Eldbuk som gömmer sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonteeh

    Eldbuk som gömmer sig

    Mina fyra nya eldbukar gömmer sig hela tiden, så fort man bara ska mata dom så simmar dom in under stenarna. Dom bor i ett 112 liters akvarium och är ca 6-7 cm långa. i akvariet har jag några ganska stora stenar, fint grus ca 1 mm och svärdplantor, nån annan släkting till svärdplantan och någon gräsliknande sort. de enda fiskarna som är där i är en nyckelhålsciklid och en ancistrus. hur ska jag göra? är ny på det här.
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #2
    Kan bero på flera orsaker. En sak är för lite fisk, för lite gömställen, fel vattenvärden, ovarsamt hanterande mm

    Har du vattenberedningsmedel i, innehåller lugnande vitamin, kanske kan vara värt att prova. Tycker du ska kolla pH och nitrit så de ligger rätt.

    Ha 10-12 timmars belysning på, för lite vila kan också stressa. Hur är det med insynen i akvariumet? Ev kan du täcka ena kortsidan med ex ett svart tyg så kan de bli tryggare.

    Äter de ordentligt förresten? Något annat konstigt du lagt märke till?

    Nu har du lite att tänka på ialf.
    Senast redigerad av tjornpatrik; 01 oktober 2008, 21:04. Anledning: flestavat som bara den

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      #3
      Jag rekommenderar ett stim av något slag, dvs 10-15 tetror som fladdrar runt i akvariet. De kommer med all säkerhet att visa dina eldbukar att det inte är farligt att vara framme.
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • jonteeh

        #4
        okej, tack. ja jag tror att nitrithalten kan vara lite hög, råkade mata dem för mycket och det är som små gråvita alger på växterna. dessutom så är det ganska mycket slam på botten och sånt

        Kommentar

        • jonteeh

          #5
          tror ni jag kan lägga i ett par sebraciklider också eller blir det för stora och många fiskar för så liten yta och att det leder till bråk eftersom att sebran är aggressiv?

          Kommentar

          • jonteeh

            #6
            eller någon annan ciklid, gärna någon gul sort om det finns någon som passar i samma akvarium.

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • augusti 2006
              • 830

              #7
              Är karet ganska nystartat??

              Tycker inte du ska belasta karet med mer fisk nu som de låter, utan gör ett rejält vattebyte och tillsätt ex nitrivec enl dosering. Sen avvaktar du med matningen några dagar ett tag så du får upp balansen i karet. Sen tar du de försiktigt med maten några veckor.

              Se över belysningstiden och fundera på att skaffa snabbväxande växter som kan ta hand om näringen i karet.

              Har du riktigt akvarierör i belysningen til karet?

              Skaffa inte ngr zebror till ditt kar, tror de i övrigt kan bli för tufft med mer ciklider.
              Senast redigerad av tjornpatrik; 01 oktober 2008, 22:30.

              Kommentar

              • jonteeh

                #8
                ja, det är ca 2 veckor. nu idag har dom faktiskt börjat komma fram lite, men jag ska ändå göra ett vattenbyte.

                Kommentar

                • Ciklicollector
                  Användare
                  • juni 2008
                  • 129

                  #9
                  Med

                  antalet eldbukar i den storleken så skulle jag nog säga att de är skygga pga för litet kar.
                  Mina eldbukar(2par) gick i ett 375l och var jätte skygga, trots massa strykfisk(kongotetra, zebraciklider).
                  När jag sen flytta dem till ett 540l så var de framme hela tiden.

                  Kommentar

                  • jonteeh

                    #10
                    så måste jag skaffa ett större kar?

                    Kommentar

                    • tjornpatrik
                      Användare
                      • augusti 2006
                      • 830

                      #11
                      De finns inga måste att skaffa ett större kar men de finns nästan bara fördelar med ett större kar, är betydligt lättare att få bra balans och lättsköttare för en nybörjare. Helt klart tycker jag du skulle satsa på åtminstone ett 375 till dina fiskar om du känner att du vill satsa på fler arter och få de du har nu attt trivas bättre. Ett fel väldigt väldigt många gör är att de köper ett fö litet kar från början och så tröttnar de efter ett par månader. Man tror att ju mindre ju lättare att sköta men så är de tvärtom.

                      Titta på mig som hade ex 1200, jag gjorde ett vattenbyte varje vecka på 40-50% ( tog ca 40 min med slangar ), några sekunder med matning varje dag och de var i stort sett allt. Med rejäla ytterfilter rengjorde jag filtrena efter var 9-10 månad och då var de ändå inte igensatta. Behövde aldrig skrapa rutorna och har aldrig någonsin slamsugit någon botten. Tog som gott aldrig vattenprov utan buffrade vattnet med bikarbonat vid vattenbyte och mätte endast när jag såg att något var fel. Men sen beror ju allt också på matning, filterkapacitet och fiskbestånd.

                      Du kan säkert hitta ett komplett 375 el 540 ngt begagnat för 1500-2000:-.

                      Känner du att du inte vill skaffa ett större så behåll de du har och se till att göra ett ordentligt vattenbyte, skippa matningen ett tag, tillsätt gärna bakterie kultur och låt karet komma i balans, DÄREFTER kan du börja mata mer. Tycker du ska skaffa ett nitrit test direkt i vilket fall som helst för 60-70:- och följa utvecklingen. Får du nitritförgiftning är risken att du hittar alla fiskar döda om de vill säg illa.
                      Senast redigerad av tjornpatrik; 02 oktober 2008, 20:32.

                      Kommentar

                      • Ciklicollector
                        Användare
                        • juni 2008
                        • 129

                        #12
                        .

                        Ursprungligen postat av jonteeh
                        så måste jag skaffa ett större kar?
                        Måste och måste är väl synd o säga, läs art beskrivningen både här och på zoopet så får du ett hum om hur stort akvarium du bör ha för att eldbukarna inte ska bli stressade i skygga i onödan.

                        Kommentar

                        • jonteeh

                          #13
                          okej tack för alla tips

                          Kommentar

                          Arbetssätt...