Madagaskar med CA??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Håknil
    Användare
    • december 2005
    • 484

    Madagaskar med CA??

    Hej på forumet

    Har blivit erbjuden att införskaffa ett antal Polleni smalspot.

    Har nu ett fint lekpar Dempsey.Ett mindre Jaguarpar och 2 st.
    Rivulatus.

    Hur skulle dessa Madagaskarfirrar gå ihop med dessa??

    Naturligtvis måste jag göra mig av med nåt.Står inför en större
    rengöring av 700 l akvariet och det är då kanske lämpligt att
    göra ett individbyte.Paratilapia har jag alltid önskat och finns
    nu tydligen tillgängliga i Norrland.

    Umeåvattnet är ju lätthanterligt,men är det lämpligt till Polleni
    och vad bör man i så fall tänka på?

    Tacksam för tips och kommentarer.

    Mvh

    Håkan
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Centralamerikaner brukar föreslås som sällskap till Paratilapia. Annars skulle jag kunna tänka mig att något mindre revirhävdande som Oreochromis skulle gå bättre, men då i ett bra mycket större akvarium än ditt. Firrar med revir kommer inte ses med blida ögon utan kommer att attackeras fullständigt hänsynslöst. Utan att ha haft Paratilapia själv så undrar jag om inte dina firrar är lite för veka i längden. Det känns som att något med rejäl kraft bakom skulle funka bäst. Centralnissarna får rätta mig om jag har fel.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Håknil
      Användare
      • december 2005
      • 484

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Centralamerikaner brukar föreslås som sällskap till Paratilapia. Annars skulle jag kunna tänka mig att något mindre revirhävdande som Oreochromis skulle gå bättre, men då i ett bra mycket större akvarium än ditt. Firrar med revir kommer inte ses med blida ögon utan kommer att attackeras fullständigt hänsynslöst. Utan att ha haft Paratilapia själv så undrar jag om inte dina firrar är lite för veka i längden. Det känns som att något med rejäl kraft bakom skulle funka bäst. Centralnissarna får rätta mig om jag har fel.
      Hej Ola Tack för svaret

      Du har som vanligt säkert rätt.Jag bedömer dock att Dempseyparet
      klarar sig(de är tuffa) och har stressat ihjäl mina Salvini.

      I min behållare räcker det kanske med detta??

      Mvh

      Håkan

      Kommentar

      • Jaggan
        Användare
        • november 2006
        • 61

        #4
        Ursprungligen postat av Håknil
        Hej Ola Tack för svaret

        Du har som vanligt säkert rätt.Jag bedömer dock att Dempseyparet
        klarar sig(de är tuffa) och har stressat ihjäl mina Salvini.

        I min behållare räcker det kanske med detta??

        Mvh

        Håkan
        Tjena!
        Hade ett par polleni (20cm) tillsammans med mina Jaguarer (4st, 28-33cm) och det funkade alldeles utmärkt. Polleniparet kom in senare i akvariet (960l), men jag fick känslan av att Jaggorna och Polleni inte brydde sig om varandra. Inget hot för Jaggorna och Polleniparet vågade inte "mucka" Däremot kunde det gå gå svallvågor om jag provade stoppa ner nån annan CA-art.
        Egentligen kanske kombinationen inte är rätt , men den är inte hopplös...
        / Uffe

        Kommentar

        • Håknil
          Användare
          • december 2005
          • 484

          #5
          Ursprungligen postat av Jaggan
          Tjena!
          Hade ett par polleni (20cm) tillsammans med mina Jaguarer (4st, 28-33cm) och det funkade alldeles utmärkt. Polleniparet kom in senare i akvariet (960l), men jag fick känslan av att Jaggorna och Polleni inte brydde sig om varandra. Inget hot för Jaggorna och Polleniparet vågade inte "mucka" Däremot kunde det gå gå svallvågor om jag provade stoppa ner nån annan CA-art.
          Egentligen kanske kombinationen inte är rätt , men den är inte hopplös...
          / Uffe
          Tack för tipsen bröder.

          Glad midsommar

          Håkan

          Kommentar

          • mediabrus
            Användare
            • januari 2006
            • 143

            #6
            Ganska skoj att du startade denna tråd, Håkan. Jag hoppar på då det var mina polleni du syftade på.

            Eftersom det inte verkar finnas folk här i norr som är intresserade av Paratilapia, så jag kommer inte att få dem sålda. Jag pratade med Yonaz idag och kom fram till att jag skulle knna köra på polleni och CA. Om jag blivit av med dem så hade jag startat upp Tanganyika istället, allt för att behaga min kära sambo. Men nu blir det ju inte så, till det bättre kanske. Jag behåller således mina sex drömciklider.

            Hur som haver så diskuterade vi fram och tillbaka vad jag skulle köra i 1020-burken. Festae och Jaggar kom på tal och sen visade det sig att han hade två grupper av Viejor som han behövde bli av med. Bland annat en grupp Vieja fenestrata som tilltalade mig. Viejorna är ungefär lika stora som mina minsta polleni (de är ungefär 10-18 cm, en liten, en stor och de övriga fyra ungefär samma storlek). Han hade vad han tror är sex honor och en hane. Skulle detta kunna fungera? Kanske blir lite overkill med så många fiskar i karet?
            http://www.umea.akvarieforening.se

            Kommentar

            • mediabrus
              Användare
              • januari 2006
              • 143

              #7
              Jag har nu strukturerat om i karet och mina sex Paratilapia polleni går ihop med en grupp Vieja fenestrata. Viejorna är snäppet mindre än afrikanerna, kanske 8-15 centimter jämfört med 12-20. I samband med omstruktureringarna så parade de två största Paratilapiorna ut och nu har de varit lekfärgade under några dagar. De simmar jämt tillsammans, håller sitt revir fritt från andra fiskar och gräver en del, framförallt honan. De är riktigt snygga och jag är så glad att jag behöll dem och kör på den inriktning som jag valt. Filmklipp finns på youtube:


              http://www.umea.akvarieforening.se

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                Riktigt vackert att titta på !!
                Håller tummarna för att du får till det med pollenin.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                Arbetssätt...