Amatitlania nigrofasciata ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Amatitlania nigrofasciata ?

    Ja sebracikliden är väl en av de mest kända Ca-cikliderrna och har funnits väldigt länge i hobbyn. De flesta som säljs är ju odlade men både VF och F1
    förekommer ( mycket sparsamt) i Sverige. I boken "centralamerikas ciklider"
    kan man läsa att " de i akvarium hållna odlade fiskarna bara är bleka kopior
    av de vilt levande som har starka band mot ljus botten" ( fritt citerat ur minnet). Ja det jag undrar över är hur är det egentligen med detta?.
    Är alla VF oberoende av fångsplats snygga?, och förekommer det ingen
    urvalsodling mot tex rakarare,jämmnare band och tex ljusare färg??.
    Och de som säljs i Sverige, är det en "gammal" svensk stam eller kommer de flesta från asien ( de är väl duktiga på att urvalsodla mot för människan snyggare färg?). Jag blir inte riktigt klok på detta för tex mbunas (röd zebra,golden,demasoni) så urvalsodlas det friskt så i regel är väl de odlade "snyggare" än VF?
  • endymion

    #2
    Jag har en stam jag har haft i 10 år och sparat de finaste av. Och mina är väldigt mycket snyggare än vad man brukar se, kan försöka ta nån bild i kväll.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Den stora skilnaden är väl snarare att de i akvarium alltid har yngelvårdsfärgerna.

      I vissa populationer är de grå med en rad prickar utanför lektiden, kolsvarta när de parar ut och leker och sebrarandiga först när de lekt.

      Jag håller inte med om att odlade mbuna är snyggare än vildfångat. Inte ens i närheten faktiskt. Blurriga boostade färger är inte snyggt enligt mig. De påminner mig om kläder som tvättats tillsammans med något som fällt sin färg.

      Jag gillar klara distinkta färger.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • november 2005
        • 1294

        #4
        Vore kul om någon med erfarenhet av VF eller F1 kunde skriva i denna tråd, några finns det väl som har/har haft sådana ?

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #5
          Ursprungligen postat av HåkanM
          Vore kul om någon med erfarenhet av VF eller F1 kunde skriva i denna tråd, några finns det väl som har/har haft sådana ?
          Jag har F1 från Ometepe ön, i Nicaragua sjön, hanarna är faktiskt inte lika svarta som dom som är odlade i flera generationer, sen är ränderna smalare, däremot så har dom lite rött i fenorna. Men honorna är rätt så svarta, men har nästan inget orange/gult på buken som dom odlade har, sen kan ju det skilja beroende på vilken fångstplats dom kommer ifrån... Sen är det nog mycket så som Ola skriver, dom har ju lekfärger nästan jämt i akvarium..
          Senast redigerad av JockeB; 07 oktober 2009, 16:41.
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #6
            Ursprungligen postat av endymion
            Jag har en stam jag har haft i 10 år och sparat de finaste av. Och mina är väldigt mycket snyggare än vad man brukar se, kan försöka ta nån bild i kväll.
            Nu har det gått många kvällar sen "ikväll". Vi vill se bilder.

            Vad jag minns från min ungdom (ett tag sen!) så var det bättre färger. Inte att det var mer grönt på fenorna samt honor med oranga bukfjäll. Utan att det svarta var mer svart och det vita mer vitt. Dessutom hade de rakare band också.
            Det är tyvärr ofta man ser fisk med sönderbrutna band.

            Sebracikliden har väl fått oförtjänt dåligt rykte på grund av att den är så aggressiv och lättodlad (sätt ihop ett par i en spann så har du yngel om några veckor).
            Men kan man ge 3-4 par ett 1.5-2 m kar med omväxlande inredning så har man många roliga och intressanta timmar framför sig.

            Hade för många år sen 3 par i ett 375 l kar och det gav mig många intressanta timmar.
            Att få studera de olika parens omvårdnad om sina yngel och hur de när allt inte gick som det skulle kidnappade yngel från varandra och vänsterprasslade med andra partners var riktigt intressant att se på.
            Hannarnas kroppsform ändras också på ett ganska dramatiskt sätt om du har fler par. De växer till sig på höjden också och lågger på sig en hyfsat stor pannpuckel med. det är sällan man ser det hos en ensam hane.

            Av någon underlig anledning fick jag för mig att jag skulle ha andra ciklider i karet också och som ni alla vet så är det alltid den senaste fisken som är den mest intressanta.
            Sebrorna tillätt givetvis inga andra invånare i karet och jag tröttnade därför på detta och sålde alla sebracikliderna...men någon gång i framtiden skall jag ha en sådan uppsättning igen, om jag bara kan hitta fiskar som jag tycker ser bra ut. Dvs svart och vita med hela ränder.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Ursprungligen postat av jinnarparen
              Nu har det gått många kvällar sen "ikväll". Vi vill se bilder.
              Jo .... men jag glömmer ju att ta bilderna hela tiden.

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                Ursprungligen postat av endymion
                Jo .... men jag glömmer ju att ta bilderna hela tiden.
                Det är därför jag påminner ....
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Lägger upp några bilder innan jag sticker til tyskland. Har inte tänkt på att det kan bero på att han inte har någon att slåss med som gör att han inte har någon puckel. För hans pappa hade mycket stor puckel och jag har sparat de med störst puckel ett par generationer.

                  Bild 1 Den enda hanen, (har för mig han har snyggare ränder på andra sidan)
                  Bild 2 En av tre honor
                  Senast redigerad av Gäst; 09 oktober 2009, 03:56.

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #10
                    Ursprungligen postat av endymion
                    Lägger upp några bilder innan jag sticker til tyskland. Har inte tänkt på att det kan bero på att han inte har någon att slåss med som gör att han inte har någon puckel. För hans pappa hade mycket stor puckel och jag har sparat de med störst puckel ett par generationer.

                    Bild 1 Den enda hanen, (har för mig han har snyggare ränder på andra sidan)
                    Bild 2 En av tre honor
                    Fina fiskar, och bilder!
                    Angående puckeln så är min erfarenhet att det till stor del är beroende på om det finns fler sebror eller inte. Andra fiskar som de kan kämpa med kan också hjälpa till att utveckla puckeln. Men har du flera sebrapar så får du hanar med störst puckel.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • HåkanM
                      NCS Medlem
                      • november 2005
                      • 1294

                      #11
                      Har sett på en tjeckisk lista att de säljer en odlingsform som kallas gold.Är det någon som vet om det bara är den vanliga elfenben eller om det finns en riktigt gulare variant ?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...