Jaguarciklid med malawi ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maestro

    Jaguarciklid med malawi ?

    Hej !

    Har nyligen införskaffat ett akvarium med ciklider (köpte allt begagnat så jag har inte full koll på vilka sorter de är) Har kommit fram till att jag har 2 zebra hanar o 3 zebra honor varav ett par lekte redan efter 1 vecka. Läste i en tråd att många upplevt zebrorna som aggressiva men mina är relativt lugna ( återstår att se hur de blir nu när dom leker). Jag har ca 25 ciklider nu i mitt 510 liters akvarium är detta för många ? Har funderat på att ge bort några för att "få in" lite ciklider man valt ut själv. Tycker att jaguar cikliden både verkar och ser intressant nu, läste dock som sagt längre ner att zebrorna var aggressiv mot jaguaren men mina zebror är lugna nu i alla fall. Är det någon ide att försöka med jaguarer och då också kanske ta ur några malawis ?

    Tacksam för svar och åsikter !

    Mvh Mattias

    Mattias
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Jaguarcikliden, Parachromis managuensis, ska gärna ha ett akvarium på ca. 1000 liter som vuxen och helst ett betydligt lägre PH värde än Malawiciklider.



    Vad Zebra beträffar så är det möjligt att du blandar ihop zebracikliden från centralamerika, Cryptoheros nigrofasciatus, med den från Malawi. Flera Metriaclima arter kallas sebra i handeln. Om du läst om någon som har zebra med Jaguar så gissar jag att det är Parachromis managuensis med Cryptoheros nigrofasciatus som de menar.

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Ps.Daniel

      #3
      Hej!

      OM du nu skulle ha de tillsammans, skulle nog jaguarerna köpa upp dem rätt fort...

      MvH Daniel

      MvH Daniel

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Kombinationen malawiciklider och jaguarciklider tror jag tyvärr inte på... Malawicikliderna är alldeles för växtätande, för små, för strömlinjeformade och för skygga för att kunna leva en längre tid med stora, oskygga och köttätande jätteciklider med huggtänder...

        Det är jättesvårt att kombinera jaguarciklid med andra ciklider av något slag... Detta är väl den enda riktiga nackdelen med dessa vidunderliga fiskar. Det kan fungera ett tag men när jaguarcikliderna blir större så växer inte bara deras mun och huggtänder utan också deras självförtroende, detta är givetvis mindre bra för de övriga fiskarna i karet med tanke på hur stora jaguarciklider kan bli...
        Läs både den nya och den gamla jaguartråden så ser du mina tafatta försök att kombinera jaguarciklider med diverse mindre fiskar som sajicaciklider, sebraciklider och jättedanior.

        Mitt amatörmässiga råd är i alla fall att man bör ha jaguarcikliderna som de enda cikliderna i karet, åtminstone så länge man inte har ett väldigt stort kar... Vill man utöka karet med andra fiskar så bör de helst inte vara ciklider utan istället t.ex silverdollars eller andra snabba, tåliga och höga fiskar som troligtvis inte kan sluta som mat...

        Kolla även på dessa sidor för mer info om jaguarciklider från vanliga akvarister...


        The Art and Photography of Mo Devlin


        Mvh Fredrik Isaksson

        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • maestro

          #5
          Hej !

          Tack för åsikterna ! Jag tror inte jag har blandat ihop zebrorna eftersom dom har lagt äggen på botten och inte munruvar dom, är inte alla malawi munruvare ?

          Mattias

          Kommentar

          • mrgreed
            Användare
            • juli 2002
            • 494

            #6
            Förstår egentligen inte varför jag lägger mig i disskussionen men jag kan inte låta bli
            Att malawi skulle vara alldeles för skygga för jaguarer stämmer inte alls,inte på långa vägar..
            I mina ungdomliga dagar fick jag vid ett tillfälle 2 auratus och 3 Malawisebror.Jag stoppade i dem i mitt akvarium där jag hade centraler Ett par sebraciklider ett par texas ciklider och ett par elfenbensciklider.Det tog inte många minuter innan malawicikliderna hade röjt upp rejält.Centralerna hade ingenting att sätta emot..
            Dem har ett helt annat sätt att slåss på som centralerna inte behärskar när centralerna försöker gå in i munkamp så glider malawicikliderna runt och biter dem i fenorna hela tiden.En jaguar i samma storlek som en malawi är chanslös mot en sådan.Nu pratar jag i.o.f Mbuna och ingen annan malawi och att dem skulle vara skygga stämmer inte alls,snarare tvärtom.

            Mvh
            Danne

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              citatch helst ett betydligt lägre PH värde än Malawiciklider
              Jag håller inte riktigt med Fredrik här. Jaguar bör hållas i pH över 7. Se http://www.fishbase.org/Summary/Spec...me=managuensis Jag tror att de även förekommer i vatten med högre alkalinitet än malawisjön.

              Mvh.

              Ola
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Nu hänger jag inte med riktigt? Maestro, du säger alltså att du har centralamerikansk zebra och undrar om du kan tillsätta Jaguar? Hur kommer då Malawi in i bilden?

                Ola, jag ser att du har helt rätt. Jag var för snabb i mitt råd där och dömde Jaguaren till ett för lågt PH enbart för att den var amerikan.

                mvh,


                Fredrik H.
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • maestro

                  #9
                  Hej !

                  Alltså som jag sa så köpte jag allt begagnat och han sa att de var malawi ciklider vilket dom flesta verkar vara, har bla. Golden, "Arateus", "lombardo". Sitter på jobbet så jag har inte kortena framför mig där han skrev namnena. De är över 25 ciklider i mitt 510l kar (vilket jag antar är för mycket). Sedan så efter en vecka lekte "zebrorna" och lade ägg på botten. Efter vad jag då har hört så är alla malawi munruvare vilket leder till att han som sålde de måste ha haft fel. Har tittat på bilder på nätet nu och de är den central amerikanska zebran "Cryptoheros nigrofasciatus" jag har.

                  Kan ikväll skriva vilka namn han gav mig på cikliderna. Jag kan identifiera dom flesta men de är två eller 2 stycken jag inte är säker på vad de är så jag funderar på att lägga ut ett kort här.

                  Detta är mitt första akvarium som jag har så jag är tacksam för all hjälp jag kan få de är jättekul med ciklider i alla fall. Vad jag kan se så verkar alla fiskarna må prima och äter för fullt, ser även ut som om en fisk munruvar yngel men de är bara vad jag tror.

                  Tacksam för all hjälp jag kan få!

                  Mvh


                  Mattias

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Min gissning är att det finns risk för att golden är för mesiga och auratus för tuffa för mellissar. Rent generellt har du nog lagom mängd malawi. Om du rensar ut de tuffare av dem så kan du nog skaffa managuensis men akvariet är för litet på sikt. Managuensis kommer sätta i sig malawisarna när de blir vuxna. Även sebrornahonorna är i farozonen. Generellt sett så ska mellissar hållas i alkalist vatten med pH strax över sju. Sedan finns det sjöar som har extremt hög alkalinitet, mycket högre än i Malawi och Tanganyikasjön. Sedan finns det sjöar med lägre alkalinitet och pH runt sju. Generellt sett så tål mellanamerikaner de flesta vatten medan det är något viktigare med rätt vatten till malawiciklider. Om du filtrerar över kalk eller tillsätter lite bikarbonat EFTER vattenbyten så får du ett bättre vatten.

                    Mvh.

                    Ola
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      citat:Att malawi skulle vara alldeles för skygga för jaguarer stämmer inte alls,inte på långa vägar..
                      Jag menade inte skygga angående aggression, det jag menade med "för skygga" var först och främst skygga eller rättare sagt försiktiga när det gäller maten. Jaguarciklider är som Oscars och äter mycket, våldsamt och snabbt och de lite försiktigare malawisarna riskerar helt enkelt att bli utan mat...
                      Mina sebror får kämpa som dårar för att få i sig av maten trots att de inte alls är försiktiga, men i jämförelse med jaguarerna så är helt enkelt de flesta fiskar försiktiga vid matningen.

                      citatem har ett helt annat sätt att slåss på som centralerna inte behärskar när centralerna försöker gå in i munkamp så glider malawicikliderna runt och biter dem i fenorna hela tiden.En jaguar i samma storlek som en malawi är chanslös mot en sådan.
                      Jo det där kan mycket väl stämma, åtminstone om vi pratar om en jaguarciklid på ca 10-12cm. Det jag själv har upptäckt är att små jaguarciklider inte alls är särskilt aggressiva. Deras aggression som små består mest av att skrämma de andra fiskarna genom att se hotfull ut, några hemska sammandrabbningar såg jag aldrig skymten av när de var små. Läs mer om detta i den gamla jaguartråden.

                      Problemet är bara att de inte är små särskilt länge...
                      Min jaguarhane har vuxit ca 2cm per månad sedan jag köpte honom och har vuxit från 5cm till 18cm sedan i augusti 2002. Och med deras tilltagande storleken så växer tyvärr inte bara deras självförtroende utan även deras aggression. Mina sebraciklider som tidigare dominerade i karet har inte mycket att säga till om nu när jaguarerna har vuxit till sig lite och framför allt nu när de har yngel. Läs mer om detta i den nya jaguartråden.

                      Den totala dominansen i karet är helt enkelt aldrig långt borta när det gäller jaguarciklider, de växer helt enkelt för snabbt.

                      Mvh Fredrik Isaksson

                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        #12
                        Mina erfarenheter:

                        Jag flyttade nyligen 10 st P Dovii till mitt 375 liters kar (för vidare tillväxt). I detta kar gick sedan förut bland annat 14 st M Maingano (hette den för ett tag sedan, vad den heter nu vet jag inte) samt 8 st L "Golden".
                        De har funnits i karet i ca 2 veckor nu. De minsta Maingano var lika stora som de minsta Dovii.
                        Nu har jag 10 st Dovii som har blivit större och ... 3 st Maingano och 5 st L "Golden".
                        När jag tittar i karet på dagarna så märker man inget konstigt. Doviina blir undanjagade och håller till uppe vid ytan mesta delen av tiden (de har väl lärt sig var maten kommer ifrån kan jag anta).
                        Men när det är mörkt så är det tydligen en annan historia...
                        Vid ett antal morgnar har jag sett de största Doviina med tydligt tjock mage...

                        Slutsats: Man bör nog inte blanda...

                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        Arbetssätt...