Är denna del av forumet på väg att dö?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    Är denna del av forumet på väg att dö?

    Har funderat på varför det är så lite inlägg på denna del av forumet?

    Vi är ju inte så många som har dessa fiskar, och det verkar inte komma till så mycket nya heller.

    Det finns en tråd som det är många inlägg i och det är fototråden. Är det kanske den som håller på att ta död på intresset. Vi lägger in bilder på våra fiskar och så kommenterar vi varandras bilder/fiskar i positiva ordalag.
    Det skall vi förresten ta som en positiv egenskap. Här förekommer inget bråk eller konflikter på annat sätt, utan vi håller en vänlig attityd vilket jag tycker är mycket bra.

    Men det kommer inte fram så mycket annat i fototråden och det avskräcker kanske andra för att våga sig på att fråga.

    Vad tycker ni, är forumet på väg att dö eller?
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Jag är på g att hoppa på CA-tåget, men har inte hittat nått intressant i fiskväg
    Tony Englund

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #3
      Ursprungligen postat av Tony
      Jag är på g att hoppa på CA-tåget, men har inte hittat nått intressant i fiskväg
      Nu blir det en kapning av tråden, men (allt för att få liv i forumet)...vad är du intresserad av.
      Om jag inte minns fel så har du haft stora rovhaplisar förut, är intresset fortfarande åt det hållet?
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Att forumet kommer att dö, troligen inte men man får ha ribban på lämplig höjd.

        Varför så så håller på med Centralamerika är enkelt
        det kräver stora akvarier och mängden stora akvarier krymper drastiskt.

        trend idag
        Räkor
        microfiskar
        sniglar
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Ursprungligen postat av jinnarparen
          N
          Om jag inte minns fel så har du haft stora rovhaplisar förut, är intresset fortfarande åt det hållet?
          Japp, rovmalawi av den större kalibern har ju vart mina favoriter länge. Nu har jag dock bara ett 800-liters kvar fyllt med diverse mbunas.

          Tanken är väl att försöka ha ett litet gäng med biffiga centralare. Jag har relativt dålig koll på vilka arter jag vill ha osv, men jag vill ha stora, tjocka och snälla firrar med mycket attityd
          Tony Englund

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #6
            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            Att forumet kommer att dö, troligen inte men man får ha ribban på lämplig höjd.

            Varför så så håller på med Centralamerika är enkelt
            det kräver stora akvarier och mängden stora akvarier krymper drastiskt.

            trend idag
            Räkor
            microfiskar
            sniglar
            Det är nog som du skriver, det går mot mindre saker. Kan det att ha med lågkonjunkturen att göra?

            Personligen vill jag dock ha lite större fiskar så att jag ser dem på avstånd.
            Jag kan inte ha småfiskar för jag ser dem inte när jag är för nära, det blir bara suddigt. Det har visst med åldern att göra när synen blir sämre

            Sen kommer det ju inte många nyheter heller från centralamerika.
            Har dock själv noterat att det på amerikanska forum blir allt vanligare att man anger fångstplatsen på samma sätt som man gör med malawi- och tanganyikaciklider.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              #7
              Ursprungligen postat av Tony
              Japp, rovmalawi av den större kalibern har ju vart mina favoriter länge. Nu har jag dock bara ett 800-liters kvar fyllt med diverse mbunas.

              Tanken är väl att försöka ha ett litet gäng med biffiga centralare. Jag har relativt dålig koll på vilka arter jag vill ha osv, men jag vill ha stora, tjocka och snälla firrar med mycket attityd
              Då är det arter ur Vieja släktet som du skall satsa på. De är inte alltid snälla, men stora o tjocka blir de med massvis av attityd.
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • Henrik Giertsen
                NCS Medlem
                • augusti 2004
                • 70

                #8
                Det har alltid vært det samme i Norge. CA er fisk som noen få holder på med. Når det er sagt så er jo dette en hobby og folk må jo få lov til å holde det de vil. Det denne tråden har bidratt til er jo også å vise at CA ikke bare er fisker med nyanser i grå og svart. Som sloss og river hverandre ihjel.
                Jeg har laget en tilsvarende på en akvarieside i Norge, og denne har jeg fått masse positive tilbakemeldinger på. Noen har til og med gått til anskaffelse av CA. Så så lite skal det til å skape litt interesse.



                Nå finnes det jo også maser av flotte CA fisk som klarer seg godt i en beplantet 80 liter.
                Henrik Giertsen

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  #9
                  Ursprungligen postat av Henrik Giertsen
                  Det har alltid vært det samme i Norge. CA er fisk som noen få holder på med. Når det er sagt så er jo dette en hobby og folk må jo få lov til å holde det de vil. Det denne tråden har bidratt til er jo også å vise at CA ikke bare er fisker med nyanser i grå og svart. Som sloss og river hverandre ihjel.
                  Jeg har laget en tilsvarende på en akvarieside i Norge, og denne har jeg fått masse positive tilbakemeldinger på. Noen har til og med gått til anskaffelse av CA. Så så lite skal det til å skape litt interesse.



                  Nå finnes det jo også maser av flotte CA fisk som klarer seg godt i en beplantet 80 liter.
                  Har läst tråden, men tyvärr kunde jag inte se några bilder. Det du skrev om att du har maculicauda i 7e generationen !! och hela tiden sparat de med mer rött gjorde att jag gärna ville se bilder på just dessa, men tyvärr....
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • Henrik Giertsen
                    NCS Medlem
                    • augusti 2004
                    • 70

                    #10
                    Merkelig har nå prøvd med både Explorer og Firefox, hvilken browser bruker du?
                    Henrik Giertsen

                    Kommentar

                    • Henrik Giertsen
                      NCS Medlem
                      • augusti 2004
                      • 70

                      #11
                      Ursprungligen postat av Henrik Giertsen
                      Merkelig har nå prøvd med både Explorer og Firefox, hvilken browser bruker du?
                      Prøv:
                      Nettakvariet.no, Forum, så Fisk, så Ciklider, så Sentralamerikanske ciklider. Der er tråden, Litt om mine CA.
                      Henrik Giertsen

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        #12
                        Ursprungligen postat av Henrik Giertsen
                        Prøv:
                        Nettakvariet.no, Forum, så Fisk, så Ciklider, så Sentralamerikanske ciklider. Der er tråden, Litt om mine CA.
                        Skillnaden mellan oss två är att du är medlem i nettakvariet, det är inte jag och det är det som gör att jag inte kan se bilderna. Det kommer hela tiden upp ett meddelande där jag skall fylla i namn och lösenord.
                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • Henrik Giertsen
                          NCS Medlem
                          • augusti 2004
                          • 70

                          #13
                          Ursprungligen postat av jinnarparen
                          Skillnaden mellan oss två är att du är medlem i nettakvariet, det är inte jag och det är det som gör att jag inte kan se bilderna. Det kommer hela tiden upp ett meddelande där jag skall fylla i namn och lösenord.
                          Ja det stemmer nok, nå er jo nettakvariet også gratis og enkelt å melde seg på.
                          Henrik Giertsen

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            [QUOTE=jinnarparen;788843]Det är nog som du skriver, det går mot mindre saker. Kan det att ha med lågkonjunkturen att göra?

                            1. Lågkonjunktur (en liten anledning)

                            2. Folk är upplysta och vet vad ett stort akvarium kostar i drift

                            3. Försäljningen av stora akvarium har totalhavererat (utom hos mig) ingen kan hantera dessa Glasmästare vet inte hur man gör, tillverkningsansvar, grossister vet att transporter inte fungerar likaså zoobutikerna

                            4. Akvarieföreningar är som en toalett , spolar man förstår man
                            (som begravningsentreprenörer)

                            5. inga nya visioner går i stå

                            6. vi har haft alla arter...........nästan

                            7. fiskodlingar, jag är uppfödd i dessa fanns massor i Stockholm på 1970-1990

                            8. man hade tid förr i tiden man åkte planlöst runt alltid var någon källare öppen, nu hinner man inget (jag vet snart gammal)

                            9. var fan är ungdomarna ?

                            10. Det ska alltid vara det billigaste ingen betalar för kvalitet när såg man en svärdbärare som var 10cm sist i en butik

                            11. levande foder, böcker, tidningar stendött

                            Våran klubb klarar sig bättre vi är lite efter (vi var ungdomarna för 20 år sedan) samma är kvar
                            lite fetare, mindre hår, pratar gärna sjukdomar samt har nästan inga akvarier kvar
                            men att sitta hemma vid datorn i kalsingarna o snacka skit......det gillar vi
                            Senast redigerad av cf.akvarielagret; 16 oktober 2009, 00:16.
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • RobinH
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 2150

                              #15
                              9. var fan är ungdomarna ?

                              Jag får nog räkna mig som en av ungdommarna(25år)...Jag började med CA igen för några månader sedan efter ca 10år med malawi, så någon framtid finns det nog

                              Jag håller med att det startas för få trådar om just CA varför har jag ingenaning om!

                              Jag tycker att om man diskuterar en viss art eller en viss fisk så tycker jag att det är passande att lägga in ett eller flera foto på just arten eller fisken man diskuterar i tråden så man får en bättre överblick och just nu så har jag ingen vettig kamera att fota med så det e därför jag inte startar någon ny tråd.. men det e bara jag, vad andra har för åsikter återstår att se.
                              Senast redigerad av RobinH; 16 oktober 2009, 00:39. Anledning: fel
                              CA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...