CA-bilder del 4

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #91
    Ursprungligen postat av mediabrus
    Som alltid med fotografering är det ljus, ljus och åter ljus som gör bilden, därav namnet. En extern blixt som placeras ovanför karet är "aldrig" fel. Jag måste skaffa det själv en dag så jag kan börja ta lite bilder igen. Saknar man (som jag) det utan är tvungen att använda kamerans eventuella fasta blixt kan man vinkla kameran neråt så att ljuset reflekteras åt ett annat håll än in i bilden. Övning ger färdighet!
    Jo, får väl helt enkelt öva lite mer. Jag ska försöka sätta mig med kameran nere i lokalen någon dag nu och se om jag lyckas med någon bild.

    Är tacksam för alla tips.

    /Jocke

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #92
      Ursprungligen postat av mediabrus
      Som alltid med fotografering är det ljus, ljus och åter ljus som gör bilden, därav namnet. En extern blixt som placeras ovanför karet är "aldrig" fel. Jag måste skaffa det själv en dag så jag kan börja ta lite bilder igen. Saknar man (som jag) det utan är tvungen att använda kamerans eventuella fasta blixt kan man vinkla kameran neråt så att ljuset reflekteras åt ett annat håll än in i bilden. Övning ger färdighet!
      Kan man styra slavblixtár med en pocketkamera då? hur gör man i så fall?

      jag brukar aldrig ta rakt framifrån med blixt då får man ju som du säger ta lite ovanifrån och från sidan så blixtljuset studsar iväg...

      fick ett tips på att om man körde med trådlösa blixtar som man styr genom den interna blixten i kameran så kunde man bromsa ljuset (men inte signalen) med en bit av den svarta filmremsa på negativ färgfilm som inte har några exponeringar. Den svarta bit remsa som finns först på rullen släpper igenom IR-ljuset men inte mycket av det synliga ljuset. Han brukade använda 3 lager filmremsa för att få bort blänket helt, jag har dock inte provat detta ännu.
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #93
        Ursprungligen postat av cichlids4fun
        Kan man styra slavblixtár med en pocketkamera då? hur gör man i så fall?

        jag brukar aldrig ta rakt framifrån med blixt då får man ju som du säger ta lite ovanifrån och från sidan så blixtljuset studsar iväg...

        fick ett tips på att om man körde med trådlösa blixtar som man styr genom den interna blixten i kameran så kunde man bromsa ljuset (men inte signalen) med en bit av den svarta filmremsa på negativ färgfilm som inte har några exponeringar. Den svarta bit remsa som finns först på rullen släpper igenom IR-ljuset men inte mycket av det synliga ljuset. Han brukade använda 3 lager filmremsa för att få bort blänket helt, jag har dock inte provat detta ännu.
        Du har ju en Sony, så då så har du ju inte detta problem med ljusblänk. När den interna blixten är inställd som trådlös styrning blir ljuset så svagt att det inte syns på bild.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • Sebastian
          Användare
          • januari 2009
          • 204

          #94
          Mitt Herichthys carpintis-par har runt 30 yngel hanen är på ungefär
          12 cm och honan strax över 10 cm.Om man tar ansiktet eller fingret nära rutan anfaller dom DIREKT.

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #95
            Ursprungligen postat av Sebastian
            Mitt Herichthys carpintis-par har runt 30 yngel hanen är på ungefär
            12 cm och honan strax över 10 cm.Om man tar ansiktet eller fingret nära rutan anfaller dom DIREKT.
            Hehe grattis! Visst är det kul när dom leker!
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #96
              Ursprungligen postat av jinnarparen
              Du har ju en Sony, så då så har du ju inte detta problem med ljusblänk. När den interna blixten är inställd som trådlös styrning blir ljuset så svagt att det inte syns på bild.

              jo jag vet, men ibland tycker jag man ser lite blänk i det iaf.....men tipset kan ju funka på andra modeller....
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #97
                Här kommer en bild (dock inte en bra) på en ung Thorichthys maculipinnis...

                /Jocke

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #98
                  Lite bilder på Cryptoheros Septemfasciatus, där de dagen till ära var igång att flytta larverna till säkert ställe....
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • Lundensis
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 2262

                    #99
                    Ursprungligen postat av cichlids4fun
                    Lite bilder på Cryptoheros Septemfasciatus, där de dagen till ära var igång att flytta larverna till säkert ställe....
                    Snygga fiskar och bilder!

                    Kommentar

                    • Sebastian
                      Användare
                      • januari 2009
                      • 204

                      Finns det nån centralamerikansk cklid art som man kan ha i ett 63liters

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        Ursprungligen postat av cichlids4fun
                        Lite bilder på Cryptoheros Septemfasciatus, där de dagen till ära var igång att flytta larverna till säkert ställe....
                        Riktigt bra bilder än en gång.

                        Sebastian: Dessa skulle du nog kunna ha i ett 63 liters kar, även C Sajica och C Nanoluteus bör fungera.
                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 3111

                          Ursprungligen postat av Lundensis
                          Snygga fiskar och bilder!
                          Tackar, varit nere i dina trakter idag så små mini yngel finns nära dig , fast jag köpte bara några HRP men jag var sugen på ett par med vieja Argentea, men jag var lite orolig då det såg ut som ett sår på ena sidan av hannen....så jag hoppade över dem.

                          hittade oxå dessa 3 fiskar i ett akvarie i en affär, är det korsningar eller vad? köpte dem inte men lovade att kolla om nån kunde säga säkert.... fotorna är tagna med en kass mobil så ni får ursäkta den helt abnormt superkassa kvaliten men nåt kanske går att se
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 3111

                            Ursprungligen postat av jinnarparen
                            Riktigt bra bilder än en gång.

                            Sebastian: Dessa skulle du nog kunna ha i ett 63 liters kar, även C Sajica och C Nanoluteus bör fungera.
                            Tackar. blixtens underbara värld.... satte i ett nytt lysrör oxå
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 2670

                              H Cyanoguttatum

                              Har köpt mig en ny liten leksak, ett Sigma 70-200/2.8 objektiv.
                              Tyvärr så frontfokuserar det en del, så jag får lämna in det för justering.
                              Men det blir rätt skarpa bilder ändå.
                              Jag har använt bländare 3.5 på denna bild.
                              Stora bländaröppningar frilägger motivet bra från bakgrunden, men det ställer å andra sidan också mer kvar på att fokuseringen blir korrekt.
                              Tycker själv att HSM-motorn gör sitt jobb bra.
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              • cichlids4fun
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 3111

                                Ursprungligen postat av jinnarparen
                                Har köpt mig en ny liten leksak, ett Sigma 70-200/2.8 objektiv.
                                Tyvärr så frontfokuserar det en del, så jag får lämna in det för justering.
                                Men det blir rätt skarpa bilder ändå.
                                Jag har använt bländare 3.5 på denna bild.
                                Stora bländaröppningar frilägger motivet bra från bakgrunden, men det ställer å andra sidan också mer kvar på att fokuseringen blir korrekt.
                                Tycker själv att HSM-motorn gör sitt jobb bra.
                                snyggt. skarp bild

                                det var ju ett sånt vi diskutterade men du tyckte det räckte med beercanet........vad tycker du nu? vad har det för närgräns?
                                p.s vad betyder frontfokusering? och HSM motor?
                                Mvh
                                Peter

                                don´t drink water-fish ..... in it!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...