Multispinosaciklider och lekbeteende.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nanc

    Multispinosaciklider och lekbeteende.

    Jag har ett par Multispinosaciklider. Jag köpte ett begagnat 720l akvarium och fick med ett gäng ciklider med det. Från början var det 6 st Multispinosor tillsammans med 2 Nicaragua, 2 Röda juveler och en stor Veja "nånting". Förmodligen var Multispinosorna tänkta som strykfisk, och det var dom verkligen också, dom var väldigt undanskuffade i karet. Jag gav bort en bunt ciklider och fick bara Multispinosorna och Vejan kvar, då blev det krig i karet och Multispinosorna betedde sig som små tigrar. De mutade in varsitt revir och hade inom 3 dagar lagt rom. Vejan fick jag panikflytta, eftersom den åkte på storstryk av dom små liven...
    Romen kläcktes och flyttades av honorna, men inga yngel såg vi till... de lekte igen, och samma sak, inga yngel efter kläckning och flyttning. Två av Multispinosorna blev sjuka så jag avlivade dem, och två fick flytta till grannen, men två behöll jag själv.
    Nu går detta par i ett 220 l kar med 2 Ancistrusar och en Clownpleco. De fortsätter att leka, kläcka och flytta, men sedan ser vi inte till ynglen...
    Kan det vara så att de är för gamla för att veta hur man gör... de borde vara en 5-6 år gamla och har väl knappast haft en chans att leka förut.
    Jag har sett att hannen är och nappar bland ynglen, är det normalt? Ser inte att han spottar ut dem någonstans nämligen. När jag släppte ner Guppyyngel och Ancistrusyngel i karet så fick dom vara i fred, så dom verkar ju inte så sugna på levande foder.
    Skulle man kunna ta bort hannen efter leken??? Hur länge skulle jag behöva ha honom borta isåfall??? Skulle kunna bära honom till grannen, men hur blir det då där, med två hannar och en hona???
    Har någon minsta lilla förhoppning om att det skulle kunna bli yngel i burken om dom får hålla på ett tag, tror att det är femte gången de har rom nu???
    Tacksam för alla svar och gissningar!
    Nancy

  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    #2
    Hej

    Många ciklider behöver mer eller mindre många försök på sig innan de lyckas. En del är sönderavlade, så de har glömt bort hur man vaktar ynglen, bl.a genom att de själva kläcktes utan föräldrarna, men det tror jag inte är problemet med Multispinosan, eftersom den nog aldrig varit särskilt populär, och inte odlats i några större mängder. Men det är en hyfsat fredlig och vacker ciklid.

    Unga fiskar som leker för första gången kan behöva öva, och förmodligen även äldre fiskar, som inte fick schansen att leka och öva när de var yngre. Se´n kan ett problem vara att de helt enkelt inte kommer så bra överens, så man kanske måste byta ut den ena. Men det borde inte vara nå´n större fara med det i ditt fall, eftersom du verkade ha ett antal som fick välja partner själva.

    Ge dem några schanser till. Nyckelhålsciklider t.ex läste jag om nå´n som fick vänta åtskilliga lekar innan det lyckades.

    MVH Micke

    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

    Kommentar

    • Nanc

      #3
      Man tackar och bugar! Jodå, dom ska få några chanser till, jag lovar. Nu när sista kullen kläcktes så sög jag upp en bunt yngel för att få till något i alla fall. Dessa har jag i ett litet 15 l och de sprattlar fortfarande med sina romkorn på huvet.
      De vuxna ska få leka några gånger till, men blir det inget, så åker dom nog tyvärr till fiskhimlen. Har aldrig varit någon ciklidfantast, utan de här ramlade ju liksom bara på mig,,,

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • januari 2003
        • 638

        #4
        Hej

        Föda upp dem separat ska man nog egentligen inte göra, för det skapar nog en del av problemet, ynglen blir inte präglade på föräldrarna, så de vet inte hur de själva ska vakta sina egna yngel. Vet inte om det händer redan första generationen dock.

        Fiskhimlen är ingen bra idé tycker jag. Gå hellre med dem till en zooaffär då, de brukar oftast ta emot dem, eller annonsera ut dem här. Avlivning av djur som första utväg innan man provat andra alternativ är ju inget kul.

        MVH Micke

        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        • Nanc

          #5
          Jag är medveten om att det är just det där med att skilja från föräldrarna som skapar problemet. Tänkte ändå att det vore bra att ha testat på en kull, ifall de skulle lyckas själva då, så har man mera koll på utfodring och hur fort de växer och sådant. Tänker inte ta mera yngel än den här kullen på det sättet.
          Vad gäller fiskar till fiskhimlen så har jag verkligen försökt. Djuraffären vill inte ha dem, har redan gett bort ett par till en granne, känner ingen fler som vill ha... Har till och med kollat med zoo, men dom var för små för krokodildammen. Det är inte lätt att bli av med gamla ciklider, har redan lyckats prångla ut en Synspilum, två Röda juveler, två Nicaragua, en Vändmal och två Multispinosa... marknaden är liksom mättad här nu....

          Kommentar

          • Nanc

            #6
            Tänkte bara berätta att Multispinosorna har gjort framsteg nu. Den sista kullen kläcktes och honan flyttade ynglen till en grop. Nu vaktar bägge föräldrarna gropen och hannen har inte försökt äta upp dem. Ska bli spännande att se hur det går framöver och hur långt dom kommer den här gången. Jag har ju Artemiaflaskorna redo, eftersom jag har den tidigare kullen i ett litet kar. Undrar om man kan introducera de ynglen till honan när de sista blivit frisimmande, det skiljer bara en dryg vecka mellan kullarna. Vad tror ni om det???

            MVH
            Nancy

            Kommentar

            • Micke_A
              NCS Medlem
              • januari 2003
              • 638

              #7
              Hej

              Låter bra Ja, det ska nog gå bra, om inte de gamla ynglen är så stora att de äter upp de nya. Men det ska nog inte vara nå´n fara om det bara skiljer en vecka. Ciklider adopterar rätt ofta yngel från andra par, så länge deras yngel är snarlika deras egna, har jag för mig i alla fall.

              MVH Micke

              MVH Micke

              "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

              Kommentar

              • Hagge
                Användare
                • januari 2003
                • 432

                #8
                Jag skulle nog inte prova "adoptionsteorin" ...

                Om man vill vara någorlunda säker på att få behålla några yngel så kan man håva ur ett antal, säg hälften och låta föräldrarna leda resten. Då har man yngel på två håll, och det ökar chanserna om nåt går snett ... naturligtvis är det alltid bäst om ynglen kan gå med sina föräldrar så länge det är möjligt. Tar man bort alla yngel för snabbt finns risken attt hanen blir alltför "sugen" alltför tidigt igen, vilket honan då inte är redo för.

                Med vänliga hälsningar


                F.H.
                /Fredrik

                Kommentar

                • Nanc

                  #9
                  Tror nog att jag testar adoptionsteorin först i alla fall, kan ju testa med några få först. Att håva upp yngel för att driva upp är nog inget för mig, jag vill gärna att det ska gå naturligt till. Det är ju inte precis svår att få Multispinosorna att leka, så dom kan väl få flera chanser då. Förresten har jag inte en aning om hur det går att bli av med ynglen sedan heller, förstår att Multispinosorna inte är särskilt populära vilket är konstigt när de är så snygga. Men det är kul med yngel. Den första kullen har blivit frisimmade och jagar artemia för fullt, de andra har precis fått huven i stället för romkorn... måste säga att det sett rätt löjligt ut med romkorn med svansar...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...