Vf från centalamerika??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Vf från centalamerika??

    Man ser sällan vildfångade fiskar från centralamerika ( ja många fullvuxna
    kostar väl skjortan att transportera). Men ändå tex Mexico är ju ett civiliserat land med massor av snygga cilkider. Varför ser man dessa så sällan??. Marknaden i tex Tyskland borde vara nog stor och då kunde väl några firrar gå vidare till Sverige.
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Jeff Rapps har ju varit på tapetet här för ett tag sen. Varit väl en handfull importer från honom? Annars tror jag det är så enkelt att det är inte lika stor marknad som på Sydamerikanska och Afrikanska ciklider. Hade dock gärna sett fler VF arter på CA fronten, vilket skulle vara nyttigt med alla korsningar härsan tvärsan (Flowerhorn, Labiatum/Citrinellum osv.)

    Skulle jag få tag på VF Trimaculatum hade jag köpt ett gäng omedelbums!
    Mvh Alex

    Kommentar

    • algebrant
      Användare
      • oktober 2002
      • 107

      #3
      för 5 år sedan var det en snubbe som kontaktade mig, bodde i arvids jaur eller därikring, han importerade. men numret slängde jag när jag pausade hobbyn då.
      antingen blåste han mig, men jag fick iaf synspilum, citrenellum, salvini, mekki, ocotofasciatum av honom med flyget till lkpg. vet ej om det var vf, men de såg ju lite specilla ut!
      men vad hjälper det när jag inte har numret nu...//jonas
      MvH


      Algebrant

      Kommentar

      • Janne E
        Användare
        • april 2002
        • 382

        #4
        Mexico har väl exportförbud på VF fiskar men kanske det går att få special tillstånd?? Övriga CA länder finns det inga exportörer av fisk vad jag vet, däremot någon som odlar Malawi ciklider.

        Mvh Janne

        Kommentar

        • Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • maj 2006
          • 1816

          #5
          Citat från Jeff Rapps
          "actual import of true wild cichlids from Central America is extremely uncommon. Commercial collection for export trade is virtually non-existent from these countries."

          Kommentar

          Arbetssätt...