Tillväxt problem Herichthys carpintis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklicollector
    Användare
    • juni 2008
    • 129

    Tillväxt problem Herichthys carpintis

    Som bekant så har jag några yngel av Herichthys carpintis som var knappa 3-4cm stora och de har sen inköps datum inte växt ett skit, de äter som de ska, har ett 540liters helt själva, får både microgranulat och flingfoder samt frysfoder och emellan åker det i lite från de maltabletter som ges till ancistrus paret.

    Vad kan det bero på egentligen?

    De har sjösten, sättsand som substrat, två kraftiga echinodorus behleri plantor samt några rötter.
    Bra vatten kvalitet(byter 30% varje vecka).
  • edlund
    Användare
    • februari 2005
    • 152

    #2
    Ursprungligen postat av Ciklicollector
    Som bekant så har jag några yngel av Herichthys carpintis som var knappa 3-4cm stora och de har sen inköps datum inte växt ett skit, de äter som de ska, har ett 540liters helt själva, får både microgranulat och flingfoder samt frysfoder och emellan åker det i lite från de maltabletter som ges till ancistrus paret.

    Vad kan det bero på egentligen?

    De har sjösten, sättsand som substrat, två kraftiga echinodorus behleri plantor samt några rötter.
    Bra vatten kvalitet(byter 30% varje vecka).

    Dom vill gärna ha hårt vatten för att växa bra så testa tillsätt lite korallsand ex i filtret så du får lite högre totalhårdhet.

    Kommentar

    • patrickeriksson
      Användare
      • oktober 2007
      • 355

      #3
      Ursprungligen postat av Ciklicollector
      Som bekant så har jag några yngel av Herichthys carpintis som var knappa 3-4cm stora och de har sen inköps datum inte växt ett skit, de äter som de ska, har ett 540liters helt själva, får både microgranulat och flingfoder samt frysfoder och emellan åker det i lite från de maltabletter som ges till ancistrus paret.

      Vad kan det bero på egentligen?

      De har sjösten, sättsand som substrat, två kraftiga echinodorus behleri plantor samt några rötter.
      Bra vatten kvalitet(byter 30% varje vecka).
      Risken är nog tyvärr att dom stannat i växten innan du köpte dom. Jag har sett detta flera gånger då jag köpt ungfisk från större kommersiella odlare och distributörer. I mina fall har fiskarna troligtvis gått i smockfulla kar med dåligt vatten och låg syrenivå. Ofta kan man märka att vissa kropps proportioner inte stämmer typ att ögonen är för stora i förhållande till kroppen. Dessa fiskar växer oftast väldigt dåligt eller inte alls och insjuknar förr eller senare eftersom dom inre organen fortfarande växer normalt och inte får ordentligt med plats. Fiskarna får lätt förstopping eftersom det inte finns tillräckligt med utrymme för tarmen.

      När köpte du dom?
      Patrick Eriksson

      Kommentar

      • Ciklicollector
        Användare
        • juni 2008
        • 129

        #4
        Nja

        Något dåligt akvarium har de inte gått i innan jag tog dem.

        Och jag har inte sett eller märkt att de har några konstiga propotioner heller

        Tycker de är normal byggda.

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • februari 2008
          • 1032

          #5
          Ursprungligen postat av Ciklicollector
          Som bekant så har jag några yngel av Herichthys carpintis som var knappa 3-4cm stora och de har sen inköps datum inte växt ett skit, de äter som de ska, har ett 540liters helt själva, får både microgranulat och flingfoder samt frysfoder och emellan åker det i lite från de maltabletter som ges till ancistrus paret.

          Vad kan det bero på egentligen?

          De har sjösten, sättsand som substrat, två kraftiga echinodorus behleri plantor samt några rötter.
          Bra vatten kvalitet(byter 30% varje vecka).
          Hej!
          Om tidigare svar inte faller på läppen finns det bara 2 alt kvar.
          - Tarmparasiter (dock ej troligt vad du beskrivit tidigare)
          - Foder, det är här det skiter sig tror jag.
          Vi snackar en stor fisk här som borde ha stora krav på protein innehåll i fodret.
          Torrfoder i all ära vad som behövs tror jag är en bra räkmix (se tråden)
          Att få igång dina fiskar igen är enligt min erfarenhet inga problem. Men då måste du köra optimalt på fodersidan och sörja för en god h2o kvalitet.
          Mvh Anders
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av patrickeriksson
            Risken är nog tyvärr att dom stannat i växten innan du köpte dom. Jag har sett detta flera gånger då jag köpt ungfisk från större kommersiella odlare och distributörer. I mina fall har fiskarna troligtvis gått i smockfulla kar med dåligt vatten och låg syrenivå. Ofta kan man märka att vissa kropps proportioner inte stämmer typ att ögonen är för stora i förhållande till kroppen. Dessa fiskar växer oftast väldigt dåligt eller inte alls och insjuknar förr eller senare eftersom dom inre organen fortfarande växer normalt och inte får ordentligt med plats. Fiskarna får lätt förstopping eftersom det inte finns tillräckligt med utrymme för tarmen.

            När köpte du dom?
            Jag har faktiskt skrivit en text om det där i FAQ-en http://www.ciklid.org/joomla/index.p...=150&Itemid=57

            Jag har aldrig sett eller hört att dessa fiskar skulle bli sjuka, men det beror ju säkert på om de är anpassade för att bli förkrypta i naturen (som abborrar) eller inte.

            När det gäller viktorior så verkar ju vissa i en kull vara just små och släpa efter för att sedan dö, men detta har jag alltid tolkat som att det är något fel på dem.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Ciklicollector
              Användare
              • juni 2008
              • 129

              #7
              .

              Tack för alla svar.

              Ska testa att gå över till mera fryst foder.

              Har mysis, krill, röda/svarta mygg, dapfnier, cyklops, bosmider, oxhjärta hemma.

              Något ni kan rekommendera att jag ska köra med eller bör jag köpa räkmix?

              Kommentar

              • Anders i Askim
                NCS Medlem
                • februari 2008
                • 1032

                #8
                Ursprungligen postat av Ciklicollector
                Tack för alla svar.

                Ska testa att gå över till mera fryst foder.

                Har mysis, krill, röda/svarta mygg, dapfnier, cyklops, bosmider, oxhjärta hemma.

                Något ni kan rekommendera att jag ska köra med eller bör jag köpa räkmix?
                Hej!
                Att köpa räkmix tycker jag är onödigt när du kan göra den själv snabbt och enkelt. (Förutsätter dock att man har mixer) Dessutom har du chansen att skräddarsy din mix till just dina fiskar.
                Här har du ett recept som jag kommer passa.
                60% Räka
                10% Mussla
                5% Torsk
                25% Ärta
                1 st vitamin tablett/kg räk mix (multivitamin)

                Det övriga frysfodret kommer funka kanon med ett undantag nämligen oxhjärta. För att oxhjärta skall funka måste h2o tempen ligga på 28 grader eller mer. För detta foder är det kraftigaste vi kan ge och det kräver att ämnesomsättningen är mkt hög på fisken.(Därav h2o tempen)
                Frågan är om fisken tål långvarig värme?!
                Vilken temp har du idag?
                Mvh Anders
                Mvh Anders
                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 2964

                  #9
                  Ursprungligen postat av Anders i Askim
                  Hej!
                  Att köpa räkmix tycker jag är onödigt när du kan göra den själv snabbt och enkelt. (Förutsätter dock att man har mixer) Dessutom har du chansen att skräddarsy din mix till just dina fiskar.
                  Här har du ett recept som jag kommer passa.
                  60% Räka
                  10% Mussla
                  5% Torsk
                  25% Ärta
                  1 st vitamin tablett/kg räk mix (multivitamin)

                  Det övriga frysfodret kommer funka kanon med ett undantag nämligen oxhjärta. För att oxhjärta skall funka måste h2o tempen ligga på 28 grader eller mer. För detta foder är det kraftigaste vi kan ge och det kräver att ämnesomsättningen är mkt hög på fisken.(Därav h2o tempen)
                  Frågan är om fisken tål långvarig värme?!
                  Vilken temp har du idag?
                  Mvh Anders
                  Ser ut som en bra räkmix, tempen på 28 grader funkar bara under "lekperioden" för Herichthys, som oftast varar i 2-3 mån, sen blir dom ofta sjuka, dom lever ju under några vintermånader med ca 16 gradigt vatten, jag själv sänker tempen ett par månader till ca 22 grader (som är min lokaltemperatur) det har funkat utmärkt för dom då dom verkar gå in i nån slags lugn då, och inga håller sina revir, annars så är dom bara i "lekhumör" hela tiden o det verkar inte gå så bra då det kommer in mycket stress o revirstrider o så.. Detta gäller vuxna lekmogna fiskar!
                  Detta är mina erfarenheter!
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  • patrickeriksson
                    Användare
                    • oktober 2007
                    • 355

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Jag har aldrig sett eller hört att dessa fiskar skulle bli sjuka, men det beror ju säkert på om de är anpassade för att bli förkrypta i naturen (som abborrar) eller inte.
                    Ja helt säkert beror det på vad det är för fisk. Kan ju tänkas att arter som endast lever i de större sjöarna inte är lika anpassingsbara. Abborrar kan man ju hitta i småpölar litet överallt där förhållandena är allt utom optimala.

                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    När det gäller viktorior så verkar ju vissa i en kull vara just små och släpa efter för att sedan dö, men detta har jag alltid tolkat som att det är något fel på dem.
                    Jovisst en del individer är väl helt enkelt av "dålig kvalitet". Jag tror dock också att syrehalten spelar roll. Jag har ett "testkar" där jag har extra bra vattencirkulation och syresättning. Jag har provat yngel av ett flertal arter i detta och jämfört tillväxten med yngel av samma art i "vanliga" yngelkar. Det är en klart märkbar skillnad i tillväxt. Jag har köpt ett testkit för att kolla syrehalten men inte fått tummen ur röven än.
                    Sen är det väl också så att fiskar avger hormoner som hämmar tillväxten hos dom andra ynglen, så har man för många i ett kar så stannar vissa i växten. Detta kanske inte gäller alla fiskar, jag spekulerar litet nu..
                    Hur som helst så har jag märkt att har jag 20 yngel i ett 75 liters kar så växer dom fort och håller samma storlek up till 3-4cm, med 60 stycken går det också om jag byter typ en tredjedel av vattnet varannan dag. Byter jag inte vattnet tillräckligt ofta så stannar fler i växten, även fast nitrat nivån är ok.
                    Då verkar det alltså inte vara det begränsade utrymmet i sig som påverkar fiskarna utan direkta följder av det begränsade utymmet, alltså syre halt och kanske växthämmande hormoner. Som sagt, detta är ju inte några vetenskapliga fakta utan snarare egna observationer.
                    Hur som helst tycker jag att det är ett mycket intressant ämne. Kanske kan bli en artikel i CB när jag fått ihop litet mer fakta
                    Patrick Eriksson

                    Kommentar

                    • Ciklicollector
                      Användare
                      • juni 2008
                      • 129

                      #11
                      Den

                      Artikeln skulle nog vara super B o få med när den blir klar.

                      Jo jag kör på 26grader nu men kan sänka till 20grader.
                      Då det gäller syresättning så plaskar det relativt bra nu efter att jag placerade om ena filtret.
                      (gammal eheim ytterfilter canister som jag plockat bort pumpen på o dumpat i en eheim compact 1000 o sen fullt med filterkuber).

                      Funkar kalas och ger bra fart på vattnet samt bra syresättning.


                      Det där med yngel uppdragning i små kar för att succesivt flytta ynglena till större funkar hur bra som helst för att få tillväxt på dem men man måste verkligen byta vatten ofta just pga hormonerna.


                      Lägre temp under en viss tid bör nog funka.
                      Kan plocka vatten från ute akvariet o cirkulera det tillbax till carpintis ynglena.

                      Har en avklorerad buffert på 197l ståendes på bakongen som jag brukar byta med och som är runt 4grader.(kan trycka upp tempen till 12grader) så att inte tempskillnaden kommer skada fiskarna.

                      Kommentar

                      • Anders i Askim
                        NCS Medlem
                        • februari 2008
                        • 1032

                        #12
                        Hej!
                        Med tanke på tempen så låt bli oxhjärte-mixen. Finns stor risk för förstoppningar och död. Skulle inte kalla det för soten men tarmarna tar stryk om inte oxhjärteblandningen paserar snabb i systemet. Höj tempen något och du får fart på fisken och mata ordentligt med räkmix som bas och övriga frysfoder som kompliment så är du på banan med tillväxten.

                        När det gäller vatten tempraturer så är det stor skillnad på torr och regnperiod.
                        Under torrperioden är temp. som högst och när det sen kommer regnperiod så regnar det infernaliskt (4000-10 000mm) under 3-5 månader.
                        Detta är något som bör iaktagas även i akvarium på lekdjur.
                        Yngel föds under gynsamma perioder med mycket mat och "normal temp" på 24-26 grader.
                        Har haft mkt diskus tidigare och skillnader på dessa djur utan skadlig inverkan ligger mellan 18-35 grader. Ganska häftig variation men normalt för fisk i SA.
                        Mvh Anders
                        Mvh Anders
                        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                        Kommentar

                        • Ciklicollector
                          Användare
                          • juni 2008
                          • 129

                          #13
                          Oki

                          Var nästan beredd på att jag skulle få kopping varje gång vid vattenbytet pga förhastiga variationer i vatten tempen.

                          Kan väl bara referera till tre förbaskade koi som dog pga att jag missade koppingen(hade ett temp språng mellan 14-28grader) o det blev en dyr historia tyvärr.

                          Kommentar

                          • Anders i Askim
                            NCS Medlem
                            • februari 2008
                            • 1032

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ciklicollector
                            Var nästan beredd på att jag skulle få kopping varje gång vid vattenbytet pga förhastiga variationer i vatten tempen.

                            Kan väl bara referera till tre förbaskade koi som dog pga att jag missade koppingen(hade ett temp språng mellan 14-28grader) o det blev en dyr historia tyvärr.
                            Det är ett fåtal fiskar som tål variationer i temp.
                            Men även de tuffaste (SA) tål inte för snabba variationer.
                            Att smyga i kallare vatten i ett vattenbyte till Tanganyika på 3 grader (26 till 23 grader) kan sluta med katastrofala följder. Med pricken som resultat. Medans diskus par kan triggas till lek med liknande vattenbyte.
                            Mvh Anders
                            Mvh Anders
                            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                            Kommentar

                            • Ciklicollector
                              Användare
                              • juni 2008
                              • 129

                              #15
                              En

                              Fråga, när kan man tidigast se skillnad på kön?
                              Menar de är ju små ännu och har kanske inte fått de utpräglade dragen ännu tyvärr.

                              Ska se om jag kan lägga upp bild så här idag på Fars dag.

                              Blir nog tårta o annat först

                              Kommentar

                              Arbetssätt...