Störst Jaguarciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #31
    Ursprungligen postat av firefox75
    Hur pass stort kar behövs för ett lekpar av jaggor?

    Kan man trycka i ett par i ett 375liters med två gibbicebs(19cm stora)?
    Har ett lekpar på G av jaggor så jag undrar bara.
    Jag hade aldrig stoppat ett lekpar jaguarer i kar under 720 med andra fiskar (mal/malar undantag) om de nått en storlek på 20 cm+. Vet ett par personer som haft lekpar i 375 kar (FI var väl en). Sen är ju inte jaguarerna direkt aktiva fiskar jämfört med många. Själv tror jag det dåliga rycktet kommer ifrån att folk överlag stoppar de i för små kar. Vet flera som kommit hem till mig och pekat på jaguarerna och sagt: usch dom ska vara rejält aggressiva och stygga har jag hört. Och jaguaren var i stort sett den enda CA de kände till.

    Som jag sagt tidigare är jaguarerna bland de snällaste och mest bekymmersfria fiskarna jag haft, har så gott som aldrig problem med dom och de är bland de snällast större jag haft vid lek. Dom står vid sin sten och gapar när någon kommer för nära och motar försiktigt bort de som är närgångna, mer än så händer inte. Många andra jag har skrämer rent av skiten ur de som kommer för nära.

    Ursäkta Daniel nu kom jag ifrån din fråga en aning. Hur stora är dina?

    Kommentar

    • Jaggan
      Användare
      • november 2006
      • 61

      #32
      Ursprungligen postat av firefox75
      Hur pass stort kar behövs för ett lekpar av jaggor?

      Kan man trycka i ett par i ett 375liters med två gibbicebs(19cm stora)?
      Har ett lekpar på G av jaggor så jag undrar bara.
      Jag tycker nog också att man bör ha ett större kar än 375. Har haft mina i ett 720 förut å det fungerade också bra, men det där kan man ju inte riktigt garantera. Det skiljer sig mellan individer. Hade ett helt galet par för några år sedan som slaktade det mesta medans dom jag har nu är snälla. Dom uppför sig som Patrik skriver, dom puffar lite och gapar om nån kommer för när nära vid fel tillfälle. Har inte haft lek så ofta och dom gånger det blivit nåt så har dom haft full upp med malen och fengäddorna. Det har för det mesta slutat med att fengäddorna har simmat ditt och rensat romkakan!
      Det kan nog gå bra att ha dom i 375:an men det beror ju också på storlek och humör hos hanen. / Uffe

      Kommentar

      • firefox75
        Användare
        • april 2007
        • 234

        #33
        Har inga nu men på G

        Ursprungligen postat av patriks155
        Jag hade aldrig stoppat ett lekpar jaguarer i kar under 720 med andra fiskar (mal/malar undantag) om de nått en storlek på 20 cm+. Vet ett par personer som haft lekpar i 375 kar (FI var väl en). Sen är ju inte jaguarerna direkt aktiva fiskar jämfört med många. Själv tror jag det dåliga rycktet kommer ifrån att folk överlag stoppar de i för små kar. Vet flera som kommit hem till mig och pekat på jaguarerna och sagt: usch dom ska vara rejält aggressiva och stygga har jag hört. Och jaguaren var i stort sett den enda CA de kände till.

        Som jag sagt tidigare är jaguarerna bland de snällaste och mest bekymmersfria fiskarna jag haft, har så gott som aldrig problem med dom och de är bland de snällast större jag haft vid lek. Dom står vid sin sten och gapar när någon kommer för nära och motar försiktigt bort de som är närgångna, mer än så händer inte. Många andra jag har skrämer rent av skiten ur de som kommer för nära.

        Ursäkta Daniel nu kom jag ifrån din fråga en aning. Hur stora är dina?
        De jag har på G är runt 20-24cm
        Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
        16500liter odlingskar.
        3500liter vardagliga.
        6kbm tempererad damm.
        MvH
        Daniel
        0735-433428

        Kommentar

        Arbetssätt...