månaden ändå en rätt bra tillväxttakt.
                        Jo nu när du säger det så vill jag minnas att jag har läst något liknande, att fiskarna utsöndrar något ämne som samtliga fiskar känner av, att de har någon form av kemiskt krig nästan, som åtminstone påverkar aggressiviteten men kanske då även tillväxten.

                        I det mindre karet (240 liter) har jag 3 jaggor och 3 påfåglar + malar

                        I det större karet (540 liter) har jag 11 jaggor, 4 loisellei och 2 eldbukar + malar

                        Ursprungligen postat av Banderad
                        Jag är nybörjare på diskus men vad jag har läst mig till så är det inte fel att ha ungfiskar i ett ganska litet kar till en början och sedan öka volymen allt eftersom de växer (mina 12 6-9cm ynglingar går i ett 312 liters för tillfället).

                        Till mina eliotti-yngel valde jag ett 105-liters fram till 1-2cm, sedan fick de gå i ett 198-liters. Min tanke är att de växer bäst i optimal vattenkvalitet, sedan spelar inte storleken jättestor roll. Där emot är det lite svårt att hålla vattenkvaliten hög i mindre kar.

                        Diskusnördar pratar ofta om att ögonen på fiskarna är stora hos fiskar som har växt för långsamt. Jag är väl lite skeptisk till resonemanget runt att det är kört för en fisk med för stora ögon. Det är möjligt att det kanske inte blir någon jätte, men jag har personligen inte behov av gigantiska fiskar i mina kar. Frågan är om diskusarna (gäller även andra ciklider) i Amazonas verkligen behöver växa så snabbt som fiskar i privat ägo för att nå optimal storlek.

                        Ja, nu har jag svamlat ett bra tag i mina alkoholdimmor. Får se om jag står för detta även imorgon...

                        /Jocke
                        Haha svamla på du det där lät ju logiskt och bra här även utanför dimmorna

                        Visst har du en poäng att man egentligen inte har behov av gigantiska fiskar, men det är ändå något speciellt tycker jag med en fullvuxen bamseciklid som stirrar tillbaka på en De kan även få märklig kroppsform om de blir dvärgväxta, om man nu kan kalla jaggor oavsett storlek för det

                        Angående ögonen så kan jag inflika att de större jaggorna hade rätt stora ögon i förhållande till kroppen som små. Men det verkar ha ordnat till sig, kanske pga den lite raskare tillväxttakten (nära på 2 cm per månad)
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Lundensis
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 2262

                          #13
                          Ursprungligen postat av FI
                          Jo nu när du säger det så vill jag minnas att jag har läst något liknande, att fiskarna utsöndrar något ämne som samtliga fiskar känner av, att de har någon form av kemiskt krig nästan, som åtminstone påverkar aggressiviteten men kanske då även tillväxten.

                          I det mindre karet (240 liter) har jag 3 jaggor och 3 påfåglar + malar

                          I det större karet (540 liter) har jag 11 jaggor, 4 loisellei och 2 eldbukar + malar

                          Haha svamla på du det där lät ju logiskt och bra här även utanför dimmorna

                          Visst har du en poäng att man egentligen inte har behov av gigantiska fiskar, men det är ändå något speciellt tycker jag med en fullvuxen bamseciklid som stirrar tillbaka på en De kan även få märklig kroppsform om de blir dvärgväxta, om man nu kan kalla jaggor oavsett storlek för det

                          Angående ögonen så kan jag inflika att de större jaggorna hade rätt stora ögon i förhållande till kroppen som små. Men det verkar ha ordnat till sig, kanske pga den lite raskare tillväxttakten (nära på 2 cm per månad)

                          I 240 karet har du 1 individ/40 liter, i 540 karet har du 1 individ/ca 32 liter. Endast ciklider räknade.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...