Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Jaguarciklid - Parachromis managuensis

    Så där ja! Då har man hoppat ner i CA-träsket igen och skaffat nya jaggor!

    10 st blivande monster, just nu små pigga rackare på 4-5 cm, går i mitt 240-liters uppdrivningskar just nu.

    De har i skrivande stund konkurrens om maten med några påfåglar på en 7-8 cm, det ser ut att funka just nu men på sikt får man nog separera på dem misstänker jag. Ärligt talat var jag rädd att de största påfåglarna skulle försöka sätta i sig de minsta jaggorna, men allt är väl så här långt.

    Och nu hoppas jag givetvis att det sitter andra där ute med jaggor också så man får byta lite erfarenheter och prata av sig om sånt de små rackarna hittar på.



    Här är ett par spontana premiärbilder på både jaggorna och karet, tagna med mobilkamera, så kvaliteten är inte den bästa tyvärr

    Jaggorna, 4-5 cm


    Karet, 240 liter, tidigare saltvatten, därav metallhalogenrampen
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    Jag sitter fortfarande kvar med mina dovii, fast betydligt större nu än när du startade sist.

    Lycka till med jaggorna, jag förmodar att de skall till 375 l karet senare.

    Du funderade inte på någon av de mindre parachromisarna, loisellei eller friedrichstahlii.
    De finns numera att få tag på lite här och var i landet och det vet jag att de inte fanns förra gången du höll på.
    De är inte lika rovgiriga, som jaggorna, när de är små. Men när de blir större är beteendet detsamma - med den fördelen att de inte växer ur ditt 375 l kar.

    Men, återigen, lycka till!

    För egen del så är jag snart klar med ombyggnaden av mitt 3m kar.
    Det är 2.5 veckor sen fiskarna togs upp därifrån. Känns skönt att snart kunna flytta tillbaka dem igen - hoppas bara att den nya inredningen håller för dem.
    Senast redigerad av jinnarparen; 29 juli 2009, 11:19.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      jinnarparen: De hade inne ett par freddies också, jag kände suget helt klart men resonerade till slut att jag ändå lär vilja ha jaggor igen förr eller senare. Och det blir kanske problem att ha freddies tillsammans med jaggor, pga likheterna och olika tillväxttakt och aggressivitet (förmodar jag, freddies är väl lite mer benägna att slå först och gapa sedan, till skillnad från jaggorna).

      Annars hade jag definitivt testat. Ännu hellre hade jag provat loisellei, de är grymt vackra om man går efter bilder på nätet i alla fall.


      Men jodå, allt ska ned i 375an senare, efter hård gallring. Jag får se om jag satsar på ett nytt försök med enbart ett lekpar som sist, eller bara sparar en hane och testar ha med en påfågel. Blir det det senare alternativet så har jag lekt med tanken att ha en natalciklid också, men de verkar vara lite knepiga att få tag på just nu. I så fall skulle det bli ett kar med the-best-of-the-best typ, de fiskar som jag har gladast minnen av helt enkelt.


      Lite kuriosa, grossisten som akvarieaffären handlade jaggorna från hade benämnt dessa som vargciklid - Parachromis dovii. :/
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Intressant...

        "Much of the aquarium literature suggests that Central American cichlids should be maintained in pairs. In fact, this doesn't at all represent the way these cichlids are found in the wild where they are most often encountered in large shoals comprised of several different species. Only when breeding does 'pair' formation occur. By contrast, some piscivorous species such as Cichlasoma dovii and C. managuense are solitary and only found together during spawning season.

        Thus, when keeping Central American species many hobbyists cannot provide conditions which duplicate their natural environment and often keep 'pairs' of fishes that don't get along together. This results in continuous stress and behaviour which is neither normal nor healthy. Moreover, such fishes do not display their best color, or live a normal lifespan .. much to the detriment of the hobbyist who never gets to see these cichlids at their 'best'."


        The Nicaragua cichlid is absolutely stunning. You'll see so many colors in just one fish! These fish are big, but they don’t pick up a fight unless they have to.



        Stämmer detta så skulle det kunna förklara de beteenden jag såg i samtliga mina lekpar, där problemen inom lekparet alltid dök upp mellan och speciellt just inför lekarna. Pga att de då parade ut på nytt kanske? Jag hade även en grupp med könsmogna individer ett tag där hanarna glatt skiftade honor.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          #5
          Kulers Fredrik!

          Lycka till med dem nu, och håll oss alla uppdaterade.
          Mvh Alex

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Tackar Alexander! Ska göra det.

            PS. De ser väldigt pigga ut alla tio så medicinkuren du gav dem gjorde susen. Inga blev mat heller även om det såg väldigt riskabelt ut just då de tog sina första simtag inför de läskigt nyfikna påfåglarna.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Du får lov att bli medlem Fredrik så att du kan lägga upp bilder i forumet! Skriv gärna en artikel till Ciklidbladet dessutom. Detta kan du göra oavsett om du är medlem eller inte.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                Ska bli, Ola!
                I alla fall det första, jag är mer nyfiken än jag är kunnig så en eventuell artikel får i så fall vänta till jag har lite mer på fötterna.

                Får man skriva om annat än ciklider för övrigt? Fengäddor? Mina tre Polypterus ornatipinnis har en 6-7 år på nacken nu åtminstone under min omvårdnad. Fascinerande fiskar, om än lite problemskapande nu då de börjar växa till sig.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av FI
                  Får man skriva om annat än ciklider för övrigt? Fengäddor? Mina tre Polypterus ornatipinnis har en 6-7 år på nacken nu åtminstone under min omvårdnad. Fascinerande fiskar, om än lite problemskapande nu då de börjar växa till sig.
                  Ja, men för tillfället kör jag max en artikel per nummer men försöker få minst två per år. Fengäddor har jag inte kört! Kan du koppla det hur de funkar med ciklider?

                  Jag har hållit öronål med Oreochromis mossambicus, Neetroplus nematopus och Haplochromis sp. "thick skin". (Inte samtidigt, utan en ciklidart i taget.)
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Fengäddor har jag inte kört! Kan du koppla det hur de funkar med ciklider?

                    Jag har hållit öronål med Oreochromis mossambicus, Neetroplus nematopus och Haplochromis sp. "thick skin". (Inte samtidigt, utan en ciklidart i taget.)
                    Jadå, jag har hela tiden haft ciklider med fengäddor; senegalus, lapradei, ornatipinnis. Just nu går de sistnämnda med två stora påfåglar som går som utfyllnadsreserver innan jaggorna är stora nog att gå där.

                    I de flesta fall har det fungerat extremt bra kan jag tillägga. Cikliderna verkar inte känna sig särskilt hotade och fengäddorna fattar att man ska flytta sig om cikliderna väl snappar efter dem om de smyger sig in i deras revir.

                    De är ruggigt tåliga också, trots otaliga vändor ut på golvet bland sladdar och dammråttor samt attacker från argsinta ciklider så har jag knappt ens sett en fengädda med trasiga fenor. Förutom en gång... då jag var dum nog att ha en snabbväxande redtailmal med dem aningen för länge, varpå min lapradei försvann. En hög saltdos tycktes också ge någon form av brännmärken på en senegalus, men de försvann.

                    Att ha stora fengäddor med mera försvarslösa fiskar är dock ej att rekommendera enligt mina erfarenheter. Får de in ett nyp på en lite för vilsen fisk, varpå ett sår uppkommer, så verkar deras rovinstinkter triggas igång och jag har tyvärr tappat onödigt många fiskar på detta sätt. Nu senast en plecostomus på 25-30 cm som de slet upp underifrån.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Micke Jarhl
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2277

                      #11
                      Ursprungligen postat av FI
                      Så där ja! Då har man hoppat ner i CA-träsket igen och skaffat nya jaggor!

                      10 st blivande monster, just nu små pigga rackare på 4-5 cm, går i mitt 240-liters uppdrivningskar just nu.

                      De har i skrivande stund konkurrens om maten med några påfåglar på en 7-8 cm, det ser ut att funka just nu men på sikt får man nog separera på dem misstänker jag. Ärligt talat var jag rädd att de största påfåglarna skulle försöka sätta i sig de minsta jaggorna, men allt är väl så här långt.

                      Och nu hoppas jag givetvis att det sitter andra där ute med jaggor också så man får byta lite erfarenheter och prata av sig om sånt de små rackarna hittar på.



                      Här är ett par spontana premiärbilder på både jaggorna och karet, tagna med mobilkamera, så kvaliteten är inte den bästa tyvärr

                      Jaggorna, 4-5 cm


                      Karet, 240 liter, tidigare saltvatten, därav metallhalogenrampen
                      http://fredrik.isaksson.homeip.net/d...0-20090728.jpg
                      kul se dig här igen FI fina små jaggor du har skaffat och loisellie ska du prova fanns i Södra sandby tillsalu dock helt fel läge på den affären för dig nere i södra skåne tyvärr
                      Micke Jarhl Med akvarium!

                      Kommentar

                      • Håknil
                        Användare
                        • december 2005
                        • 484

                        #12
                        Ursprungligen postat av FI
                        Jadå, jag har hela tiden haft ciklider med fengäddor; senegalus, lapradei, ornatipinnis. Just nu går de sistnämnda med två stora påfåglar som går som utfyllnadsreserver innan jaggorna är stora nog att gå där.

                        I de flesta fall har det fungerat extremt bra kan jag tillägga. Cikliderna verkar inte känna sig särskilt hotade och fengäddorna fattar att man ska flytta sig om cikliderna väl snappar efter dem om de smyger sig in i deras revir.

                        De är ruggigt tåliga också, trots otaliga vändor ut på golvet bland sladdar och dammråttor samt attacker från argsinta ciklider så har jag knappt ens sett en fengädda med trasiga fenor. Förutom en gång... då jag var dum nog att ha en snabbväxande redtailmal med dem aningen för länge, varpå min lapradei försvann. En hög saltdos tycktes också ge någon form av brännmärken på en senegalus, men de försvann.

                        Att ha stora fengäddor med mera försvarslösa fiskar är dock ej att rekommendera enligt mina erfarenheter. Får de in ett nyp på en lite för vilsen fisk, varpå ett sår uppkommer, så verkar deras rovinstinkter triggas igång och jag har tyvärr tappat onödigt många fiskar på detta sätt. Nu senast en plecostomus på 25-30 cm som de slet upp underifrån.
                        Hej Fredrik

                        Gratulerar att du kom tillbaka.

                        För en 4-5 år sedan när vi sist hade kontakt visade du bilder på
                        några "bauta jaggor" i en 375:a, hur det nu går till?Visst stämmer det?

                        Jag har sen dess haft några fina par. De sista avyttrade jag till
                        Bjurholm då jag tyckte mitt akvarium blev för litet(700).

                        Har nu ett nytt par jag håller på att dra upp.Får se vad det blir med dessa.
                        De går nu ihop med ett kraftfullt Dempseypar som mest leker hela tiden.

                        Hur som.Lycka till

                        Mvh Håkan

                        Kommentar

                        • Håknil
                          Användare
                          • december 2005
                          • 484

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                          kul se dig här igen FI fina små jaggor du har skaffat och loisellie ska du prova fanns i Södra sandby tillsalu dock helt fel läge på den affären för dig nere i södra skåne tyvärr
                          När kommer dessa firrar till Norrland?

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 3111

                            #14
                            Ursprungligen postat av Håknil
                            När kommer dessa firrar till Norrland?
                            när du vill

                            tror akvarieteknik har dem så det är bara att beställa hos närmsta butik
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #15
                              Håknil: Tackar! Och kul att du har jaggor, skriv på om vad som händer i karet, kanske fler hittar hit och törs göra detsamma sedan.

                              Jodå det stämmer bra det du säger, eller bauta-jaggor var det väl inte men ca 25-30 cm borde de har varit. Två par i den kalibern hade jag.

                              Första paret. Gammal bild här nedan. Tveklös favoritparet i alla fall, det var dessa individer som gjorde att jag fastnade för arten. Totalt orädda och rovgirigare och slugare än det mesta jag har haft.


                              Andra. Snyggaste paret. Dock inte uppfödda av mig själv, och troligtvis uppfödda på pelletsdiet, de hade NOLL rovgirighet kvar. Kul då de lekte, tråkiga annars.


                              De gick i 375an båda två precis som du säger, och det funkade förhållandevis bra faktiskt. Men jag var väldigt rädd om fiskarna, kanske för rädd nu då jag tänker tillbaka, började de tjivas så fixade jag alltid någon targetfish, varpå det blev en hel del pyssel vissa perioder...
                              Senast redigerad av FI; 30 juli 2009, 11:08.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...