CA-bilder del 4

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    Ursprungligen postat av Decimus
    Ok då säger vi så här då,, vilka olika fisksammansättningar skulle det rekommenderas till ett akvarium i storleken runt 700 liter..?
    Av de mindre arterna, dvs. max 15 cm, går det nog bra med tre par. De större bör du inte ha mer än två par (menar vuxna individer, när de är små kan man ha fler, sen får man välja). Undantag är dovii som kommer att ta hela karet när de börjar leka. Andra bråkiga och utrymmeskrävande arter (som fullvuxna) är citrinellum, festae, umbrifera (de två sistnämnda är SA-ciklider) pga att de blir väldigt stora och är aggressiva. Vill dock rekommendera dig att köpa små individer oavsett hur många och vilka arter du köper. Det minskar risken för bråk och allvarliga skador om de får växa upp tillsammans.

    Kommentar

    • Decimus
      Användare
      • juni 2006
      • 961

      Ursprungligen postat av FI
      Decimus: Jo zonatan är en riktig höjdare om man gillar snygga firrar (postar bilder på vad jag tror var en fet bamsinghona också)

      Beteendemässigt är de kanske inte just det jag själv intresserar mig för, men jag har rätt udda fisksmak så lägg inte så stor vikt vid det. Det problemet jag såg var att de mest simmade runt och var "akvariefisk" om du förstår vad jag menar. Man såg inte så mycket naturliga beteenden. Men jag har aldrig haft lekpar utan enbart ensamma fiskar och vid leken brukar ju de flesta ciklider bli intressanta.

      Köper man dem som små så dröjer det ett tag innan problemen dyker upp oavsett akvariestorlek, men i ett 720 lär det dröja rätt länge. Så jag hade bara skaffat zonatorna (4-6 st kanske) samt en eller två andra arter som stannar vid liknande storlek och sedan gallrat då de parar ut om problem uppstår. Ta problemen då de kommer helt enkelt. Just nu har jag t.ex. jaguarciklid, loisellei och eldbuk i ett 540, fungerar klockrent just nu men i slutändan är det nog troligt att eldbukarna är mat och loisellei är utkonkurrerade och endast jaggorna kan gå kvar där.

      nu får censuren ursäkta men, Herre jävlar vilken bjässe!

      Ok så i framtiden blir de till att byta uppsig ordentligt om de skall få plats isf...hm tåls å tänka på. tack för bilderna, har du fler så är det ju bara ännu mer ciklidporr att kolla på =9

      Kommentar

      • Decimus
        Användare
        • juni 2006
        • 961

        Ursprungligen postat av Lundensis
        Av de mindre arterna, dvs. max 15 cm, går det nog bra med tre par. De större bör du inte ha mer än två par (menar vuxna individer, när de är små kan man ha fler, sen får man välja). Undantag är dovii som kommer att ta hela karet när de börjar leka. Andra bråkiga och utrymmeskrävande arter (som fullvuxna) är citrinellum, festae, umbrifera (de två sistnämnda är SA-ciklider) pga att de blir väldigt stora och är aggressiva. Vill dock rekommendera dig att köpa små individer oavsett hur många och vilka arter du köper. Det minskar risken för bråk och allvarliga skador om de får växa upp tillsammans.
        Ok, bra tips oc råd! tack så jättemkt!

        mvh

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          Ursprungligen postat av Decimus
          nu får censuren ursäkta men, Herre jävlar vilken bjässe!

          Ok så i framtiden blir de till att byta uppsig ordentligt om de skall få plats isf...hm tåls å tänka på. tack för bilderna, har du fler så är det ju bara ännu mer ciklidporr att kolla på =9
          Hehe

          Ja fast oroa dig inte i onödan i förväg, ett 720 är ingen liten balja att låta ungfirrar få växa upp i

          Här är lite mer Vieja-porr
          Bifogade filer
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Micke Jarhl
            Användare
            • april 2002
            • 2277

            höll på kolla på lite nya och gamla bilder här är några i repris hoppas ni inte misstycker
            bild 1 pearsei paret hanen vägde 1,3 kg på slutet nästan 40cm dessutom
            bild 2 petenia paret hanen var 41cm innan jag sålde dom till min kusin lever fint hos han
            bild3 köpt som FH men troligen ingen trimac i den mer än möjligen teckningen en "mascot"
            bild 4 kuba paret när de var nya
            bild5 jagga paret med största kullen här hemma någonsin
            Micke Jarhl Med akvarium!

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              Ursprungligen postat av Micke Jarhl
              höll på kolla på lite nya och gamla bilder här är några i repris hoppas ni inte misstycker
              bild 1 pearsei paret hanen vägde 1,3 kg på slutet nästan 40cm dessutom
              bild 2 petenia paret hanen var 41cm innan jag sålde dom till min kusin lever fint hos han
              bild3 köpt som FH men troligen ingen trimac i den mer än möjligen teckningen en "mascot"
              bild 4 kuba paret när de var nya
              bild5 jagga paret med största kullen här hemma någonsin
              Oj vilka bjässar, pearsei-paret, grymt fina!

              Snygga foton för övrigt också! sista är min favorit av förklarliga skäl
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Micke Jarhl
                Användare
                • april 2002
                • 2277

                Ursprungligen postat av FI
                Oj vilka bjässar, pearsei-paret, grymt fina!

                Snygga foton för övrigt också! sista är min favorit av förklarliga skäl
                tack för uppskattningen fredrik jo jag håller med dig ang jaggorna håller på jaga fatt hanar nu sen ska de få go bli riktigt stora
                Micke Jarhl Med akvarium!

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                  höll på kolla på lite nya och gamla bilder här är några i repris hoppas ni inte misstycker
                  bild 1 pearsei paret hanen vägde 1,3 kg på slutet nästan 40cm dessutom
                  bild 2 petenia paret hanen var 41cm innan jag sålde dom till min kusin lever fint hos han
                  bild3 köpt som FH men troligen ingen trimac i den mer än möjligen teckningen en "mascot"
                  bild 4 kuba paret när de var nya
                  bild5 jagga paret med största kullen här hemma någonsin
                  Har du räknat ynglen
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • ciklidkrille
                    Användare
                    • januari 2009
                    • 53

                    Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                    efter lite lågt intresse för akvariet har det börjat vakna lite nu testar något nytt ang grönt i karet får se hur det går med det sen lite mer bilder på nya invånare håll tillgodo
                    bild1 Al-gren i karet
                    bild2 trolig Labiatum hane
                    bild3 C.Grammodes hona
                    bild4 P.dovii hane
                    bild5 labiatum par?? börjar hålla ihop

                    shena, är det en riktig al gren eller är den fake? riktigt snyggt iaf
                    CA! finns inget annat

                    Kommentar

                    • Micke Jarhl
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2277

                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Har du räknat ynglen
                      Det kan du få som uppgift om du vill
                      Micke Jarhl Med akvarium!

                      Kommentar

                      • Micke Jarhl
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2277

                        Ursprungligen postat av ciklidkrille
                        shena, är det en riktig al gren eller är den fake? riktigt snyggt iaf
                        tjena crille var ett test jag gjorde som inte höll så länge inget jag kan rekommendera vart brun efter 1vecka
                        Micke Jarhl Med akvarium!

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                          Det kan du få som uppgift om du vill
                          Ca 1000 st
                          men jag räknade bara dom som lutade sig mot framrutan
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • RobinH
                            Användare
                            • augusti 2008
                            • 2150

                            Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                            höll på kolla på lite nya och gamla bilder här är några i repris hoppas ni inte misstycker
                            bild 1 pearsei paret hanen vägde 1,3 kg på slutet nästan 40cm dessutom
                            bild 2 petenia paret hanen var 41cm innan jag sålde dom till min kusin lever fint hos han
                            bild3 köpt som FH men troligen ingen trimac i den mer än möjligen teckningen en "mascot"
                            bild 4 kuba paret när de var nya
                            bild5 jagga paret med största kullen här hemma någonsin
                            Mycket fina foto...
                            Jäklar vilka biffiga pearsei!
                            Senast redigerad av RobinH; 15 september 2009, 22:40.
                            CA

                            Kommentar

                            • Decimus
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 961

                              Galet vackra fiskar!, att man missat den här delen av ciklidhobbyn...

                              Kommentar

                              • Lundensis
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 2262

                                Härliga foton alla.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...