Jack Dempsey yngel - blanda kullar eller ej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tiqtaq
    Användare
    • november 2008
    • 22

    Jack Dempsey yngel - blanda kullar eller ej?

    Hej, i julas när jag var borta en vecka lyckades mina JD lägga en liten kull med ägg och när jag kom tillbaka var det fullt krig i akvariet.
    Lyckades i alla fall rädda 3 yngel till ett annat kar, där de nu blivit typ 5mm stora, problemet är dock att nu har mina JD lyckats lägga ägg under en rot utan att jag märkte det, vilket har lett till ännu mera krig

    Så nu är fråga nom jag kan dra upp de nya ynglena och sätta dem i samma balja som de andra 3 ynglen går i? Kommer den lilla skillnad i storlek spela någon roll eller ej? Vore ju som trist om de nya bara blev mat åt de gamla. Den enda andra fisk som går i det lilla yngelkaret just nu är en 2 cm stor guld ancistrus som t.o.m. är livrädd för de gamla ynglen

    Vidare undrar jag när jag kan ta upp de nya ynglen? De har ännu gulsäcken (eller vad det nu heter) kvar, ska jag vänta tills de är frisimmande eller ej?

    Tack på förhand!
    (Och nej jag har inget tredje kar till godo, inte på två månader till.)
  • Andersson87
    Användare
    • november 2008
    • 72

    #2
    Ursprungligen postat av tiqtaq
    Hej, i julas när jag var borta en vecka lyckades mina JD lägga en liten kull med ägg och när jag kom tillbaka var det fullt krig i akvariet.
    Lyckades i alla fall rädda 3 yngel till ett annat kar, där de nu blivit typ 5mm stora, problemet är dock att nu har mina JD lyckats lägga ägg under en rot utan att jag märkte det, vilket har lett till ännu mera krig

    Så nu är fråga nom jag kan dra upp de nya ynglena och sätta dem i samma balja som de andra 3 ynglen går i? Kommer den lilla skillnad i storlek spela någon roll eller ej? Vore ju som trist om de nya bara blev mat åt de gamla. Den enda andra fisk som går i det lilla yngelkaret just nu är en 2 cm stor guld ancistrus som t.o.m. är livrädd för de gamla ynglen

    Vidare undrar jag när jag kan ta upp de nya ynglen? De har ännu gulsäcken (eller vad det nu heter) kvar, ska jag vänta tills de är frisimmande eller ej?

    Tack på förhand!
    (Och nej jag har inget tredje kar till godo, inte på två månader till.)
    de är väl bara å prova slänga ner dom. går de så går de

    Kommentar

    • tiqtaq
      Användare
      • november 2008
      • 22

      #3
      Ursprungligen postat av Andersson87
      de är väl bara å prova slänga ner dom. går de så går de
      mmm... Men hur fångar man upp så små yngel lätt då? Jag sög upp de förra, är det en bra idé eller ej?

      Kommentar

      • Andersson87
        Användare
        • november 2008
        • 72

        #4
        Ursprungligen postat av tiqtaq
        mmm... Men hur fångar man upp så små yngel lätt då? Jag sög upp de förra, är det en bra idé eller ej?
        okej ja de skulle jag ha gjort. de finns ju så kallade yngelkassar oxå bara å införskaffa sig en sån en suga ner dom där i tills man anser att dom är stora nog att gå med dom andra.

        Kommentar

        • tiqtaq
          Användare
          • november 2008
          • 22

          #5
          Ursprungligen postat av Andersson87
          okej ja de skulle jag ha gjort. de finns ju så kallade yngelkassar oxå bara å införskaffa sig en sån en suga ner dom där i tills man anser att dom är stora nog att gå med dom andra.
          Ja det låter i och för sig bra, hur stora är yngelkassarna då? Känner någon till en bra hemsida man kan beställa en sådan ifrån?

          Krävs nog dock att den är rätt stabil, min JD och mina oscars brukar bita på... ja typ allt

          Kommentar

          • Andersson87
            Användare
            • november 2008
            • 72

            #6
            Ursprungligen postat av tiqtaq
            Ja det låter i och för sig bra, hur stora är yngelkassarna då? Känner någon till en bra hemsida man kan beställa en sådan ifrån?

            Krävs nog dock att den är rätt stabil, min JD och mina oscars brukar bita på... ja typ allt
            ja okej.

            där har du en i plast annars så går du till närmaste. akvarieaffär

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • mars 2004
              • 2262

              #7
              Finns stor risk att de äldre ynglena äter upp de yngre.

              Kommentar

              • tiqtaq
                Användare
                • november 2008
                • 22

                #8
                Ursprungligen postat av Lundensis
                Finns stor risk att de äldre ynglena äter upp de yngre.
                Provade med en och det sa bara nafs... Ska prova proppa upp de gamla med lite artemia först, sen om ett par dagar när de nya e frisimmande får de åka ner i det karet. Tills vidare får de bo i en glasskål...

                Tack för alla svar iaf.

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 2262

                  #9
                  Ursprungligen postat av tiqtaq
                  Provade med en och det sa bara nafs... Ska prova proppa upp de gamla med lite artemia först, sen om ett par dagar när de nya e frisimmande får de åka ner i det karet. Tills vidare får de bo i en glasskål...

                  Tack för alla svar iaf.
                  Kommer med största sannolikhet inte att hjälpa.

                  Kommentar

                  • tiqtaq
                    Användare
                    • november 2008
                    • 22

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lundensis
                    Kommer med största sannolikhet inte att hjälpa.
                    nu tycker jag att du är lite negativ

                    Hoppas att jag lyckas iaf, storleksskillnaden är ju bara 2-3mm... Ser i mina ögon ut som att de nya ynglen inte skulle få plats i de äldres munnar, men det lär ju märkas.

                    Kommentar

                    • JockeB
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 2964

                      #11
                      Ursprungligen postat av tiqtaq
                      nu tycker jag att du är lite negativ

                      Hoppas att jag lyckas iaf, storleksskillnaden är ju bara 2-3mm... Ser i mina ögon ut som att de nya ynglen inte skulle få plats i de äldres munnar, men det lär ju märkas.
                      Kanske inte bli uppätna, men att dom blir dödade är högst troligt. Det ser man bara på samma kull, dom som inte växer lika fort som dom andra blir oftast dödade, naturens egna utgallring
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

                      Kommentar

                      • Lundensis
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 2262

                        #12
                        Ursprungligen postat av tiqtaq
                        nu tycker jag att du är lite negativ

                        Hoppas att jag lyckas iaf, storleksskillnaden är ju bara 2-3mm... Ser i mina ögon ut som att de nya ynglen inte skulle få plats i de äldres munnar, men det lär ju märkas.
                        Yngel växer snabbt och kräver därför mkt mat, dvs. de är mkt glupska.

                        Kommentar

                        • tiqtaq
                          Användare
                          • november 2008
                          • 22

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lundensis
                          Yngel växer snabbt och kräver därför mkt mat, dvs. de är mkt glupska.
                          Jo, jag öser ned en tesked artemiaägg varje dag i ett par odlingsburkar, vilka räcker och blir över. Växtligheten borde för övrigt tänkas dölja dem rätt bra, med tanke på att jag ALDRIG ser dem om jag inte ruskar på växterna. Men det får gå som det går. Billig mat till sina syskon om inte annat, men förhoppninsvis skall list och goda kurragömmakunskaper kunna motverka "naturens utgallring" även här. Ska se om jag kan gräva upp min digitalkamera så jag kan ta ett foto på yngelkaret snart.

                          Kommentar

                          • Lundensis
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 2262

                            #14
                            Ursprungligen postat av tiqtaq
                            Jo, jag öser ned en tesked artemiaägg varje dag i ett par odlingsburkar, vilka räcker och blir över. Växtligheten borde för övrigt tänkas dölja dem rätt bra, med tanke på att jag ALDRIG ser dem om jag inte ruskar på växterna. Men det får gå som det går. Billig mat till sina syskon om inte annat, men förhoppninsvis skall list och goda kurragömmakunskaper kunna motverka "naturens utgallring" även här. Ska se om jag kan gräva upp min digitalkamera så jag kan ta ett foto på yngelkaret snart.
                            Hoppas det funkar. Javamossa är bra skydd. Tänk på att byta vatten regelbundet, framför allt om du ger dem mycket mat. Laxfoder i pulverform är också ett bra och billigt foder till yngel. Kolla med din akvariehandlare.

                            Kommentar

                            • tiqtaq
                              Användare
                              • november 2008
                              • 22

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lundensis
                              Hoppas det funkar. Javamossa är bra skydd. Tänk på att byta vatten regelbundet, framför allt om du ger dem mycket mat. Laxfoder i pulverform är också ett bra och billigt foder till yngel. Kolla med din akvariehandlare.
                              Tack för tipset, ska definitivt prova fordet, och växten har jag redan =). Ser dessutom ut som om jag kan få byta yngelkar med en polare. 96 liter går jämnt upp mot ett 222 liters enligt han så varför inte! =)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...