Jaguarciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • halle
    Användare
    • januari 2009
    • 14

    Jaguarciklider

    Hejsan alla ciklidälskare
    Jag är överlycklig efter att fått införskaffa ett jaguarpar, de är stora o fina.
    Köpte dem utav Micke i Laholm, det är ett väldigt fint par.
    Men det mest fantastiska i denna historia är att efter att jag släppte i dem i det nya karet.
    Så tog det inte mer än ca 2 timmar så börjar de leka, har aldrig varit med om det förut.
    Jag vill tacka Micke i Laholm för att jag fick köpa detta fina avelspar.
    Mvh Halle
  • algebrant
    Användare
    • oktober 2002
    • 107

    #2
    Grattis, va roligt!!! Grymt snygga firrar, lugna bjässar... Lycka till!
    MvH


    Algebrant

    Kommentar

    • Håknil
      Användare
      • december 2005
      • 484

      #3
      Ursprungligen postat av halle
      Hejsan alla ciklidälskare
      Jag är överlycklig efter att fått införskaffa ett jaguarpar, de är stora o fina.
      Köpte dem utav Micke i Laholm, det är ett väldigt fint par.
      Men det mest fantastiska i denna historia är att efter att jag släppte i dem i det nya karet.
      Så tog det inte mer än ca 2 timmar så börjar de leka, har aldrig varit med om det förut.
      Jag vill tacka Micke i Laholm för att jag fick köpa detta fina avelspar.
      Mvh Halle
      hej

      Grattis! Jag har haft ett flertal Jaguarpar och upplever dem som lugna
      och vackra, ganska fredliga firrar.Beror kanske på vad du har dem ihop med.

      Vet ju inte vad du har för storlek på ditt kar,men jag har ett 700 l och
      fått fram mycket avkomma där.Min erfarenhet är att de går inte bra ihop
      med Cubaner(Tetracantha) eller Rivulatus.

      Just nu har jag ett mindre par med Jack Dempsey(stora)och det funkar bra.

      Hur som helst lycka till.De blir ju stora,mina största var nästan 30 cm
      och då börjar ett 700 bli för litet.

      Mvh

      Håkan

      Kommentar

      • Micke Jarhl
        Användare
        • april 2002
        • 2277

        #4
        Ursprungligen postat av halle
        Hejsan alla ciklidälskare
        Jag är överlycklig efter att fått införskaffa ett jaguarpar, de är stora o fina.
        Köpte dem utav Micke i Laholm, det är ett väldigt fint par.
        Men det mest fantastiska i denna historia är att efter att jag släppte i dem i det nya karet.
        Så tog det inte mer än ca 2 timmar så börjar de leka, har aldrig varit med om det förut.
        Jag vill tacka Micke i Laholm för att jag fick köpa detta fina avelspar.
        Mvh Halle
        Hej Håkan! Kul att det gick så bra med en lek direkt de har varit produktiva men detta är nästan rekord . hörs framöver
        Micke Jarhl Med akvarium!

        Kommentar

        • HåE
          Användare
          • september 2007
          • 1525

          #5
          Kul med snabb lek.
          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

          Kommentar

          • halle
            Användare
            • januari 2009
            • 14

            #6
            Jagurerna

            Ursprungligen postat av Micke Jarhl
            Hej Håkan! Kul att det gick så bra med en lek direkt de har varit produktiva men detta är nästan rekord . hörs framöver
            Hejsan Micke
            Kan ju verkligen hålla med dig att de är agresiva mot allt nu, eller rättare sagt ännu bittskare nu när ynglen är frisimmande.
            Så fort man sticker ner något i karet så kommer hannen som en kanonkula och hugger till regält.
            Får ju verkligen säga det, att de är intressanta som bara den.
            Det är också intressant och se när de äter mina småyngel utav Telapia mossombica.
            De beter sig som en aborre.
            Mvh Håkan

            Kommentar

            • steffo99

              #7
              Wow det var snabbt. Jag har haft mitt par i snart 3 månader nu utan att någonting alls har hänt. Du kanske kan ge mig ett bra råd?

              /Steffo

              Kommentar

              • Lundensis
                Användare
                • mars 2004
                • 2262

                #8
                Ursprungligen postat av steffo99
                Wow det var snabbt. Jag har haft mitt par i snart 3 månader nu utan att någonting alls har hänt. Du kanske kan ge mig ett bra råd?

                /Steffo
                Är du säker på att det är en hane och en hona?

                Kommentar

                • Viking99990
                  Användare
                  • juli 2009
                  • 3

                  #9
                  Jaguarer

                  Hoppar in i denna tråden istället.

                  Hej, Är ny här och hittade hit pga mitt nya intresse, Jaguar ciklider.
                  Blev intresserad när jag såg en bild på en och började läsa om dom.
                  Har haft Oscar,Gula hantlar; Malawi i massor,Discusar,Gurami mm men Jaguarerna är nog dom intressantaste fiskar jag haft någonsin. Jag fick tag i ett lekpar för 3månader sen och släppte i dom till mina oscar och 5 stora malar i ett 544L kar. Funka rätt bra tills dom började leka. Ägg lades på en putsad sten och Alla andra fiskarna var hänvisade till ena sidan av karet tills äggen kläcktes. Sen försökte hannen jaga ut alla andra ur karet så Brorsan fick tömma sitt 320L så jag fick över malarna och mina oscar i det. Bättre yngelvård har jag sällan skådat. Nu till frågan. Jag fiskade upp 10st och la i ett yngelakvarium, där har 3 överlevt och är nu ca1cm. Resten fick gå kvar i det stora och där är ca35-50st kvar och dom är 1,5cm. Hur länge kan dom gå kvar i det stora med lekparet? Kommer dom att bli uppätna? Än pysslar honan om dom och hanen verkar inte bry sig så värst mycket om dom. Honan har börjat gräva nu igen så en ny lek verkar vara i antågande. Ska jag ta upp ynglen eller låta dom vara? Kan man sälja dom sen? verkar ju inte direkt vara den populäraste fisken i affärerna, fick leta innan jag hittade dom.
                  Trevlig sida detta får jag säga.

                  Kommentar

                  • Negnuks
                    Användare
                    • juli 2009
                    • 6

                    #10
                    Ursprungligen postat av halle
                    Hejsan alla ciklidälskare
                    Jag är överlycklig efter att fått införskaffa ett jaguarpar, de är stora o fina.
                    Köpte dem utav Micke i Laholm, det är ett väldigt fint par.
                    Men det mest fantastiska i denna historia är att efter att jag släppte i dem i det nya karet.
                    Så tog det inte mer än ca 2 timmar så börjar de leka, har aldrig varit med om det förut.
                    Jag vill tacka Micke i Laholm för att jag fick köpa detta fina avelspar.
                    Mvh Halle
                    coolt att du fick lek med dem på en gång jaguarer är rikigt bra föräldrar

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      Oj va härligt att höra att det finns intresse för jaguarcikliden fortfarande! Själv var jag smått besatt av dessa rackare för ett par år sedan. Sedan gjorde jag en paus och har väl inte riktigt haft tid eller plats för nya småttingar sedan dess. Det är utan tvekan intressantaste sötvattensfirren jag har haft i alla fall. Speciellt intressanta är de om man ger dem möjlighet att få utöva sina tillsynes medfödda färdigheter att jaga.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 3615

                        #12
                        Måste bara säga att det är kul att se dig här på forumet igen Fredrik!
                        Mvh Alex

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                          Måste bara säga att det är kul att se dig här på forumet igen Fredrik!
                          Tjenare! Hehe ja tackar jag har strykit runt här en del då och då men jag gjorde en liten paus från cikliderna så jag har inte haft så mycket att tillföra Men nu har jag tagit ner saltkaret och har startat upp ett litet uppdrivningskar för ciklider igen
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Alexander Ylipää
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 3615

                            #14
                            Kul, lite offtopic men har du kvar min avkomma från Trimac?
                            Mvh Alex

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #15
                              Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                              Kul, lite offtopic men har du kvar min avkomma från Trimac?
                              Nä han strök med, hastigt och oväntat i våras. Pigg på kvällen, död på morgonen. Jag har ingen aning vad som hände egentligen, jag har spekulerat i allt från nån olycklig attack från fengäddorna till att han har hoppat upp i mittstaget och knockat sig eller värmeslag eller pH-svängning efter senaste vattenbytet. 26 cm hann han bli i alla fall.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...