CA-bilder del 4

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    Ursprungligen postat av jinnarparen
    P Dovii, hane ca 35 cm "den gamle"
    4 år och 11 månader idag och still going strong.
    Kommer man för nära karet så ser han till att ställa sig framför sin hona som om han ville beskydda henne.
    Så jäkla snygg Mina småttingar på runt 20cm har en bit kvar
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      Tackar för kommentarerna om doviin.

      Tyvärr så blir han väl inte mycket större i sitt 720 l kar.
      Skulle gärna velat flytta honom till mitt 3m kar, men det hade nog tyvärr slutat med en smärre katastrof för de andra invånarna.
      Fast vem vet, han börjar ju bli lite till åren nu och kanske har lugnat ned sig lite...
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        ...får väl i jämställdhetens namn lägga in en bild på doviihonan också, hon är ca 25 cm.

        Ser lite mer sliten ut än hanen, men det är till stor del självförvållat.
        Inför varje lek så blir hon fruktansvärt aggressiv mot hanen. Det händer ofta att de sitter fast i en liplock när man kommer ut och tittar till dem.
        Då hanen är större, både tänder och kroppstorlek, så slutar hon alltid som förlorare.
        Det är många gånger jag sett hennes läppar vara helt sargade, men hon fortsätter att attackera. Så nu har hon proportionerligt större läppar än vad hanen har.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          C Umbrifera, den största hanen ca 25 cm, det är denna som är till salu (se köp &sälj).

          För att vara väldigt långt ner på rangskalan i det stora karet så ser han ändå rätt hyfsad ut.
          Det syns inte mycket av den omtalade aggressiviteten som umbriferorna lär kunna prestera.
          Mestadels tror jag det beror på att han inte gärna vill ha munkamp...vilket viejorna inte drar sig för. Därför så får han hålla sig lugn och försiktig.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • Jaggan
            Användare
            • november 2006
            • 61

            Ursprungligen postat av jinnarparen
            C Umbrifera, den största hanen ca 25 cm, det är denna som är till salu (se köp &sälj).

            För att vara väldigt långt ner på rangskalan i det stora karet så ser han ändå rätt hyfsad ut.
            Det syns inte mycket av den omtalade aggressiviteten som umbriferorna lär kunna prestera.
            Mestadels tror jag det beror på att han inte gärna vill ha munkamp...vilket viejorna inte drar sig för. Därför så får han hålla sig lugn och försiktig.
            Han ser ut att vara i fin form, riktigt snygg!
            Mvh. Uffe

            Kommentar

            • Jaggan
              Användare
              • november 2006
              • 61

              Ursprungligen postat av jinnarparen
              ...får väl i jämställdhetens namn lägga in en bild på doviihonan också, hon är ca 25 cm.

              Ser lite mer sliten ut än hanen, men det är till stor del självförvållat.
              Inför varje lek så blir hon fruktansvärt aggressiv mot hanen. Det händer ofta att de sitter fast i en liplock när man kommer ut och tittar till dem.
              Då hanen är större, både tänder och kroppstorlek, så slutar hon alltid som förlorare.
              Det är många gånger jag sett hennes läppar vara helt sargade, men hon fortsätter att attackera. Så nu har hon proportionerligt större läppar än vad hanen har.
              Silikonläppar...
              Hon är fin. Gillar täckningen!
              Mvh. Uffe

              Kommentar

              • RobinH
                Användare
                • augusti 2008
                • 2150

                Ursprungligen postat av jinnarparen
                V Bifasciata, hane

                Ännu en bild på min, numera, enda hane.
                Sällsynt fina färger på han ikväll, förmodligen beroende på att han är neutralfärgad idag. Ingen lek eller uppvaktning på gång, de är faktiskt finast när de inte leker
                Otroligt fin Bifasciata..
                CA

                Kommentar

                • RobinH
                  Användare
                  • augusti 2008
                  • 2150

                  Ursprungligen postat av jinnarparen
                  P Dovii, hane ca 35 cm "den gamle"
                  4 år och 11 månader idag och still going strong.
                  Kommer man för nära karet så ser han till att ställa sig framför sin hona som om han ville beskydda henne.
                  Mycket respektingivande dovii hanen.. otroligt fin blå nyans på fenorna
                  CA

                  Kommentar

                  • ulf
                    NCS Medlem
                    • september 2002
                    • 124

                    V. Regani

                    min drygt 25cm V. Regani hane

                    Kommentar

                    • JockeB
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 2964

                      Ursprungligen postat av ulf
                      min drygt 25cm V. Regani hane
                      Snygg kille ulf
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        Jag grävde precis på hårddisken bland gamla bilder och hittade en bild på min trimac som oförklarligt gick bort i våras. 26 cm hann han bli, och detta var en överlevare av rang trots det plötsliga dödsfallet. Han gick ett tag som ungfisk i samma kar som stora fengäddor och en växande redtailmal. Han gick i princip från att vara potentiell foderfisk till att totalt dominera hela 375an. Det var hans 375a, inget annat fick komma dit. Bara fengäddorna han hade vuxit upp med. (redtailen plockades bort pga storlek vid dryga 40cm)

                        Den här fisken har även en lite speciell historia, förutom överlevnadsinstinkterna så är detta sista fisken jag köpte från Guldfisken i Luleå där butiksägaren plötsligt gick bort. Jag sprang i denna butik som liten knatte med pappa och samma butiksägare jobbade där då. Fisken blev ett litet minne av både butiksägaren och mina gamla barndomsminnen då hela akvarieintresset började växa till liv. Sannolikt den fisk jag har varit mest fäst vid känslomässigt pga allt detta. Även den enda fisk jag har haft som har fått ett namn.

                        RIP Pongo (namn från 101 dalmatiner av fd flickvän )
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Micke Jarhl
                          Användare
                          • april 2002
                          • 2277

                          Ursprungligen postat av FI
                          Jag grävde precis på hårddisken bland gamla bilder och hittade en bild på min trimac som oförklarligt gick bort i våras. 26 cm hann han bli, och detta var en överlevare av rang trots det plötsliga dödsfallet. Han gick ett tag som ungfisk i samma kar som stora fengäddor och en växande redtailmal. Han gick i princip från att vara potentiell foderfisk till att totalt dominera hela 375an. Det var hans 375a, inget annat fick komma dit. Bara fengäddorna han hade vuxit upp med. (redtailen plockades bort pga storlek vid dryga 40cm)

                          Den här fisken har även en lite speciell historia, förutom överlevnadsinstinkterna så är detta sista fisken jag köpte från Guldfisken i Luleå där butiksägaren plötsligt gick bort. Jag sprang i denna butik som liten knatte med pappa och samma butiksägare jobbade där då. Fisken blev ett litet minne av både butiksägaren och mina gamla barndomsminnen då hela akvarieintresset började växa till liv. Sannolikt den fisk jag har varit mest fäst vid känslomässigt pga allt detta. Även den enda fisk jag har haft som har fått ett namn.

                          RIP Pongo (namn från 101 dalmatiner av fd flickvän )
                          cool firre Fredrik har själv försökt ragga fatt i denna arten en tid verkar nästan helt utdöd iaf på svenska marknaden kanske det kan gå hitta i tyskland
                          Micke Jarhl Med akvarium!

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                            cool firre Fredrik har själv försökt ragga fatt i denna arten en tid verkar nästan helt utdöd iaf på svenska marknaden kanske det kan gå hitta i tyskland
                            Jo jag har inte heller sett den på länge. Har de ens varit hos grossister i Sverige? Jag minns att man kunde se Flowerhorn lite här och där ett tag, men inte trimacs.

                            Utseendemässigt tycker jag inte de är så mycket att hurra för om jag ska vara ärlig, men beteendemässigt är de hur sköna som helst. Inte fullt så mycket akvariehund som oscars kanske, men inte långt ifrån.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Micke Jarhl
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2277

                              som sagt de är speciella och coola...kan tipsa dig om en firre och det är Cichlasoma Istlanum..väldigt fina och hur envisa som helst när det gäller skydda sin avkomma och revir aldrig varit med om en så kaxig firre förhållande till sin storlek som nu är ca 12cm på hanen kanske 6-7cm på honan, sen kan iaf hanarna bli 30cm då lär dom nog vara helt ja jag vet inte vad ser verkligen fram imot hur de blir....
                              Micke Jarhl Med akvarium!

                              Kommentar

                              • jinnarparen
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 2670

                                ...här är en som blir större än både trimac och istlanum. C Umbrifera

                                Nu när den ena umbetrippeln går själv i 600 l karet så börjar hanen färga ordentligt.
                                Det är rätt mycket färg nu, faktiskt så syns det bättre när han håller till i skuggorna (men då är det tyvärr för svagt för kameran).
                                Åter till CA

                                Det är där jag hör hemma

                                Kommentar

                                Arbetssätt...