lite hjälp med besättning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • algebrant
    Användare
    • oktober 2002
    • 107

    lite hjälp med besättning

    hej!

    Har i nuläget två akvarier uppe, ett 720 och ett 375.
    Och fiskar:
    Managuense 1+1
    octofasciatum 2+3
    carpinte (!) 2+1
    meeki 1+0 (möjlighet att skaffa hona)
    nigrofasciatum 2+0 (möjlighet att skaffa hona)
    salvini 2+0 (möjlighet att skaffa en hona)
    a. rivulatus 1+1
    a. pulcher 1+0 (möjlighet att skaffa hona)

    Har köpt på mig lite för många och lite fel, eftersom planen var att ha 720 plus ett större. Men nu blev det så att jag får nöjja mig med 375 och 720.

    Därav lite problem, känns som managuensen kommer växa ur 720:t, därav tvunget att sälja dem tyvär!!!
    A.Pulcher har hängt kvar sen innan, den får klara sig så länge det går!

    Mitt förslag vore:
    720: salvini, carpinte och a. rivulatus
    375: octofasciatum och nigrofasciatum

    Tror ni om det? Skulle helst gärna ha någon mer parachromis, typ motaguense eller någon annan. Salvini och managuense är ju favoriterna i nuläget. Eller jag vill inte göra mig av med något, helst skaffa fler och fler men det är väl bara inse att det inte funkar!!! :/
    Bara i 720:t känns det som att en salvinihane ensam tar minst halva karet i anspråk.

    Börjar kanske bli lite rörigt, men säg gärna vad ni skulle gjort med det jag har, lägg gärna till någon fisk eller ta bort några!!!
    go crazy...
    MvH


    Algebrant
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #2
    Jag hade provat mig fram, nästan omöjligt att innan säga vad som funkar och inte. Se till att inreda med tydliga revir. Sen kan man lägga till och dra ifrån fisk allt eftersom. Misstänker att du vill para ut fiskar och få par?

    Frågan är om jag inte hade flyttat JD till 720 karet och flyttat guldsömarna till 375. Min erfarenhet av guldsöm är att dom gärna vill vara boss i karet. Sen hade jag nog låtit eldbuken och blåcikliden gå där med för att få lite mer fisk i karet.

    Men som sagt man får prova sig fram iom att de är så olika individer.
    Senast redigerad av tjornpatrik; 15 januari 2009, 15:43.

    Kommentar

    • algebrant
      Användare
      • oktober 2002
      • 107

      #3
      Du har rätt i att det ska va par. Jo din idé låter bra!
      Har provat lite, men lik förbaskat blir det alltid en "superdominant" i karet, vilket medför att alla förutom den dominata har sina "luftrevir" uppe vid ytan.
      Men som du säger, kanske dags att möblera lite vettigt,så att det uppstår "solklara" revir. ¨
      En fråga, håller du med mig om att managuense blir för stor?
      En till, säg att du fick slänga i en valfri ca till, vad?

      Jag gillar eldbuken mycket, men den kan aldrig hålla revir förutom mot zebrorna och guldsömmen. Säg att de tre skulle vara i 375an... kommer jag på mig själv. "prova dig fram".... ska bli...!

      tack för svaret
      MvH


      Algebrant

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • augusti 2006
        • 830

        #4
        Ursprungligen postat av algebrant
        Du har rätt i att det ska va par. Jo din idé låter bra!
        Har provat lite, men lik förbaskat blir det alltid en "superdominant" i karet, vilket medför att alla förutom den dominata har sina "luftrevir" uppe vid ytan.
        Men som du säger, kanske dags att möblera lite vettigt,så att det uppstår "solklara" revir. ¨
        En fråga, håller du med mig om att managuense blir för stor?
        En till, säg att du fick slänga i en valfri ca till, vad?

        Jag gillar eldbuken mycket, men den kan aldrig hålla revir förutom mot zebrorna och guldsömmen. Säg att de tre skulle vara i 375an... kommer jag på mig själv. "prova dig fram".... ska bli...!

        tack för svaret
        Jag hade nog behållt jaguarerna tills vidare om de funkar nu.
        Om jag måste välja en annan så är ju Regani en grymt snygg art som dessutom överlag är snälla. Sen kan man ju annars stoppa i ngn icke ciklid som ex ett stim skivtetra.

        Jaguarer kan man ju ha ett bra tag i ett 720 och se var de leder, funkar de bra nu kan du ju låta dom gå så får du se sen. Personligen sålde jag mina när jag gjorde mig av med mitt 1200 för jag ansåg att de skulle växa ur mitt 720 snart (och då pratar vi bara pga storlek var väl 25+, temperamentsmässigt har jag bara bra erfarenheter från de jaguarer jag har haft ).
        Senast redigerad av tjornpatrik; 15 januari 2009, 16:53.

        Kommentar

        • fishweed
          Användare
          • februari 2008
          • 434

          #5
          du får nog räkna med att om guldsömmarna lägger ägg så kommer du bara se hanen och honan i det akvariumet då resten kommer vara injagade i alla hörnen dom får plats... blidde så när jag hade mina i 540l med 1st nicaraguensispar, 2st Vieja, 1st jack dempsypar, 1st a. metaepar... tyckte själv att det inte borde vart så svårt för resten att vara där i men icke så...
          lycka till med mixningen iallafall!
          hur googlar man efter ett liv?

          Kommentar

          • tjornpatrik
            Användare
            • augusti 2006
            • 830

            #6
            Ursprungligen postat av fishweed
            du får nog räkna med att om guldsömmarna lägger ägg så kommer du bara se hanen och honan i det akvariumet då resten kommer vara injagade i alla hörnen dom får plats... blidde så när jag hade mina i 540l med 1st nicaraguensispar, 2st Vieja, 1st jack dempsypar, 1st a. metaepar... tyckte själv att det inte borde vart så svårt för resten att vara där i men icke så...
            lycka till med mixningen iallafall!
            Jag har andra erfarenehter av de guldsömar jag har haft, min erfarenhet är att så länge guldsömen får vara "boss" funkar de. Det paret jag hade sist där hanen var 18-20 cm funkade inte alls i mitt 1200, ständigt agg mot precis alla och de även mot mig när jag närmade mig karet (hanen var minst i karet), sen flyttade de till ett 720 och precis samma där. Till slut dumpade jag ner dom i ett 310 tillsammans med blåciklider, metae, tror jag hade ett par tre mindre citrinellus med och vips försvann precis alla aggressioner och paret började leka ordentligt utan några som helt problem med de andra och hade frisimmande yngel titt som tätt. Hade dock inrett ordentligt med avgränsade revir i form av stora rötter, stora växter och paret hade sitt hörn. Sen hade ju iofs motsatsen kunnat hända med. Karet var dock aningen överbefolkat vilket kan ha bidragit.

            Sen fick jag den fruktansvärt dumma iden att sälja paret vilket jag ångrar än idag...
            Senast redigerad av tjornpatrik; 15 januari 2009, 20:48.

            Kommentar

            • fishweed
              Användare
              • februari 2008
              • 434

              #7
              Ursprungligen postat av patriks155
              Jag har andra erfarenehter av de guldsömar jag har haft, min erfarenhet är att så länge guldsömen får vara "boss" funkar de. Det paret jag hade sist där hanen var 18-20 cm funkade inte alls i mitt 1200, ständigt agg mot precis alla och de även mot mig när jag närmade mig karet (hanen var minst i karet), sen flyttade de till ett 720 och precis samma där. Till slut dumpade jag ner dom i ett 310 tillsammans med blåciklider, metae, tror jag hade ett par tre mindre citrinellus med och vips försvann precis alla aggressioner och paret började leka ordentligt utan några som helt problem med de andra och hade frisimmande yngel titt som tätt. Hade dock inrett ordentligt med avgränsade revir i form av stora rötter, stora växter och paret hade sitt hörn. Sen hade ju iofs motsatsen kunnat hända med. Karet var dock aningen överbefolkat vilket kan ha bidragit.

              Sen fick jag den fruktansvärt dumma iden att sälja paret vilket jag ångrar än idag...
              jag försökte dela upp i 540 karet men det funkade väl inte för mig får man väl säga... men nu går paret för sig själv i ett 180liters för att yngla av sig enbart... kanske lite för litet men funkar än så länge.
              en av viejorna jag hade va stod emot grammodesparet jag hade väldigt bra men guldsömns hanen verkar vara på en helt egen nivå! hehe

              vissa fiskar ångrar man alltid... enda som skulle få mig att släppa mitt guldsömnspar är om det är till utställning eller nån som väldigt seriöst vill odla och betala där efter... fast sistnämnda skulle ta en massa betänketid innan nått sånt skulle hända!
              hur googlar man efter ett liv?

              Kommentar

              • algebrant
                Användare
                • oktober 2002
                • 107

                #8
                intressant... många kombinationer att pröva i framtiden. Men provar guldsömmen i 375, trots fishweeds avrådande!
                Nu är det de inte fullvuxna, hanen bara drygt 13cm, honan är nog större. Den första hanen dog! Så det lär väl funka ett tag i vilket fall, men roligt att höra era erfarenheter av den sjukt snygga guldsömmen.
                Hur stora är dina guldsömm?

                Kanske krånglar till allt i onödan, med managuense. Lär väl ta ett år till innan Stor size.
                MvH


                Algebrant

                Kommentar

                • fishweed
                  Användare
                  • februari 2008
                  • 434

                  #9
                  nja min är ju inte fullvuxen än tror jag och den har inte fått nån puckel än även om det ser ut som en är på G att poppa upp! =)
                  men skulle gissa på att min hane är runt 20cm... antagligen lite större... har inte tagit mig mödan att mäta han direkt, honan är inte alls lika stor, första honan dog av håll i huvudet tror jag...
                  hur googlar man efter ett liv?

                  Kommentar

                  • algebrant
                    Användare
                    • oktober 2002
                    • 107

                    #10
                    Verkar som herr puckel beror lite på sällskap. hanen jag har som är relativt liten, har en markant puckel men den har jiddrat med andra guldsömshanar innan.
                    MvH


                    Algebrant

                    Kommentar

                    • tjornpatrik
                      Användare
                      • augusti 2006
                      • 830

                      #11
                      Ursprungligen postat av algebrant
                      Kanske krånglar till allt i onödan, med managuense. Lär väl ta ett år till innan Stor size.
                      Nej da, bara bra att du frågar.

                      Managuensis är en av de mest snabbväxande. Hade nog mina i ett par år och då var den stora kanske runt 25 eller strax över, men de skjöt som sjutton i storlek i början. Tycker du ska se hur de utvecklar sig med paret framöver, vem vet nästa år kanske de har blivit ett 1000+ ändå Än så länge är de ju små.

                      Sen med guldsömmen, skulle de skita sig i framtiden är det ju bara att flytta över dom i ditt 720, men än så länge är de ju ganska små.

                      Visst är dom läckra
                      Senast redigerad av tjornpatrik; 15 januari 2009, 22:15.

                      Kommentar

                      • algebrant
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 107

                        #12
                        nice! de är majestätiska...!!! Mina har nog vuxit säkerligen 6cm på 3 månader.
                        Då vart ju det hela lite roligare när det finns hopp att ha kvar dem!!!
                        tack för råden ni... uppskattas....
                        MvH


                        Algebrant

                        Kommentar

                        Arbetssätt...