Kan loisellei växa upp med managuensis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Kan loisellei växa upp med managuensis?

    Med lite tur (mycket tur i mitt fall) så kan jag få tag på små Parachromis loisellei snart

    Problemet är att jag har små jaggor i alla större kar som kan husera små firrar...

    Men vad tror experterna, tror ni loisellei kan växa upp tillsammans med små jaggor? Om de är i liknande storlek?

    De minsta jaggorna är ca 5cm, går i ett 540, och jag misstänker att loisellei är ungefär lika stora som dem.

    Värt att veta kanske, jag provade med en liten friedrichsthalii nyss, troligtvis en hona, med jaggor på en 7-8cm, men hon stressades ihjäl snabbt. Annars brukar ju små jaggor vara relativt lugna tycker jag men något triggade dem kanske. För likartat utseende? Blir det samma med loisellei eller är de tuffare?

    De mindre jaggorna i 540 verkar dock betydligt lugnare än så länge och har bland annat små eldbukar som akvariepolare utan minsta problem så här långt.

    Så vad tror ni? Värt ett försök?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    #2
    Alltid en chansning tycker jag med att släppa i ny fisk i en befintlig grupp i mindre kar..ett tips är ju att du fångar upp dina jaggor lägger dom i en spann och gör om hela inredningen sen i med all fisk på engång lite jobb men kan funka..sen hänger det ju en del på storleken åxo är jaggorna större så blir det svårt misstänker jag iaf du får testa se...(tjusningen med CA) annars får du prova dela av en hörna till loisellien låta dom gå titta på varandra en tid kan ha en lugnande effekt har jag märkt här hemma...
    Micke Jarhl Med akvarium!

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Ursprungligen postat av Micke Jarhl
      Alltid en chansning tycker jag med att släppa i ny fisk i en befintlig grupp i mindre kar..ett tips är ju att du fångar upp dina jaggor lägger dom i en spann och gör om hela inredningen sen i med all fisk på engång lite jobb men kan funka..sen hänger det ju en del på storleken åxo är jaggorna större så blir det svårt misstänker jag iaf du får testa se...(tjusningen med CA) annars får du prova dela av en hörna till loisellien låta dom gå titta på varandra en tid kan ha en lugnande effekt har jag märkt här hemma...
      Okej det låter ju ändå positivt, lite extra pyssel men inte omöjligt iaf

      Men hur blir det sedan, hur är det med tillväxttakten på loisellei? Jaggorna kan ju dra på rätt rejält om de är matglada, hänger loisellei med på sikt eller kommer man ha jaggor på 20cm och loisellei på 10cm inom ett år?
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Micke Jarhl
        Användare
        • april 2002
        • 2277

        #4
        Ursprungligen postat av FI
        Okej det låter ju ändå positivt, lite extra pyssel men inte omöjligt iaf

        Men hur blir det sedan, hur är det med tillväxttakten på loisellei? Jaggorna kan ju dra på rätt rejält om de är matglada, hänger loisellei med på sikt eller kommer man ha jaggor på 20cm och loisellei på 10cm inom ett år?
        min erfarenhet är att jaggorna växer fortare vet dock inte om detta är en regel eller undantag..varit så i mitt fall iaf men att hålla ett par av varje i ett 2m kar är inga problem de blir mycket lugnare med åldern och storleken vill ha en halv meter revir som de dock håller hårt i annars verkligen trevliga....då är det värre med motaguense och dovii men det är ett annat kapitel
        Micke Jarhl Med akvarium!

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #5
          Ursprungligen postat av Micke Jarhl
          Alltid en chansning tycker jag med att släppa i ny fisk i en befintlig grupp i mindre kar..ett tips är ju att du fångar upp dina jaggor lägger dom i en spann och gör om hela inredningen sen i med all fisk på engång lite jobb men kan funka..sen hänger det ju en del på storleken åxo är jaggorna större så blir det svårt misstänker jag iaf du får testa se...(tjusningen med CA) annars får du prova dela av en hörna till loisellien låta dom gå titta på varandra en tid kan ha en lugnande effekt har jag märkt här hemma...
          Låter som ett mycket bra råd Micke Men helt klart är att Jaggor växer snabbare än Loisellei, men o andra sidan så är nog jaggor 1 av dom snällare i Parachromis släktet, Har nog hållt ett Jaggapar med tjaa nästan allt som inte är FÖR aggro inom CA o fått det att funka fint, tar bara ett mindre revir mm, och som Micke skriver så blir dom lugnare o säkrare på sig själva ju större dom blir.. men det ä klart ett 2 meters kar krävs för att hålla 2 vuxna par av dessa..
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Ursprungligen postat av Micke Jarhl
            min erfarenhet är att jaggorna växer fortare vet dock inte om detta är en regel eller undantag..varit så i mitt fall iaf men att hålla ett par av varje i ett 2m kar är inga problem de blir mycket lugnare med åldern och storleken vill ha en halv meter revir som de dock håller hårt i annars verkligen trevliga....då är det värre med motaguense och dovii men det är ett annat kapitel

            Ursprungligen postat av Beast
            Låter som ett mycket bra råd Micke Men helt klart är att Jaggor växer snabbare än Loisellei, men o andra sidan så är nog jaggor 1 av dom snällare i Parachromis släktet, Har nog hållt ett Jaggapar med tjaa nästan allt som inte är FÖR aggro inom CA o fått det att funka fint, tar bara ett mindre revir mm, och som Micke skriver så blir dom lugnare o säkrare på sig själva ju större dom blir.. men det ä klart ett 2 meters kar krävs för att hålla 2 vuxna par av dessa..

            Okej det låter som att det är värt ett försök då På sikt kan jag hålla ena arten i 375an, med fengäddorna, och andra i 540, själva eller med något annat. Så det är främst upp till en 15cm då de inte längre kan fastna i fengäddornas käftar som de i så fall får gå i samma kar.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Äntligen! Jag har precis koppat in några små loisellei nu Jag trodde de skulle vara mer lika jaggorna som små, jag tycker de ser mer ut som salvin kroppsligt.

              (Redigerade och lade upp en bild)
              Senast redigerad av FI; 27 augusti 2009, 23:23.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Ove Planstedt
                NCS Medlem
                • maj 2006
                • 1816

                #8
                Jag tror att det kommer att fungera, jag har visserligen aldrig haft "jaggor" men mina loiesellei växer väldigt fort.

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                  Jag tror att det kommer att fungera, jag har visserligen aldrig haft "jaggor" men mina loiesellei växer väldigt fort.
                  Det låter kalasbra! det var precis den biten jag oroade mig för, att loisellei skulle växa alldeles för långsamt och sedan bli mobbade
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Alexander Ylipää
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 3615

                    #10
                    Här går det undan Fredrik! Inom loppet av en månad har du snart samlat på dig halva Parachromis- släktet Fredrischtalii, Managuense och Loisellei. Nästa på tur måste då vara Motaguense...nog den som är mest lik jaggan, till kroppsformen i alla fall.
                    Mvh Alex

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                      Här går det undan Fredrik! Inom loppet av en månad har du snart samlat på dig halva Parachromis- släktet Fredrischtalii, Managuense och Loisellei. Nästa på tur måste då vara Motaguense...nog den som är mest lik jaggan, till kroppsformen i alla fall.
                      Hehe jo det är nu eller aldrig man kan få ihop roliga kombos, då de är större är det alltid knepigt, både att få tag på fisk man vill ha och i rätt storlek och att dessutom få dem att acceptera varandra. Men det hade varit tufft helt klart Men jag måste ha fler kar i så fall, nu är alla större kar ockuperade framöver så nu måste jag tyvärr lugna ner mig lite.
                      Jag ska däremot testa nån mindre art i 125an sedan då det är uppe, annars börjar jag väl klättra på väggarna innan monstren växer till sig
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      Arbetssätt...