Caquetaia umbrifera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    Caquetaia umbrifera

    fick hem 2 st sådana i helgen köpte loss dom från Genarp...ska bli spännade riktigt fina hanen är kraftig och den troliga honan lite mindre men dom äter bra inga problem mot dom andra heller
    bilder kommer senare
    Micke Jarhl Med akvarium!
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #2
    Har du bild eller länk till bild?
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #3
      En bild kan jag bidra med.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • Micke Jarhl
        Användare
        • april 2002
        • 2277

        #4
        Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
        Har du bild eller länk till bild?

        här är bild på jinnarparens ...hoppla nu var jag för långsam hehe..
        Micke Jarhl Med akvarium!

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #5
          Suck

          Drömmen om en umbriferahane håller på att sluta i en mardröm.
          Två st ganska så säkra hanar har dött inom loppet av en vecka.
          Det är samma typ av sjukdom som drabbade mitt festaepar i vintras.
          Ett sår på sidan som infekteras, infektionen sprider sig upp över ryggen och över på andra sidan. Detta sker inom loppet av några dagar, hitills har all medicineringen misslyckats.
          Nu har min alfahane (se bild i tidigare inlägg) skadat munnen som har svullnat upp rejält.
          Vet inte riktigt vad det är men han äter inget och står mest och gömmer sig under en rot.
          Har provat medicinering mot bakterieinfektioner men det ser inte ut att hjälpa.

          Jag står helt handfallen med alla sjukdomsfall härhemma och överväger starkt att sluta helt med ciklider om nu denna hane också dör. Har ju drömt om en umbriferahane i många år nu och när jag är så här nära så ser det ut att sluta i en mardröm.

          Någon som har en idé på hur man botar detta. Har funderat lite på om det kan vara en columnaris infektion. Läste lite om det i några andra trådar här på forumet.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #6
            mycket tragiskt, man får nästan en känsla av ett "lokalt fel" har aldrig hört att nån haft så innan =(

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av jinnarparen
              Suck

              Drömmen om en umbriferahane håller på att sluta i en mardröm.
              Två st ganska så säkra hanar har dött inom loppet av en vecka.
              Det är samma typ av sjukdom som drabbade mitt festaepar i vintras.
              Ett sår på sidan som infekteras, infektionen sprider sig upp över ryggen och över på andra sidan. Detta sker inom loppet av några dagar, hitills har all medicineringen misslyckats.
              Nu har min alfahane (se bild i tidigare inlägg) skadat munnen som har svullnat upp rejält.
              Vet inte riktigt vad det är men han äter inget och står mest och gömmer sig under en rot.
              Har provat medicinering mot bakterieinfektioner men det ser inte ut att hjälpa.

              Jag står helt handfallen med alla sjukdomsfall härhemma och överväger starkt att sluta helt med ciklider om nu denna hane också dör. Har ju drömt om en umbriferahane i många år nu och när jag är så här nära så ser det ut att sluta i en mardröm.

              Någon som har en idé på hur man botar detta. Har funderat lite på om det kan vara en columnaris infektion. Läste lite om det i några andra trådar här på forumet.
              24g salt per 10L vatten till att borja med sarskilt om fisken verkar ha problem med balansen (star pa botten och lutar lite). Ja, detta ar MYCKET salt. Fiskar dor fort nar de far hal i huden och inte kan skota saltbalansen langre. Efter detta ar det akuta forloppet fixat och du kan banka pa med relevant medecin/behandling. Har du foto?
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                24g salt per 10L vatten till att borja med sarskilt om fisken verkar ha problem med balansen (star pa botten och lutar lite). Ja, detta ar MYCKET salt. Fiskar dor fort nar de far hal i huden och inte kan skota saltbalansen langre. Efter detta ar det akuta forloppet fixat och du kan banka pa med relevant medecin/behandling. Har du foto?
                Kan du berätta vad det kan vara Ola?
                Jag kan få dessa "uppspruckna" sår också ibland och med eller utan behandling alls så klarar sig 50% och resten dör..
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  24g salt per 10L vatten till att borja med sarskilt om fisken verkar ha problem med balansen (star pa botten och lutar lite). Ja, detta ar MYCKET salt. Fiskar dor fort nar de far hal i huden och inte kan skota saltbalansen langre. Efter detta ar det akuta forloppet fixat och du kan banka pa med relevant medecin/behandling. Har du foto?
                  Det står 24g salt per 10 l vatten?
                  Han går kvar i det stora karet (1350 l ) så det blir drygt 3kg salt (handlar 10kg på vägen hem så är man på den säkra sidan). Hällde i 0,5 kg salt igår samt 0,4 kg bikarbonat. Det är vad jag brukar pytsa i vid delvattenbyte.
                  Skall ta foto på honom ikväll om han visar sig.

                  De andra 2 hanarna stod mycket riktigt på bottnen, när jag tittade till den kvarvarande imorse så höll han sig också väldigt lugn nere vid bottnen.
                  Dock så har jag inte sett till något sår på honom det är bara munnen som svullnat upp rejält, och egentligen bara nedre högra käkhalva.
                  Hoppas bara att han inte ser värre ut ikväll när jag kommer hem från jobbet (övervägde starkt imorse att ta en ledig dag bara för att hålla koll på honom)
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av jinnarparen
                    Det står 24g salt per 10 l vatten?
                    Han går kvar i det stora karet (1350 l ) så det blir drygt 3kg salt (handlar 10kg på vägen hem så är man på den säkra sidan). Hällde i 0,5 kg salt igår samt 0,4 kg bikarbonat. Det är vad jag brukar pytsa i vid delvattenbyte.
                    Skall ta foto på honom ikväll om han visar sig.

                    De andra 2 hanarna stod mycket riktigt på bottnen, när jag tittade till den kvarvarande imorse så höll han sig också väldigt lugn nere vid bottnen.
                    Dock så har jag inte sett till något sår på honom det är bara munnen som svullnat upp rejält, och egentligen bara nedre högra käkhalva.
                    Hoppas bara att han inte ser värre ut ikväll när jag kommer hem från jobbet (övervägde starkt imorse att ta en ledig dag bara för att hålla koll på honom)
                    Hej

                    Pa jobbet lagger vi rutinmassigt fisk i 20L vatten och 48g salt. De piggnar ofta till efter en kvart eller sa, men de dor forstas ibland anda men inte av osmotisk stress som ar det de dor av annars.

                    Den har typen av skit beror ofta pa Columnaris (Flexibacter) eller Fisktuberkulos (Mycobacterier). Columnaris har ett snabbt forlopp men gar att bota, fisktuberkulos har ett langsamt forlopp och gar inte att bota.

                    Snabbsurfning ger foljande tips http://www.flippersandfins.net/flexibacter.htm
                    -Feed medicated food containing oxytetracycline, tetracycline or kanamycin.
                    -Kanamycin (Kanaplex or Kanamycin) daily in the water for both Flexibacter and Aeromonas. As an alternate choice, Maracyn (erythromycin) for Flexibacter and Maracyn-Two (minocycline) for Aeromonas can be used in the water. Overseas fishkeepers can use either Waterlife’s Myxazin or Interpet’s AntiFungus and Finrot.
                    -Decrease the temperature to 75-76ºF and no higher.
                    -Increase aeration.

                    Alltsa: sank temperaturen och medecinera med myxacin (garna i maten ocksa)!
                    Senast redigerad av Ola Svensson; 05 juli 2007, 16:18.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • JockeB
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 2964

                      #11
                      Ursprungligen postat av jinnarparen
                      Det står 24g salt per 10 l vatten?
                      Han går kvar i det stora karet (1350 l ) så det blir drygt 3kg salt (handlar 10kg på vägen hem så är man på den säkra sidan). Hällde i 0,5 kg salt igår samt 0,4 kg bikarbonat. Det är vad jag brukar pytsa i vid delvattenbyte.
                      Skall ta foto på honom ikväll om han visar sig.

                      De andra 2 hanarna stod mycket riktigt på bottnen, när jag tittade till den kvarvarande imorse så höll han sig också väldigt lugn nere vid bottnen.
                      Dock så har jag inte sett till något sår på honom det är bara munnen som svullnat upp rejält, och egentligen bara nedre högra käkhalva.
                      Hoppas bara att han inte ser värre ut ikväll när jag kommer hem från jobbet (övervägde starkt imorse att ta en ledig dag bara för att hålla koll på honom)
                      Håller tummarna Rickard..
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Hoppsan. Nu gick jag och kollade hur stora vara behandlingsakvarier ar och de ar snarare 10L dvs 48g/10L. MASSOR med salt alltsa! Du kan alltsa ha i fem kilo om du verkligen ska behandla direkt i karet.

                        Detta med salt ar for att hindra det akuta forloppet dvs att fisken dor. Vid en ofarlig vitaprickinfektion sa brukar jag ha i ett par dL per 100L. Om fiskarna borjar vingla sa tar jag ut dem och kor pa med full dos. Hemma alltsa innan jag proffessionell. Pa jobbet ar det alltid full dos som galler och det kommer jag gora "nasta gang" (har inga ciklider hemma langre).
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          #13
                          Här är en bild på den, ingen vacker syn.
                          Han är uppe och rör på sig, jag tolkar det som ett positivt tecken.
                          Svullnaden har blivit lite värre sen imorse, vilket inte är bra.
                          Jag väljer att behandla honom i det stora karet, att försöka fånga honom nu stressar nog bara än mer.
                          Då de andra fiskarna är fullt friska så klarar de nog den höga salthalten också, sen är ju salt inte så dyrt heller.
                          Hällde förresten i en dos Anti Bakterie (fabr. Aqua interiör) igår kväll.
                          Fick tipset på denna medicin när jag var på ciklidhobby i södra sandby.
                          Senast redigerad av jinnarparen; 05 juli 2007, 18:15.
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • jinnarparen
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 2670

                            #14
                            Status nu på morgonen är att han simmar omkring och håller sig framme mest hela tiden.
                            Dock så simmar han mest omkring uppe vid ytan.
                            Inflammationen i munnen har inte gått ner något utan snarare ökat en del men det är bara på den nedre högra käkhalvan som det ser dåligt ut.
                            Så mitt nuvarande problem är hur jag skall göra för att bota detta. Som det är nu så kan han inte äta något vilket inte är bra. Avföringen är lång och sytrådsliknande.

                            Någon som har en idé på vad som botar detta?
                            Åter till CA

                            Det är där jag hör hemma

                            Kommentar

                            • Micke Jarhl
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2277

                              #15
                              Sytråds liknande avföring låter som om magen är i olag Rikard...jäkligt konstigt fiskarna såg ju prima ut i det stora när jag var där i sön..Jag har botat mina fiskar med flagyl 400mg(1tab på 30L vatten)+ Aquamore enl beskrivning...funkat mycket bra men jag har aldrig medicinerat i stort kar dock...
                              Micke Jarhl Med akvarium!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...