Barred midas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yonaz
    Användare
    • januari 2006
    • 227

    Barred midas

    Har funderingar på att köpa en 20 + cm Barred midas till mitt 1600 kar. Vill höra lite om dem från er först bara. Allt från aggressivitet, tänkbart sällskap mm...

    Det går följande fisk just nu i karet:
    1 lekpar Cichlasoma festae (Terrorciklid, 20-25 cm)
    4 Cichlasoma festae, minst en hona (Terrorciklid, 12-20 cm)
    3 Aequidens rivulatus (Guldsöm, 15-20 cm)
    1 Rocio octofasciata (Jack Dempsey, 24 cm)
    1 Lepisosteus oculatus (Fläckig alligatorgädda, 20 cm)
    1 Crenicichla sp. "Venezuela" (Gäddciklid, 20 cm)
    1 Leiarius marmoratus (Leopardmal, 55 cm)
    1 Glyptoperichthys gibbiceps (Gibbiceps, 40 cm)
    Senast redigerad av Yonaz; 06 november 2007, 08:47.
    5000 liter hemma!
    http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Nu är inte jag någon expert på CA men vad jag förstått kan man aldrig vara säker. En sak som funkar i ett kar kanske inte funkar i ett likadant. Efter de erfarenheter jag har så tror jag att Midas-hanen kommer försöka bli karets kung och gruffa en hel del.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • april 2003
      • 1888

      #3
      Vad jag känner till så vill en Midas hane alltid vara boss i karet, har inte hört talas om nåt annat, tål att tänkas på om man är beredd att låta det ske.

      Då är dom inte speciellt aggro om det får ske, många CA är ju aggro för att uppehålla ordningen så att säga, men Midas verkar sansad i det avseendet. Då det kommer till lek så är dom riktigt tuffa dock.


      Mvh Jari

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • augusti 2006
        • 830

        #4
        Min erfarenhet är att så länge Midas får vara "huvudperson" och de andra fiskarna inte är jämnstora eller har liknanande temperament så går det bra. Du har ju dessutom stort kar vilket är en klar fördel. Men som Robin sa: man vet inte förrän man provat iom att de har så olika mentalitet individer emellan, det kan gå jätte bra eller mindre bra.

        Hade nyss ett lekpar Citrinellum i ett 720, var inga som helst problem och dessa hade frisimmade yngel ett flertal gånger. Paret hade sitt revir bakom en rot och fiskarna var betydligt mindre än Citrinellumen.

        Sedan placerade jag om paret till mitt 1200 eftersom jag behövde flytta fisk från 1200 till 720. Citrinellum paret blev då minst vilket resulterade i fullt muckande och slagsmål med de andra oavbrutet. Dessutom började de gräva vid en sten mitt i karet vilket ledde til utstakade revir gränser hela tiden och jakt efter de andra. Så just tydliga revirgränser är viktigt, gärna dela av med en stor rot el liknande om det behövs när man har ett par.

        Lycka till du kommer säkert bli störtförtjust i den om du skaffar den, är otroligt charmiga och orädda fiskar som tillhör en av mina favoriter. Men det ger sig inte i första taget om de blir arga.
        Senast redigerad av tjornpatrik; 06 november 2007, 16:48.

        Kommentar

        • Styrsö
          Användare
          • november 2004
          • 343

          #5
          Festae och Midas kan vara lika tuffa (ibland för tufa för Guldsöm). Balansen kan bli bra, kom ihåg att i bland blir dett bättre genom att slänga in ett par till. Men, har man CA/stora SA så blir det offer....
          Good luck

          Kommentar

          • firefox75
            Användare
            • april 2007
            • 234

            #6
            Kör på med en midas du

            Ursprungligen postat av Styrsö
            Festae och Midas kan vara lika tuffa (ibland för tufa för Guldsöm). Balansen kan bli bra, kom ihåg att i bland blir dett bättre genom att slänga in ett par till. Men, har man CA/stora SA så blir det offer....
            Good luck
            Som sagts så lär de vilja vara boss...och ska du bara ha en hane o ingen hona så kanske hanen inte är lika stridslysten av sig.
            Skaffar du dock ett par lär du få se på strid...
            Som de även skrev tidigare så är festae och cintrinellum nästan värre än guldsöm när det gäller revir och aggresivitet.
            SÅ var på din vakt om du ska köpa en midas hane då han likväl kan få hjärn släpp o slå dina guldsöm och kanske någon mer invånare söder o samman.
            Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
            16500liter odlingskar.
            3500liter vardagliga.
            6kbm tempererad damm.
            MvH
            Daniel
            0735-433428

            Kommentar

            • Laesk
              Användare
              • februari 2004
              • 2447

              #7
              Ingen annan än jag som gärna skulle vilja se bilder på karet? Verkar va riktigt maffigt me så grymma firrar! Fota!
              Lennart "Laesk" Axelsson
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

              With CANON you can!

              Kommentar

              • Lundensis
                Användare
                • mars 2004
                • 2262

                #8
                Ursprungligen postat av Yonaz
                Har funderingar på att köpa en 20 + cm Barred midas till mitt 1600 kar. Vill höra lite om dem från er först bara. Allt från aggressivitet, tänkbart sällskap mm...

                Det går följande fisk just nu i karet:
                1 lekpar Cichlasoma festae (Terrorciklid, 20-25 cm)
                4 Cichlasoma festae, minst en hona (Terrorciklid, 12-20 cm)
                3 Aequidens rivulatus (Guldsöm, 15-20 cm)
                1 Rocio octofasciata (Jack Dempsey, 24 cm)
                1 Lepisosteus oculatus (Fläckig alligatorgädda, 20 cm)
                1 Crenicichla sp. "Venezuela" (Gäddciklid, 20 cm)
                1 Leiarius marmoratus (Leopardmal, 55 cm)
                1 Glyptoperichthys gibbiceps (Gibbiceps, 40 cm)
                Vad har karet för mått? Tycker du har ganska mycket fisk som det är nu och dessutom fisk som tar stora revir/kräver mycket utrymme. Jag hade nog tänkt till både en och två gånger innan jag släppte i en stor midas.

                Kommentar

                • Yonaz
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 227

                  #9
                  Haha, jo nog är festae aggressivare än guldsöm. Speciellt mitt festaepar spöar skiten ur samtliga guldsömmar om de bara vill! Dock har jag otroligt mycket gömställen då jag bland annat har en stor urgröpt rot som går tvärs över halva karet. Måtten är 220 långt, 80 högt och 90 djupt. Så det blir ett extra revir ovanför roten då karet är så pass högt. Har försökt inreda så att samtliga fiskar ska få sina revir utan att kunna se de andra fiskarna.

                  Ska nog försöka med midasen, får se hur det går, men jag blir förvånad om han blir kung i karet då min festaehane inte känns som någon som viker ned sig.

                  Här kommer bilder också:

                  Hela karet


                  Festaehane


                  Två honor


                  Festaepar
                  5000 liter hemma!
                  http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #10
                    Ursprungligen postat av Yonaz
                    Haha, jo nog är festae aggressivare än guldsöm. Speciellt mitt festaepar spöar skiten ur samtliga guldsömmar om de bara vill! Dock har jag otroligt mycket gömställen då jag bland annat har en stor urgröpt rot som går tvärs över halva karet. Måtten är 220 långt, 80 högt och 90 djupt. Så det blir ett extra revir ovanför roten då karet är så pass högt. Har försökt inreda så att samtliga fiskar ska få sina revir utan att kunna se de andra fiskarna.

                    Ska nog försöka med midasen, får se hur det går, men jag blir förvånad om han blir kung i karet då min festaehane inte känns som någon som viker ned sig.

                    Här kommer bilder också:

                    Hela karet


                    Festaehane


                    Två honor


                    Festaepar
                    http://www.alternativ.nu/yonaz/PICT0007.JPG
                    Jag tycker helt klart att du ska testa och se, Midas är i och för sig inte kända för att "ge" sig heller, men du har bra mått på ditt kar och det kan mycket väl funka.. Min erfarenhet är också att aggresioner dämpas ju större kar man har.. Det handlade väl dessutom om en ensam hane? Och då BRUKAR dom vara lite lugnare..
                    Lycka till
                    Mvh Jocke
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • Yonaz
                      Användare
                      • januari 2006
                      • 227

                      #11
                      Fråga: Varför har vissa midas röda ögon och vissa inte? Är det frågan om korsningar eller?

                      Exempel http://www.midas-cichlid.com/midasga...s_cgdfhjzj.jpg
                      5000 liter hemma!
                      http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

                      Kommentar

                      • JockeB
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 2964

                        #12
                        Ursprungligen postat av Yonaz
                        Fråga: Varför har vissa midas röda ögon och vissa inte? Är det frågan om korsningar eller?

                        Exempel http://www.midas-cichlid.com/midasga...s_cgdfhjzj.jpg
                        Nej det har enligt mig att göra med vilken färg fisken har, Midas är som bekant en färgmorph fisk, dvs att dom kan skifta färg beroende på vilken omgivning och vilken färg dom övriga Midasarna har där dom lever.. Vissa så som tex Barred stannar oftast så hela livet medans andra kan ändra färg även i vuxen storlek. Jag parade ihop en Barredhane med en gul hona, 2 månader senare var han gul också, rätt intressant att följa..
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

                        Kommentar

                        • Yonaz
                          Användare
                          • januari 2006
                          • 227

                          #13
                          Hmm, undrar om en barred kan "ta färg" av mina festae? Men äre samma sak med ögonen som med resten av kroppen? Att de kan ändra färg där också?
                          5000 liter hemma!
                          http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

                          Kommentar

                          • JockeB
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 2964

                            #14
                            Hmm det var en bra fråga, det har jag inte tänkt på, det ska jag kolla upp, har ju ett gäng småttingar på uppväxt så jag får studera dom så får jag återkomma om det..
                            Mvh Jocke
                            Centralamerikanska Ciklider!

                            Kommentar

                            • Micke Jarhl
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2277

                              #15
                              Ursprungligen postat av Yonaz
                              Haha, jo nog är festae aggressivare än guldsöm. Speciellt mitt festaepar spöar skiten ur samtliga guldsömmar om de bara vill! Dock har jag otroligt mycket gömställen då jag bland annat har en stor urgröpt rot som går tvärs över halva karet. Måtten är 220 långt, 80 högt och 90 djupt. Så det blir ett extra revir ovanför roten då karet är så pass högt. Har försökt inreda så att samtliga fiskar ska få sina revir utan att kunna se de andra fiskarna.

                              Ska nog försöka med midasen, får se hur det går, men jag blir förvånad om han blir kung i karet då min festaehane inte känns som någon som viker ned sig.

                              Här kommer bilder också:

                              Hela karet


                              Festaehane


                              Två honor


                              Festaepar
                              http://www.alternativ.nu/yonaz/PICT0007.JPG
                              jäkligt fint kar Yonaz fint inrett dessutom !!!
                              Micke Jarhl Med akvarium!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...