Centralamerika????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • metcrue
    Användare
    • december 2002
    • 36

    Centralamerika????

    Nu skulle jag vilja ha lite förslag på ett bra upplägg med central amerikaner till ett 720 liters kar. Har tittat lite på Jack dempsey och nicaragua, men jag skulle vilja ha lite av era åsikter om en bra uppsättning för akvariet.

  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Går nog bra. Du skulle säkert kunna ha en mindre art också t ex Neetroplus nematopus. Inred med sten och rötter så att det bildas revirgränser och filtrera väl. Jag skulle använda ett innefilter av filtermattetyp samt ett ytterfilter. Temperatur, vattenvärden, ljus osv är av mindre betydelse men något hårdare vatten är att föredra. Det går fixa med kalkkross i ytterfiltret.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • INXS

      #3
      Neetroplus ar inte den basta kombinationen med nicaragua, de strider om revir i det vilda och kommer troligen att strida i akvariet.

      C meeki eller salvinii ar ganska fina och mindre aggresiva.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Jag har hört det där med Neetroplus, nicaraguense och medfött hat. Tänkte inte på det när jag skrev svaret. Däremot har jag aldrig riktigt trott på det. Skulle N. nematopus vara särskilt elak mot nicaraguense? Bygger inte hela "biotopakvarieidén" på att fiskarna slåss om revir i naturen? Har inte hållit dem tillsammans, bara var för sig. Intuitivt så skulle de fungera perfekt tillsammans i ett större akvarium (under förutsättning att de inte har ett genetiskt hat mot varandra som gör att det blir helt hopplöst). Har någon testat kombinationen? Man kanske skulle rekomendera ett gäng mbunor? Samma vatten och ingen risk för genetiskt betingat hat? Jag menar inte att vara spydig. Det är mest lite funderingar.

        Mvh.

        Ola
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          Appropå inbyggt hat...
          Jag läste i en artikel att fiskar som liknar varandra eller som kommer från samma undergrupp väldigt ofta blir mer aggressiva mot varandra än om fiskarna är väldigt olika.
          T.ex så skulle det vara helt omöjligt att kombinera Jack Dempsey med Jaguarciklid enligt den artikelförfattaren, de liknade varandra för mycket och skulle därför instinktivt slå ihjäl varandra i ställer för att bara slåss om revirplatserna. Vet inte om det stämmer dock...

          Mvh Fredrik Isaksson

          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • mrgreed
            Användare
            • juli 2002
            • 494

            #6
            Köp ingen Red Devil ,den är stöddig och elak mot alla oavsett art och fiskfärg
            Den drar alla över en kam.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Det där med lika arter handlar ju om (i teorin) att de inte "fattar" att de är olika arter alt. har samma beteende. Ibland kan det faktiskt vara en fördel. Två sebrapar går tillexempel utmärkt att hålla tillsammans.

              Mvh.

              Ola
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • metcrue
                Användare
                • december 2002
                • 36

                #8
                Tackar för de svaren.
                Någon som håller Jack Dempsey eller nicaragua?
                Skulle villja veta lite vad ni har för erfarenheter när det gäller "odling" av dessa.


                Kommentar

                • INXS

                  #9
                  Det med neetroplus och nicaragua har jag bara last om pa nagra olika artiklar.

                  Det har sagts att neets och nicks ser valdigt lika ut och soker mat pa samma satt dessutom andvander dom samma slags revir(grottor mellan stenar). Neetroplus ar sma men valdigt ettriga och kan halla sitt eget mot storre ciclider. I samma vatten som neets och nicks forekommer N dovii som ar valdigt stor (upp till 70cm tror jag) den ater neets som ett av sina favorit byten. Nicksen blandar ofta sin avkomma med doviisens och tar hand om dem och i gangeld haller doviin neetsen borta.

                  Jag har som sagt inte erfarenhet med detta men jag har last det pa flera stallen.

                  Jaguarer och Jack Dempsey har jag tillsamans och ann sa lange kommer dom overens, jag har dock mycket sten, tra och artificiella vaxter.
                  Det hjalper ocksa att ha "targetfish" som cikliderna kan koncentrera sina aggressioner pa istallet for pa varandra.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Som vanligt är det individer men Salvini brukar inte vara särskilt snälla, så de hade nog inte jag blandat med den snälle Nicaraguan.

                    /Peter
                    Nr 431

                    Kommentar

                    • Torsten
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 647

                      #11
                      Mina Jack Dempsey hålls i schack av både mitt Eldbukspar och Spilurimparet.. Nu är ju tre Jack Dempsey lika små som Eldbukshonan och den lite större Jacken betydligt mindre än Eldhanen.

                      Spilurumparet är lika "starka" som Eldbuksparet på att hålla revir, fast det är bara Spilurumen som lekt ett flertal tillfällen. Men jag har varken haft plats eller tid att ta tillvara på ynglena så dom har nog flitit käkats upp av alla, efter ngn vecka.

                      Lite som targetfish i karet finns ju sex stycken små Multispinosur oxå, ett par av dom har faktiskt vuxit till sig, medans ngra e riktigt små. Fast när det väl e matningsdags så bryr sig alla bara om maten.. =)

                      /Torsten

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        #12
                        Jag har både Jack Dempsey och Nicarugense för tillfället.
                        Mina erfarenheter är att Jack Dempsey är rätt så lätta att få och leka. Nicaraguense har för tillfället lekt för första gången (tror och hoppas jag). De har haft något fuffens för sig under en stor rot i över en vecka nu. Honan kommer knappt fram ens när det är mat. Hanen kommer fram efter en stund när jag har satt mig och tittar på akvariet, annars är han borta. Jag kan inte se något heller vad de har för sig då det är en massa växter ivägen. Jack Dempseyn är nog den aggressivare av de två, men det kan ju variera från fisk till fisk.
                        De är inte så kinkiga heller med maten utan äter vad som bjuds.

                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • metcrue
                          Användare
                          • december 2002
                          • 36

                          #13
                          Med andra ord så bör jag bygga många grottor.
                          Till mina malawi har jag byggt en bakrund i frigolit med tre stora grottor. Jag har inte lackat bakrunden, tror ni jag behöver lacka till centralamerikanerna?
                          En annan sak jag nu går och tänker på ungefär hela tiden är, räcker det med 720 liter? Och hur många individer kan man ha i det i så fall.
                          Skräpar fiskarna ner mycket? Behöver man stor filter kapacitet?
                          Har ingen erfarenhet av ytterfilter, men det kanske är något att sattsa på?
                          Och så var det där med viltfångat, är det någon som har centralamerikaner som är VF? Mycke tankar nu innan jag skall börja handla in alla saker, men det börjar dra i hopp sig. En sak som är säker är att det är bäst att göra det grundligt, därför är det så bra att höra med er som har erfarenhet av dessa fiskar (jag har ingen som hellst erfarenhet av CA), man får höra saker man inte kan läsa sig till.

                          Kommentar

                          • he

                            #14
                            hej ! jinnarparn, hur stor burk har du till jack dempsey o nicarguan?
                            vad har du mer för fisk i? tacksam för svar! mvh he


                            Kommentar

                            • Micke_A
                              NCS Medlem
                              • januari 2003
                              • 638

                              #15
                              Hej

                              Anledningen till att Nematopus och Nicaraguense slåss mycket beror nog mer på att de är så lika i utséende och levnadssätt, än nå´t genetiskt medfött hat. De är helt enkelt konkurrenter om mat och levnadsutrymme, beroende på att de är lika varandra.

                              Jack Dempsey och Jaguarer går att ha ihop. Hade ett Jaguarpar ihop med ett Dempseypar, och de värsta "slagsmålen" jag fick se var att Jaguarhanen och Dempseyhanen stod ansikte mot ansikte med öppna gap, och försökte skrämma varandra. Dempseyhanen var något mindre, men ändå vek sig Jaguaren oftast först. Inte ens när Jaguarerna lekte blev det några problem. Ändå var akvariet lite väl litet. Jaguarhanen var väl ca 20 cm, och Dempseyn ca 15.

                              MVH Micke

                              MVH Micke

                              "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                              Kommentar

                              Arbetssätt...