CA-bilder del 4

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    Hej!
    Efter att varit nu akvarium fri i typ 2 månader så suger det i tarmen.! Dock så har jag börjat snegla på era bamsingar till fiskar. Så min fråga Hur stora akvarium har ni egentligen? Och om jag skulle vilja ha Ca, Vad för fiskar kan man ha i akvarium av storlek 600-720? och hur många sorter kan man ha i?, Har ju ett par favoriter, typ dovvi, managuense, osv osv, å de är ju stora fiskar, funkar det att ha ett gäng sådana ( typ den storleken iaf) i akvarium av nämnda storlek?

    Gillar ju färgglada firrar, har ni några tips om fisk som både är färgglada men sammtidigt lite mer spännande beteendemässigt?

    mvh

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • mars 2004
      • 2262

      Ursprungligen postat av Decimus
      Hej!
      Efter att varit nu akvarium fri i typ 2 månader så suger det i tarmen.! Dock så har jag börjat snegla på era bamsingar till fiskar. Så min fråga Hur stora akvarium har ni egentligen? Och om jag skulle vilja ha Ca, Vad för fiskar kan man ha i akvarium av storlek 600-720? och hur många sorter kan man ha i?, Har ju ett par favoriter, typ dovvi, managuense, osv osv, å de är ju stora fiskar, funkar det att ha ett gäng sådana ( typ den storleken iaf) i akvarium av nämnda storlek?

      Gillar ju färgglada firrar, har ni några tips om fisk som både är färgglada men sammtidigt lite mer spännande beteendemässigt?

      mvh
      När dovii blir så pass gamla att de börjar leka kommer de att ta hela karet i besittning och med största sannolikhet slå ihjäl alla andra. Managuense är betydligt lugnare och kan gå tillsammans med åtminstone EN annan art.

      Färggranna fiskar är Parachromis loiselli, P. motaguense, P. friedrichsthali, Cichlasoma salvini, Vieja bifasciata + många andra. Egentligen är de flesta CA-ciklider färggranna. Färger och mönster varierar inom varje art, vissa är färggranna andra är mindre färggranna.

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        Några nya bilder..

        A.Rostratus hane.
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          C.Nanoluteus hane.
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            V.Synspila spotted "Chiapas" hane.
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • maj 2004
              • 2964

              Och en ny art hos mig, A.Nourissati ungdjur ca 7cm.
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              • Cronan
                Användare
                • juli 2008
                • 907

                Ny inskafade fiskar från igår. Tyvär är dom lite skygga och vill inte riktigt vissa upp sig än.


                Parachromis loiselli hanen









                Och sen en bild på H.nicaraguensis gick i ett kar med en väldigt dominant hanne som gav restan av fiskarna rätt mycket spö.

                Kommentar

                • Decimus
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 961

                  Ursprungligen postat av Lundensis
                  När dovii blir så pass gamla att de börjar leka kommer de att ta hela karet i besittning och med största sannolikhet slå ihjäl alla andra. Managuense är betydligt lugnare och kan gå tillsammans med åtminstone EN annan art.

                  Färggranna fiskar är Parachromis loiselli, P. motaguense, P. friedrichsthali, Cichlasoma salvini, Vieja bifasciata + många andra. Egentligen är de flesta CA-ciklider färggranna. Färger och mönster varierar inom varje art, vissa är färggranna andra är mindre färggranna.

                  Ok då säger vi så här då,, vilka olika fisksammansättningar skulle det rekommenderas till ett akvarium i storleken runt 700 liter..?

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    Gillar du färgglada fiskar så borde du testa vi någon Vieja. Vieja synspila, bifasciata eller zonata kanske?

                    Här nedan ser du Vieja zonata, snyggaste CA-cikliden enligt min mening
                    Bifogade filer
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Sebastian
                      Användare
                      • januari 2009
                      • 204

                      Ursprungligen postat av Beast
                      Och en ny art hos mig, A.Nourissati ungdjur ca 7cm.
                      Vart har du fått tag på den och hur många har du?

                      Kommentar

                      • JockeB
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 2964

                        Ursprungligen postat av Sebastian
                        Vart har du fått tag på den och hur många har du?
                        Tyskland, 5st..
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          Kanonsnygga bilder FI
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • tjornpatrik
                            Användare
                            • augusti 2006
                            • 830

                            Ursprungligen postat av FI
                            Gillar du färgglada fiskar så borde du testa vi någon Vieja. Vieja synspila, bifasciata eller zonata kanske?

                            Här nedan ser du Vieja zonata, snyggaste CA-cikliden enligt min mening
                            Så enormt snygga zonatum bilder Fredrik!! Helt klart en av de snyggaste ca (om inte snyggaste), även Fenestrata är oerhört vacker.

                            Kommentar

                            • Decimus
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 961

                              Ursprungligen postat av FI
                              Gillar du färgglada fiskar så borde du testa vi någon Vieja. Vieja synspila, bifasciata eller zonata kanske?

                              Här nedan ser du Vieja zonata, snyggaste CA-cikliden enligt min mening
                              Verkar synnerligen intressanta! jätte vackra!

                              Hur många kan man ha i ett akvarium runt 700 liter samt vilka andra arter passar med dem temperamentsmässigt.?

                              mvh

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                Decimus: Jo zonatan är en riktig höjdare om man gillar snygga firrar (postar bilder på vad jag tror var en fet bamsinghona också)

                                Beteendemässigt är de kanske inte just det jag själv intresserar mig för, men jag har rätt udda fisksmak så lägg inte så stor vikt vid det. Det problemet jag såg var att de mest simmade runt och var "akvariefisk" om du förstår vad jag menar. Man såg inte så mycket naturliga beteenden. Men jag har aldrig haft lekpar utan enbart ensamma fiskar och vid leken brukar ju de flesta ciklider bli intressanta.

                                Köper man dem som små så dröjer det ett tag innan problemen dyker upp oavsett akvariestorlek, men i ett 720 lär det dröja rätt länge. Så jag hade bara skaffat zonatorna (4-6 st kanske) samt en eller två andra arter som stannar vid liknande storlek och sedan gallrat då de parar ut om problem uppstår. Ta problemen då de kommer helt enkelt. Just nu har jag t.ex. jaguarciklid, loisellei och eldbuk i ett 540, fungerar klockrent just nu men i slutändan är det nog troligt att eldbukarna är mat och loisellei är utkonkurrerade och endast jaggorna kan gå kvar där.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...