Lax foder eller liknande ...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GurraG
    Användare
    • januari 2004
    • 75

    Lax foder eller liknande ...

    Hallåj....

    Har funderat en del på laxfoder till mina stora CA .

    Gjorde en sökning o fick fram en massa träffar i olika tådar men ingen som just
    behandlar 'enbart' denna foder typ.

    Någon som har erfarenhet ?

    bra , dåligt , fabrikat mm mm mm mm !


    mvh /Gunnar
    Dygnet har 24 timmar ...minst !
    Gunnar
  • MalawiMannen
    Användare
    • mars 2005
    • 207

    #2
    Det är inte riktigt bra till ciklider
    dom växer fort o kan få mkt skador o missbildningar .
    Det är inte egen erfarenhet utan vad jag läst o hört andra råka utför

    Ska man mata med det får det bli mkt sparsamt
    www.very-important.se
    Aquarizt Zentrum

    Nu ombyggd o fin
    Kika in vet jag

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Yngelfoder lär vara bättre än fuxenfoder. Man ska vara medveten om att det är foder som ska ge tillväxt men även odeformerade yngel. Deformerad lax går inte sälja för fullpris. När yngelstadiet är över så har inte fodret fullt samma löjeväckande höga kvalitet. Men mina uppgifter har 15 år på nacken...

      Jag har använt mycket yngelfoder till fisk som lever på evertebrater och fisk men har varvat med räkmix. Jag har inte testat på växtätare (förutom Ancistrus). Jag har inte sett några som helst problem. Jag fick inte felvuxen fisk och inte heller förvuxen fisk. Jag har inte testat stora centralare men jag drog upp finfina myrnae på en kombination av laxfoder och räkmix (samt, Paracyprichromis, Lamprologus, Neolamprologus, Julidochromis, Chromidotilapia, Pelvicachromis, Puntius, Ancistrus, Rivulus...).

      Edit: Till mbuna od är det helt uteslutet.
      Senast redigerad av Ola Svensson; 28 mars 2008, 13:56.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Håknil
        Användare
        • december 2005
        • 484

        #4
        Ursprungligen postat av GurraG
        Hallåj....

        Har funderat en del på laxfoder till mina stora CA .

        Gjorde en sökning o fick fram en massa träffar i olika tådar men ingen som just
        behandlar 'enbart' denna foder typ.

        Någon som har erfarenhet ?

        bra , dåligt , fabrikat mm mm mm mm !


        mvh /Gunnar
        hej

        Det stämmer nog som malawimannen skriver.
        Fetthalten är troligtvis för hög för cikliderna.
        Jag har dock provat detta(sparsamt)och då
        fungerar det bra.

        Mvh

        Håkan

        Kommentar

        • Markus_A
          Användare
          • december 2005
          • 418

          #5
          Ganska komplex fråga som det finns mycket att skriva om. Skall försöka ge ett kortfattat svar.

          För det första finns det mänder av laxfoder (eller andra foder ämnat för produktionsfisk), så att enbart säga laxfoder blir som att säga akvariefiskfoder. Sedan finns det flera parametrar som spelar in för att kunna uttala sig om fodret bör fungera bra eller dåligt:

          -Fiskart - olika arter har olika fysiologi
          -Ålder - växande fiskar har ett högre underhållsbehov än vuxna, likaså fiskar som leker
          -Fodrets sammansättning

          Det finns mängder med studier gjorda på Tilapia, ett fåtal på malawiciklider, diskus och övriga syd/centralamerikanska ciklider. Några studier gjorda på Pseudotrophues socolofi och Sciaenochromis ahli visar att en fetare och proteinrikare (17 % fett och 52 % råprotein, Torrsubstans) diet går bra till ca. 12 veckors ålder. Fortsätter utfodringen börjar man se fettinlagring och vävnadsdöd i levern. S. ahli (karnivor) visar sig också ha en ökad tolerans för höga fetthalter än P. socolofi (omnivor). Båda arter visar en signifikant tillväxt utan leverskador vid en utfodring med ett foder innehållandes 36 % protein och 10 % protein. Studier på unga diskus visar att proteinbehover verkar ligga kring 50 %, vilket är högre än för andra många nadra arter (ex. vissa karpar, guramis barber).

          Jag ger ibland ett foder ämnat för regnbågslax (19 % fett, 48 % råprotein) till mina yngel och jag har inte märkt några negativa effekter (har inte analyserat levern). Även vuxna fiskar får lite då och då och det verkar som om det stimulerar till lek då det ofta går honor och tuggar några dagar efter.

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #6
            Jag tror enligt min egen erfarenhet att det funkar bra om man bara ger det ett par gånger i veckan o inte ger för mycket.. Som pilsner ungefär hehe
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Var får ni tag i lax-yngel-foder?

              (Ola: ...fast odlad lax/öring ÄR vanskapt och har annorlunda proportioner än vild lax/öring. Det är bara det att ingen bryr sig om små huvuden och små & krökta fenor när filén är stor och röd...)
              Senast redigerad av Mike_Noren; 28 mars 2008, 15:18.

              Kommentar

              • Markus_A
                Användare
                • december 2005
                • 418

                #8
                [QUOTE=Mike_Noren;728502]Var får ni tag i lax-yngel-foder?

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mike_Noren
                  Var får ni tag i lax-yngel-foder?

                  (Ola: ...fast odlad lax/öring ÄR vanskapt och har annorlunda proportioner än vild lax/öring. Det är bara det att ingen bryr sig om små huvuden och små & krökta fenor när filén är stor och röd...)
                  Jag vet inte när vanskaptheten uppstår, men när de turboväxer så blir proportinoerna fel och de gnider med fenor mot bassängbotten nilket ger klubbiga buk och analfenor. Fettfenan blir mindre.

                  Det konsumenterna inte vill ha är krökta ryggar (och alltför krökta fenor). Dessa fiskar går inte som hel fisk vilket man får mest pengar för. Därför vill man ha så "felfri" fisk som möjligt in i systemet (dvs rak rygg och raka fenor). Skit in skit ut.

                  Och så har mina uppgifter 15 år på nacken...

                  I Uppsala köpte föreningen in en säck yngelfoder på 200 kg (eller vad det nu var) av högsta tillgängliga kvalitet.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Lundensis
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 2262

                    #10
                    Har matat med laxfoder till både CA och SA-ciklider i många år och inte märkt någon som helst negativ effekt på någon av mina fiskar. Har dock inte bara matat med laxfoder utan varvat med räkmix och pellets. Det är ett billigt foder (50-100 kr/kg) med hög kvalitet och fiskarna växer bra. Laxfoder (vet ej vilken/vilka sorter) finns även i pulverform och fungerar utmärkt till yngel. Jag köper av min lokala akvariehandlare Sandby ciklidhobby. Som tidigare nämnts finns laxfoder med olika fett- och proteinhalter och det finns både som sjunkande och flytande foder.

                    En annan positiv sak jag märkt med laxfoder är det är jättebra till att få i gång nyinköpta eller rädda fiskar att äta samt fiskar som helst äter från botten. Det ska då vara sjunkade foder som är ca 2-4 mm i storlek och som sprider sig över bottnen. Som de flesta vet så kan det ta ett tag innan en nyinköpt fisk vågar sig upp till ytan.

                    Dessutom, min bror matade sina saltvattensfiskar med laxfoder och det fungerade alldeles utmärkt på dem också.
                    Senast redigerad av Lundensis; 28 mars 2008, 15:56.

                    Kommentar

                    • tjornpatrik
                      Användare
                      • augusti 2006
                      • 830

                      #11
                      Jag hade möjligtvis kört laxfoder någon gång ibland till mindre. Provade det ett tag till mina rovmalar för att få upp dessa i storlek med blev så fett på ytan. Frågan är om laxfoder inte är mer komplement för att få upp fiskar i storlek snabbt snarare än att mata stora men jag kan ha fel. Känns som det är fel mat för redan stora fiskar. Sen har jag för mig att laxfoder är ganska dyrt. Tycker däremot du kan komplettera med musslor och räkor emellanåt vilket dom älskar, även vit fisk.

                      Hoppas det går bra med mina gamla!
                      Senast redigerad av tjornpatrik; 28 mars 2008, 17:10.

                      Kommentar

                      • Lundensis
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 2262

                        #12
                        Ursprungligen postat av patriks155
                        Jag hade möjligtvis kört laxfoder någon gång ibland till mindre. Provade det ett tag till mina rovmalar för att få upp dessa i storlek med blev så fett på ytan.
                        Det finns laxfoder med låg fetthalt, då slipper man få en fet hinna på ytan.

                        Ursprungligen postat av patriks155
                        Frågan är om laxfoder inte är mer komplement för att få upp fiskar i storlek snabbt snarare än att mata stora men jag kan ha fel. Känns som det är fel mat för redan stora fiskar.
                        Tycker det är fel att kalla laxfoder för komplement, skulle snarare kalla det basfoder med tanke på att näringshalten är betydligt bättre än i de flesta akvariefiskfoder. Mängden mat reglerar man efter fiskens behov.

                        Ursprungligen postat av patriks155
                        Sen har jag för mig att laxfoder är ganska dyrt.
                        Jag betalar 50-60 kr/kg i akvarieaffären.

                        Kommentar

                        • Håknil
                          Användare
                          • december 2005
                          • 484

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lundensis
                          Det finns laxfoder med låg fetthalt, då slipper man få en fet hinna på ytan.



                          Tycker det är fel att kalla laxfoder för komplement, skulle snarare kalla det basfoder med tanke på att näringshalten är betydligt bättre än i de flesta akvariefiskfoder. Mängden mat reglerar man efter fiskens behov.



                          Jag betalar 50-60 kr/kg i akvarieaffären.
                          Hör efter med en laxodling.Där kan man köpa en 20 kg-s
                          säck för en mindre summa,jämfört med det priset som anges ovan.
                          Hör efter hos Nutreco-Selskap i Norge.Det lär var enl. fiskodlare
                          det bästa fodret på marknaden just nu.
                          Jag har fodrat mina öringar och regnbågar med detta foder.
                          Även provat lite på mina CA.-ciklider. De växer då bra av detta,
                          blir kanske lite dåliga i magen så ta det lugnt.

                          Haknil

                          Kommentar

                          • tjornpatrik
                            Användare
                            • augusti 2006
                            • 830

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lundensis
                            Det finns laxfoder med låg fetthalt, då slipper man få en fet hinna på ytan.



                            Tycker det är fel att kalla laxfoder för komplement, skulle snarare kalla det basfoder med tanke på att näringshalten är betydligt bättre än i de flesta akvariefiskfoder. Mängden mat reglerar man efter fiskens behov.



                            Jag betalar 50-60 kr/kg i akvarieaffären.
                            Jag vet bara att jag blev avrådd sist jag skulle köpa det just pga att det är väldigt fett och bara som komplement ska man ha detta fick jag höra. De jag köpte när jag hade detta var doserade i plastpåse för tror det var 120 kr, vet inte hur mkt de vägde men kanske en halvkilo max. Nu jämför iofs jag med pelletsen jag brukar köpa. Var säkert väldigt mkt fett i de jag hade för ytan var ingen rolig historia. Men jädrar va malarna växte!
                            Senast redigerad av tjornpatrik; 28 mars 2008, 21:20.

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2294

                              #15
                              När det gäller dana feed så står ju produktbeteckningen för fett o protein Dvs Dan-ex 2446 är 24 % fett 46 % protein. Gå då ner på t.ex helleflundra eller hobby fisk Dan-ex 1362 så har du 13 % fett o 62% protein
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...