Loisellie fråga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    Loisellie fråga?

    Hej alla hittade min hane(loisellie) på botten idag stjärten kan han inte röra simmar med bröstfenorna enbart ser ett litet vit sår på stjärt roten...ska man ta upp avliva direkt eller jäkligt synd för fisken har varit helt otroligt vacker innan fattar nada vad som kan ha hänt Trist!
    Micke Jarhl Med akvarium!
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Har du möjlighet Micke så ta upp han o lägg han i ett saltbad, typ 2-3dl /100L vatten..
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Micke Jarhl
      Användare
      • april 2002
      • 2277

      #3
      Kan det vara salt brist eller vad jocke
      ?
      Micke Jarhl Med akvarium!

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        En chansning, kan det vara simblåseförlamning? Är stressrelaterat och brukar gå över om man låter fisken få lite lugn och ro, t.ex. låta den gå ensam en vecka eller så. Lite salt till det är bara bra.

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #5
          Ursprungligen postat av Lundensis
          En chansning, kan det vara simblåseförlamning? Är stressrelaterat och brukar gå över om man låter fisken få lite lugn och ro, t.ex. låta den gå ensam en vecka eller så. Lite salt till det är bara bra.
          Kan vara en bra gissning..
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • Micke Jarhl
            Användare
            • april 2002
            • 2277

            #6
            ok! När jag fick tillbaka honom från en kompis som köpte paret i våras så rök han ihop med den största Zonata hanen den kampen tog han hem efter kanske 10min fight efter det har ingen fisk mig veterligen ens försökt flytta honom från sitt revir han har en hörna + grotta där dom bara tolererar ett HRP Par som granne ..så stress relaterad känns märkligt jag tror mer han är sjuk på något sett skadan är åxo ett frågetecken??hmm men han håller till i sitt revir fortfarande tillsammans med honan som försöker peppa honom ser lite lustigt ut men hon sviker honom inte iaf inte än..
            Micke Jarhl Med akvarium!

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • maj 2004
              • 2964

              #7
              Ursprungligen postat av Micke Jarhl
              ok! När jag fick tillbaka honom från en kompis som köpte paret i våras så rök han ihop med den största Zonata hanen den kampen tog han hem efter kanske 10min fight efter det har ingen fisk mig veterligen ens försökt flytta honom från sitt revir han har en hörna + grotta där dom bara tolererar ett HRP Par som granne ..så stress relaterad känns märkligt jag tror mer han är sjuk på något sett skadan är åxo ett frågetecken??hmm men han håller till i sitt revir fortfarande tillsammans med honan som försöker peppa honom ser lite lustigt ut men hon sviker honom inte iaf inte än..
              Prova salta på han först Micke, det är det första jag gör när något är fel, 3 fall av 5 så räcker det.. Har du otur så kan det vara någon form av förlamning i ryggraden, har varit med om det själv o då är det tyvärr inte mycket att göra..
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              • Micke Jarhl
                Användare
                • april 2002
                • 2277

                #8
                Ursprungligen postat av Beast
                Prova salta på han först Micke, det är det första jag gör när något är fel, 3 fall av 5 så räcker det.. Har du otur så kan det vara någon form av förlamning i ryggraden, har varit med om det själv o då är det tyvärr inte mycket att göra..
                ok har ju ett kar ledigt så det blir till fånga upp djuret idag..fan igår kväll libland åg han nästan på sidan ser inte alls bra ut skit åxo va fasen hittar man en ny hane i värsta fall de växer ju inte på trä direkt..
                Micke Jarhl Med akvarium!

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 2964

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                  ok har ju ett kar ledigt så det blir till fånga upp djuret idag..fan igår kväll libland åg han nästan på sidan ser inte alls bra ut skit åxo va fasen hittar man en ny hane i värsta fall de växer ju inte på trä direkt..
                  Nee det låter inget vidare Micke, som sagt inte lätt o få tag i en ny hane.. När jag kom till lokalen idag o öppna dörren så var det första jag fick se min Doviihane liggandes på golvet, jävligt kul!!!!
                  Är väl lika lätt o hitta en ny sån också...........

                  PS. Grattis till tusende inlägget
                  Senast redigerad av JockeB; 04 november 2008, 16:24.
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  • Yonaz
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 227

                    #10
                    Oj jäklar, hade doviihanen hoppat ur eller? Hur stor var han? Trist för er båda! Själv sitter man ju med massa halvsjuka umbees och hoppas på det bästa...
                    5000 liter hemma!
                    http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

                    Kommentar

                    • JockeB
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 2964

                      #11
                      Ursprungligen postat av Yonaz
                      Oj jäklar, hade doviihanen hoppat ur eller? Hur stor var han? Trist för er båda! Själv sitter man ju med massa halvsjuka umbees och hoppas på det bästa...
                      Jaa nått hade väl fått fart på han på natten, täckglaset låg i karet..
                      Tjaa han var ca 30cm..
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

                      Kommentar

                      • Micke Jarhl
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2277

                        #12
                        Ursprungligen postat av Beast
                        Nee det låter inget vidare Micke, som sagt inte lätt o få tag i en ny hane.. När jag kom till lokalen idag o öppna dörren så var det första jag fick se min Doviihane liggandes på golvet, jävligt kul!!!!
                        Är väl lika lätt o hitta en ny sån också...........

                        PS. Grattis till tusende inlägget
                        Tackar!
                        du har PM jocke
                        Senast redigerad av Micke Jarhl; 04 november 2008, 18:04.
                        Micke Jarhl Med akvarium!

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          #13
                          Det här var ingen kul tråd att läsa.
                          Sjuka fiskar och fiskar med för stort idrottsintresse (doviin som hoppade för högt).

                          Håller tummarna för att det ordnar sig med loisellein och all umbeen.
                          Vad det gäller att hitta en ny doviihane så är det nog inte så värst lätt.
                          När de blir så pass stora så är de som regel inte så värst populära (men de är väldigt fina att titta på), men du hade väl fått ut en kull eller?
                          Om 2-3 år så har du en lika stor hane, om du orkar vänta förstås.
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • Lundensis
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 2262

                            #14
                            Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                            ok! När jag fick tillbaka honom från en kompis som köpte paret i våras så rök han ihop med den största Zonata hanen den kampen tog han hem efter kanske 10min fight efter det har ingen fisk mig veterligen ens försökt flytta honom från sitt revir han har en hörna + grotta där dom bara tolererar ett HRP Par som granne ..så stress relaterad känns märkligt jag tror mer han är sjuk på något sett skadan är åxo ett frågetecken??hmm men han håller till i sitt revir fortfarande tillsammans med honan som försöker peppa honom ser lite lustigt ut men hon sviker honom inte iaf inte än..
                            Att ligga på topp kan också vara stressande.

                            Kommentar

                            • Micke Jarhl
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2277

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lundensis
                              Att ligga på topp kan också vara stressande.
                              Han var inte på topp heller mer som tjuren ferdinand (tecknade disneyn)vaktade sin hörna typ lämnade sällan den bara vid käk..ganska cool firre egentligen ibland lite tråkig nästan men oj vad han färgade fint i teckningen på slutet nu ligger han på sidan och är i dåligt skick kanske lika bra avliva ändå känns mera humant för fisken... Detta senario har jag aldrig varit med om innan trist
                              Micke Jarhl Med akvarium!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...