Parachromis loisellei yngel uppättna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leffan
    Användare
    • december 2007
    • 13

    Parachromis loisellei yngel uppättna

    Ja det var ju roligt att man inte fick ett enda yngel att överleva. Jag begriper ej hur andra kan födda upp yngel hur gör ni då vill få ett seriöst svar från någon som har haft Parachromis loisellei med yngel. mvh Leffan
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    Ursprungligen postat av Leffan
    Ja det var ju roligt att man inte fick ett enda yngel att överleva. Jag begriper ej hur andra kan födda upp yngel hur gör ni då vill få ett seriöst svar från någon som har haft Parachromis loisellei med yngel. mvh Leffan
    Det var ett bra tag sen jag hade loiselleiyngel men mina erfarenheter från alla de andra parachromisarna kanske duger.
    Jag har dragit upp yngel både genom att kläcka artemia de första veckorna men även genom att bara fodra med Tetra mikromin. Mina doviiyngel har jag överhuvutaget inte fodrat alls utan de har alltid lyckats hitta något i karet.
    Nu är ju doviiyngel betydligt större än de andra arternas yngel redan när de blir frisimmande så det blir liksom lite enklare då.

    Vad du hitills har gjort hade varit bra att veta så att vi kan utveckla ämnet.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • Leffan
      Användare
      • december 2007
      • 13

      #3
      yngel

      Ursprungligen postat av jinnarparen
      Det var ett bra tag sen jag hade loiselleiyngel men mina erfarenheter från alla de andra parachromisarna kanske duger.
      Jag har dragit upp yngel både genom att kläcka artemia de första veckorna men även genom att bara fodra med Tetra mikromin. Mina doviiyngel har jag överhuvutaget inte fodrat alls utan de har alltid lyckats hitta något i karet.
      Nu är ju doviiyngel betydligt större än de andra arternas yngel redan när de blir frisimmande så det blir liksom lite enklare då.

      Vad du hitills har gjort hade varit bra att veta så att vi kan utveckla ämnet.
      Jag skulle bara låta dom gå kvar i karet fick jag svar men dom andra cikliderna ått upp dom på natten.

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #4
        Ursprungligen postat av Leffan
        Jag skulle bara låta dom gå kvar i karet fick jag svar men dom andra cikliderna ått upp dom på natten.
        Vad har du i karet förutom loiselleiparet?

        Då det är 1a gången som de leker så är det inget ovanligt att de misslyckas, även om just parachromisarterna brukar vara goda föräldrar redan från första gången.
        Men har de lekt en gång så dröjer det nog inte så länge tills de leker igen.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • Leffan
          Användare
          • december 2007
          • 13

          #5
          fiskar arter

          Jag har ett par Parachromis friedrichsthalii två par mandopsis tetracantha två par Parachromis loisellei ett par jack demser jag vet ej om dom har parat sej inan för när jag köpte karet följde dom med och hanen är rätt stor.

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #6
            Ursprungligen postat av Leffan
            Jag har ett par Parachromis friedrichsthalii två par mandopsis tetracantha två par Parachromis loisellei ett par jack demser jag vet ej om dom har parat sej inan för när jag köpte karet följde dom med och hanen är rätt stor.
            Hur stort är karet?
            6 par av så pass aggressiva fiskar verkar vara rätt mycket om det inte är ett väldigt stort kar.
            Har du så många par och det är mycket bråk i karet så bör du nog ta upp en del av ynglen så fort de blir frisimmande. Innan dess så skall det kunna gå bra, om nu föräldrarna lyckas hålla sitt revir.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • Leffan
              Användare
              • december 2007
              • 13

              #7
              Ursprungligen postat av jinnarparen
              Hur stort är karet?
              6 par av så pass aggressiva fiskar verkar vara rätt mycket om det inte är ett väldigt stort kar.
              Har du så många par och det är mycket bråk i karet så bör du nog ta upp en del av ynglen så fort de blir frisimmande. Innan dess så skall det kunna gå bra, om nu föräldrarna lyckas hålla sitt revir.
              ja karet är på 600 lit men någon aggrevisitet har jag ej märkt dom bråkar inte ofta. Men ska ta bort dom flesta av dom och bara ha tre par kvar. Dom levde bara i 5 dagar.
              Senast redigerad av Leffan; 13 april 2008, 01:01.

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                Ursprungligen postat av Leffan
                ja karet är på 600 lit men någon aggrevisitet har jag ej märkt dom bråkar inte ofta. Men ska ta bort dom flesta av dom och bara ha tre par kvar. Dom levde bara i 5 dagar.
                De som du har dubbla par av kan du ju plocka bort det ena.

                Fast det kan faktiskt vara så att när du nu har lite fler par så är bråken mindre, det finns liksom inte plats i karet för att ta ett ordentligt revir.
                Plockar du bort en del par, så ser de resterande sina möjligheter och då kan det bli rätt så bråkigt i karet. Så det är ett beslut som du kanske skall fundera lite mer på.
                När du nu har 6 par som fungerar kanske du skall passa på att njuta av det så länge du kan. Yngel kan du nog alltid få fram senare.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • Leffan
                  Användare
                  • december 2007
                  • 13

                  #9
                  Ursprungligen postat av jinnarparen
                  De som du har dubbla par av kan du ju plocka bort det ena.

                  Fast det kan faktiskt vara så att när du nu har lite fler par så är bråken mindre, det finns liksom inte plats i karet för att ta ett ordentligt revir.
                  Plockar du bort en del par, så ser de resterande sina möjligheter och då kan det bli rätt så bråkigt i karet. Så det är ett beslut som du kanske skall fundera lite mer på.
                  När du nu har 6 par som fungerar kanske du skall passa på att njuta av det så länge du kan. Yngel kan du nog alltid få fram senare.
                  Tack för tippsen ja jag får se hur det går annars så plockar jag bort en del.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...