Syrebrist ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonz

    Syrebrist ?

    Jag har ett kar på 340 liter med lite blandade syd o centralamerikanska ciklider. Fiskarna varierar lite i storlek från 12-20 cm bl.a. svartbandad, påfågel, jaguar, pacu piraya, + 4st. ciklider med latinska namn som jag tyvärr glömt.
    En del av fiskarna står vid ytan o "kippar" om jag inte har på luftbubblorna på pumpen. PH värdet är 7.5, ca: 26 grader, vad kan jag ge eller göra för fiskarna?

    Intresserad.
  • Ps.Daniel

    #2
    Hej!

    Det är nog bara att sätta igång luftpumpen o kanske köpa ett powerhead?

    MvH Daniel

    MvH Daniel

    Kommentar

    • jonz

      #3
      Vad är ett powerhead?
      Mvh Jonas

      Intresserad.

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Ett "powerhead" är en cirkulationspump till vilken du själv ansluter filtermedia av något slag eller bara använder den för att få rotation på vattnet.

        Ditt akvarium är alldeles för litet för vuxna exemplar av de arter som du nämner. Jaguarcikliden kräver ett akvarium på minst 1000 liter som vuxen och påfågeln i alla fall över 500. Detta behöver för tillfället dock inte ha med syrebristen att göra.

        Vad använder du för pump/filter?

        mvh,

        Fredrik H.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Durin

          #5
          Hur många fiskar har du?
          Du verkar har stora fiskar, och de skitar ned betydligt. Hur ofta byter du vatten?
          Vad har du för filter och filtermaterial?

          Akvariet kan helt enkelt vara överbefolkat.
          Tyvärr så tror jag också att dina fiskar kanske också blir för stora. En pacu kan tex bli 60 cm lång, och en jaguarciklid blir också rejält stor.

          Kommentar

          • jonz

            #6
            Tack för de goda råd jag har fått!
            Min pump heter Ehiem och har 3 st. filter ca 40cm. hög (vet ej hur många liter per timme).
            Jag har 12st. ciklider + 1 mal(hypostomus plecostomus). De ser ut och trivas nu sedan jag vinklade pumpen mer uppåt så det blev bättre cirkulation på vattenytan.
            Det är säkert så att mitt kar är för litet sen när fiskarna blir större,då får jag köpa ett större. Påfåglarna är äldst ca.3år.
            Tack igen för hjäpen och jag tar hjärna emot fler råd och tips.
            Mvh Jonas

            Kommentar

            Arbetssätt...