Hustrumisshandel i Jaguarburken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Hustrumisshandel i Jaguarburken

    Då var det dags igen att Jaguarparet lade en stor plätt med ägg på botten i akvariet.Efter 2 dagar, så började hanen att spöa upp sin "hustru". Hon stod inklämd mellan innerfiltret och rutan, så att hanen inte kom åt. Ett öga är svullet och grått. Hoppas det rättar till sig.
    I ett 350 liters går en Trimac hane (knappt 30cm tl)alldeles ensammen, för att han är ett "pain in the ass" för de flesta fiskar inklusive "Felix" som nästan käkade upp honom en dag. Nåja han fick ett eget "rum" och nu så tänkte jag kolla om han kunde gå ihop med jaguarhanen, som har bitit mig ett antal ggr.
    Fångade upp jaggan (35cm tl) och ner till trimacen och det tog ett par sekunder sen vart trimacen galen och skulle spöa upp jaguaren. Det vart lite bråk medans jag fyllde upp ett annat kar och då blev trimacen förvisad dit och får nu rumsarrest ett tag. Jaguarhonan får gå o friskna till i sitt akvarium och äta upp sig lite, sen släpper jag ner hanen där igen och hoppas att allt blir bra igen.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    #2
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Då var det dags igen att Jaguarparet lade en stor plätt med ägg på botten i akvariet.Efter 2 dagar, så började hanen att spöa upp sin "hustru". Hon stod inklämd mellan innerfiltret och rutan, så att hanen inte kom åt. Ett öga är svullet och grått. Hoppas det rättar till sig.
    I ett 350 liters går en Trimac hane (knappt 30cm tl)alldeles ensammen, för att han är ett "pain in the ass" för de flesta fiskar inklusive "Felix" som nästan käkade upp honom en dag. Nåja han fick ett eget "rum" och nu så tänkte jag kolla om han kunde gå ihop med jaguarhanen, som har bitit mig ett antal ggr.
    Fångade upp jaggan (35cm tl) och ner till trimacen och det tog ett par sekunder sen vart trimacen galen och skulle spöa upp jaguaren. Det vart lite bråk medans jag fyllde upp ett annat kar och då blev trimacen förvisad dit och får nu rumsarrest ett tag. Jaguarhonan får gå o friskna till i sitt akvarium och äta upp sig lite, sen släpper jag ner hanen där igen och hoppas att allt blir bra igen.
    Hej Wilhelm!
    Låter som de går för trångt.I en 350L balja måste du ha en skiljevägg imellan dom,kan su skapa ett skydd till jaguar honan som inte hanen kan nå så är ju det inte fel heller..du får prova
    Micke Jarhl Med akvarium!

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • mars 2004
      • 2262

      #3
      Hur stort är karet där managuenseparet går?

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Ursprungligen postat av Micke Jarhl
        Hej Wilhelm!
        Låter som de går för trångt.I en 350L balja måste du ha en skiljevägg imellan dom,kan su skapa ett skydd till jaguar honan som inte hanen kan nå så är ju det inte fel heller..du får prova
        Tja, det var ju bara några minuter de gick ihop.
        Både trimacen och jaguarhanen går i varsitt 350 liters och är ensamma däri.
        Jaguarparet har ju bott ihop i flera år utan att haft ett sådant bråk tidigare.

        Ursprungligen postat av Lundensis
        Hur stort är karet där managuenseparet går?
        Dom är ju skilda, så honan går o frisknar till i sitt 500 liters.
        När hon är frisk får hon flytta in i ett 600 eller 720 och när hon har bott in sig så släpper jag in hanen
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • mars 2004
          • 2262

          #5
          Ibland, men inte ofta, blir det inomäktenskapliga bråk hos parachromisarterna. Dessa bråk leder sällan till några värre skador eller dödsfall och brukar ebba ut ganska omgående. Tror bara ditt managuensepar hade ett tillfälligt bakslag.

          Kommentar

          Arbetssätt...