Lördagsfunderingar kring populärnamnen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Lördagsfunderingar kring populärnamnen

    Jag satt precis och läste igenom tråden om favoritcentralarna och kom att tänka på att alla skriver de vetenskapliga namnen på fiskarna, sedan började jag fundera på populärnamnen och hur skumma en del av dem kan vara.

    De som snor latinska efternamnen är det inte mycket att orda om, de är kanske inte logiska på vårt språk men alla vet vad man pratar om, t.ex. salviniciklid, sajicaciklid.

    Namnen som beskriver något i deras utseende fungerar också. Eldbuk, sebraciklid etc.

    Sedan har vi namn som tar in utbredningsområdet, då börjar vi komma på djupt vatten tycker personligen. För jag antar att det finns andra ciklider på samma område. T.ex. texasciklid, säkert inte enda cikliden i Texas.

    Men de som bara verkar var tagna rakt från det blå, de är värst... Och hur bildas de egentligen??

    Jack Dempsey t.ex. Internationellt och väl använt namn, sägs vara namngedd efter en känd boxare. Uhm... Jaha? Varför då?? :/

    Röd djävulsciklid eller Red Devil är inte heller så logiskt. Den är iofs röd och elak, men ändå.

    Oscar. Välanvänt överallt, internationellt gångbart namn i klass med koi. Men var kommer namnet ifrån? Slang för ocellatus?

    Vargciklid eller Wolf Cichlid. Stora tänder? Vargtetran finns ju också och har också stora tänder så varg = stora tänder kanske?



    Sedan kastar jag in ett par frågor på slutet...

    Behöver vi alls populärnamnen? Fyller de någon funktion? (bortsett från att det blir enklare då man slipper memorera latin och vricka tungan då man står på affären)
    Kanske "Red Devil" säljer bättre än "Amphilophus labiatus"?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • endymion

    #2
    Det faller sig väl rätt naturligt att de vanligaste sorterna måste ha populärnamn på samma sätt som vi benämner alla svenska arter. I fallen där ett fåtal insnöade människor liksom jag har en art är det ju knappast lönt att skaffa populärnamn.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Ursprungligen postat av FI
      Oscar. Välanvänt överallt, internationellt gångbart namn i klass med koi. Men var kommer namnet ifrån? Slang för ocellatus?
      Kul tråd!
      Då jag har en bok om Oscar, så tänkte jag att där finns förklaringen till varför "Påfågelcikliden" kallas för Oscar!

      Jag citerar Neal Pronek som skrivit boken om Oscar. (1972)
      "The name oscar is neither descriptive nor strictly apropos in any other way... but is has stuck. I don´t believe that anyone knows for sure how a fish like this one had the näme "oscar" tagged onto it, but the name has been around in the aquarium hobby almost as long as the fish itself, and that´s more than forty years. Probably "oscar" is derived from a name an early importer of the species placed in it for reasons of his own or is a corruption of its scientific näme or some local South American native näme för it."

      Och om jag inte minns helt fel så har Kjell Fohrman namngivit en hel del ciklider med lite udda namn!
      Det finns säkert en del här som vet var de olika namnen kommer ifrån och det skulle vara kul om de ser denna tråd och berättar lite!
      Senast redigerad av Wilhelm; 12 september 2009, 18:37.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #4
        Har också några på lager. Natalciklid, varför? Red devil var det ja. Festaen har det ännu "coolare", Red Terror. =)


        Sen finns det ju faktiskt populärnamn som är otroligt logiska. Diskus exempelvis.
        Mvh Alex

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Och om jag inte minns helt fel så har Kjell Fohrman namngivit en hel del ciklider med lite udda namn!
          Nja, vet jag inte något svenskt namn så blir det oftast en översättning av det engelska, tyska eller lokala namnet.

          Handelsnamn är ju annars på gått och ont - dvs de är oftast rätt kass om man skall veta vilken art det handlar om - bara av t.ex. pagegocikliden har vi ju 3 olika arter.
          I Sverige kallas ju ofta Oscarn för påfågelciklid, detta översatt till engelska blir peacockcichlid, men Peacockcichlids är ju Aulonocarorna i Engelspråkiga länder.
          Så handelsnamn är rörigt och några lagar för dessa finns inte.

          Å andra sidan, som Endymion skriver, behövs dom för att popularisera hobbyn och få med andra än insnöade akvarienördar.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 13 september 2009, 00:01.

          Kommentar

          • Christian Alfredsson
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 4122

            #6
            Du får lista de du hittat på namnet på och förklara dig ;-)
            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #7
              Labetropheus trewavase, det var väl en forskare som hette Ethelwynne trewavase, rätta mig om jag har fel Kjell.
              Och Ethelwynne känns ju rätt så naturligt Aulonocara Ethewynne.
              Pseudotropheus Salusi är ju uppkallat efter en dykare som Stuart Grant hade, tyvärr är både döda nu.
              Demasoni, ja den är uppkallad efter laif demason en odlare och även en gubbe som har fångat fisk i Afrika.
              Det finns väl en en Aulonocara som heter konengsi, ja efter Ad Konig.
              Aulonocara Stuart granti, ja det är efter Stuart Grant.
              Tropheus Moorie, ja moorie det var väl också en forskare som besökte tanganyikasjön.
              Haplochromis livingstoni, ja den är ju lätt, vem (upptäckte) Afrika.
              Till och med Arnold i Halmstad har ju fått en fisk uppkallad efter hans namn, Arnoldi.
              Tropheus duboise, det var väl en fransman.
              Metriaclima Esterere, det är väl Stuarts fru.Janne

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • oktober 2003
                • 3615

                #8
                Nu var det där dock inte populärnamn du listade upp Janne
                Mvh Alex

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                  Nu var det där dock inte populärnamn du listade upp Janne
                  Okej, vad är populärnamn, dubbe, demmis, troffe, haplis, näbbcikllid, hästnosciklid,golden,peacock,:Janne

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Kul tråd!
                    Då jag har en bok om Oscar, så tänkte jag att där finns förklaringen till varför "Påfågelcikliden" kallas för Oscar!

                    Jag citerar Neal Pronek som skrivit boken om Oscar. (1972)
                    "The name oscar is neither descriptive nor strictly apropos in any other way... but is has stuck. I don´t believe that anyone knows for sure how a fish like this one had the näme "oscar" tagged onto it, but the name has been around in the aquarium hobby almost as long as the fish itself, and that´s more than forty years. Probably "oscar" is derived from a name an early importer of the species placed in it for reasons of his own or is a corruption of its scientific näme or some local South American native näme för it."
                    Intressant! Och skapligt nöjd han måste vara i så fall, importören


                    Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                    Har också några på lager. Natalciklid, varför? Red devil var det ja. Festaen har det ännu "coolare", Red Terror. =)


                    Sen finns det ju faktiskt populärnamn som är otroligt logiska. Diskus exempelvis.
                    Hehe jo de amerikanska namnen kan allt vara märkliga, samma med den andra terrorn, Green Terror

                    Jack Dempsey tycker jag fortfarande är helmärkligt, det känns som om den lika gärna hade kunnat heta Mike Tyson eller Muhammed Ali


                    Men som ni redan är inne på så har inte malawicikliderna lika många riktiga populärnamn, nu har inte jag så bar koll på dessa fiskgrupper men de som nämns låter mer som slang av de latinska namnen. Troffar, dubbar, osv. Ändå har de blivit populära (mer så än CA och SA?) så populärnamn kan ju inte vara ett krav för att hobbyn ska bli poppis tycker jag. Men helt klart håller jag med om att det blir enklare framför allt då man är ny i hobbyn, alla har vi väl stått på akvariebutikerna och skämts lite nån gång då vi har stammat fram latinska namn vi inte har en susning om hur vi ska uttala jag gör så fortfarande
                    Senast redigerad av FI; 13 september 2009, 00:35.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av FI
                      Intressant! Och skapligt nöjd han måste vara i så fall, importören


                      Hehe jo de amerikanska namnen kan allt vara märkliga, samma med den andra terrorn, Green Terror

                      Jack Dempsey tycker jag fortfarande är helmärkligt, det känns som om den lika gärna hade kunnat heta Mike Tyson eller Muhammed Ali


                      Men som ni redan är inne på så har inte malawicikliderna lika många riktiga populärnamn, nu har inte jag så bar koll på dessa fiskgrupper men de som nämns låter mer som slang av de latinska namnen. Troffar, dubbar, osv. Ändå har de blivit populära (mer så än CA och SA?) så populärnamn kan ju inte vara ett krav för att hobbyn ska bli poppis tycker jag. Men helt klart håller jag med om att det blir enklare framför allt då man är ny i hobbyn, alla har vi väl stått på akvariebutikerna och skämts lite nån gång då vi har stammat fram latinska namn vi inte har en susning om hur vi ska uttala jag gör så fortfarande
                      Ja att malawiciklider har blivit mera populära det beror nog inte på namnen.
                      Det har nog andra orsaker.
                      Jag vet när jag började med ciklider, det var självklart oscar, jack Dempsey och några till , dom såg ju så fina ut i affären .
                      Ja man kanske hade en balja på kanske 90 till 200 liter, så man köpte dessa ciklider, men zooinnehavaren missade att säga att dessa ciklider kommer att bli lite större. och det blev dom, ja jag är inte det minsta förundrad när jag fortfarande hör zooägare säga att . ciklider dom bara bösar runt och käkar upp dom andra fiskarna.
                      Ja det var innan malawiciklioderna kom, ja det var en revolution, dom käkade inte upp dom andra fiskarna, dom blev inte så stora, ja man kunde ha 30 st i en balja istället för 2 st mördare som kanske mördade den andra inom 2 timmar.
                      Ja som sagt var vi som har har malawiciklider vi har fått lida för dom cikliderna som zooaffärerna hade innan malawiciklider kom.Janne

                      Kommentar

                      • Lundensis
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 2262

                        #12
                        Nedanstående namn står angivna i boken "Fishes of the Continental Waters of Belize". Ursäkta de gamla latinska släktnamnen.

                        Cichlasoma aureum - golden firemouth cichlid
                        Cichlasoma bocourti - chisel tooth cichlid
                        Cichlasoma friedrichsthali - yellowjacket cichlid, guapote
                        Cichlasoma godmani - southern checkmark cichlid
                        Cichlasoma intermedium - northern checkmark cichlid
                        Cichlasoma maculicauda - blackbelt cichlid
                        Cichlasoma meeki - firemouth cichlid
                        Cichlasoma motaguense - false yellowjacket cichlid
                        Cichlasoma octofasciatum - Jack Dempsey
                        Cichlasoma robertsoni - false firemouth cichlid
                        Cichlasoma salvini - yellowbelly cichlid
                        Cichlasoma spilurum - blue-eye cichlid
                        Cichlasoma synspilum - redhead cichlid
                        Cichlasoma urophthalmus - Mayan cichlid
                        Petenia splendida - bay snook, blanco, tenquayaca
                        Senast redigerad av Lundensis; 13 september 2009, 12:45.

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Ja att malawiciklider har blivit mera populära det beror nog inte på namnen.
                          Det har nog andra orsaker.
                          Jag vet när jag började med ciklider, det var självklart oscar, jack Dempsey och några till , dom såg ju så fina ut i affären .
                          Ja man kanske hade en balja på kanske 90 till 200 liter, så man köpte dessa ciklider, men zooinnehavaren missade att säga att dessa ciklider kommer att bli lite större. och det blev dom, ja jag är inte det minsta förundrad när jag fortfarande hör zooägare säga att . ciklider dom bara bösar runt och käkar upp dom andra fiskarna.
                          Ja det var innan malawiciklioderna kom, ja det var en revolution, dom käkade inte upp dom andra fiskarna, dom blev inte så stora, ja man kunde ha 30 st i en balja istället för 2 st mördare som kanske mördade den andra inom 2 timmar.
                          Ja som sagt var vi som har har malawiciklider vi har fått lida för dom cikliderna som zooaffärerna hade innan malawiciklider kom.Janne
                          Jodå de har sina fördelar malawisarna, det gick malawisar i ett kar hemma då jag var liten och skillnaden mellan det och karet vi hade innan med oscars var rätt markant, av flera anledningar. Vi gick från att ha två stillsamma 25 centimeters bamsingar, som hade hunnit bli lite till åren och rätt sega, till att skaffa ett kar med säkert 40 om inte mer 5-10 centimeters småttingar, som simmade runt som galna.

                          Men jag lärde mig aldrig några namn, jag kommer ihåg att vi skaffade en bok och försökte ta reda på vilka fiskar vi egentligen hade fått, men ingen stämde klockrent så vi gav upp. Kanske var korsningar, eller lokala variationer. En firre har dock fastnat i minnet, en relativt helgul och kraftig rackare, 13cm kanske, och hög kropp, trubbigt huvud och väldigt bastant. Kungen i karet utan tvekan.
                          Jag har aldrig sett någon liknande efteråt tyvärr, viket är synd åd det hade varit skoj att veta vad det egentligen var. Den hade inte samma stressiga stimmiga beteende som de andra utan var lugnare och mer observant vad sin försegick utanför karet och gled mest runt och ägde karet.

                          Men det här blev en avstickare...
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • HåkanM
                            NCS Medlem
                            • november 2005
                            • 1294

                            #14
                            Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                            Har också några på lager. Natalciklid, varför? Red devil var det ja. Festaen har det ännu "coolare", Red Terror. =)


                            Sen finns det ju faktiskt populärnamn som är otroligt logiska. Diskus exempelvis.
                            Natal är en plats i sydafrika och antagligen har den fångats för export där ( även om utbredningsområdet är mycket större).

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Ursprungligen postat av FI
                              Hehe jo de amerikanska namnen kan allt vara märkliga, samma med den andra terrorn, Green Terror

                              Jack Dempsey tycker jag fortfarande är helmärkligt, det känns som om den lika gärna hade kunnat heta Mike Tyson eller Muhammed Ali
                              Det fanns inte så många centralare och Jack Dempsey uppfattades som den elakaste bland akvariefirrarna. Dessutom ser den ut som boxaren Jack Dempsey med en väl markerad underläpp. Mohamed Ali och Mike Tyson var säkert inte ens födda när firren fick sitt namn.

                              De Aequidens rivulatus som gett upphov till populärnamnet Green Terror var tydligen hiskeligt aggressiva (och gröna). Jag vet inte vem som sagt det men de har aldrig dykt upp i hobbyn igen utan det är andra populationer som är mycket snällare som vi nu har.

                              Du måste tänka ur ett historiskt perspektiv för att förstå terrornamnen. Akvarier var mindre och kunskapen om centralare begränsad.
                              Senast redigerad av Ola Svensson; 15 september 2009, 14:23.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...