CA-bilder del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    Ursprungligen postat av ulf
    hej

    här kommer några Argentea bilder...

    jag har ännu ingen aning om könsfördelningen, det är bara att vänta och se

    ulf
    Så läckra Ulf!!!!!!!!!!!!!!!!! Längtar tills mina växt till sig!!

    Funkar dom bra i karet med dina andra?

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      Ursprungligen postat av ulf
      hej

      slänger in två bilder på mina xingu, den övre hoppas jag är en hanne,
      den undre tror jag är en hona.

      ulf
      Är de inte SA
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • november 2006
        • 1055

        Har gått å sneglat på Petenia Splendida ett tag nu... De är så j...a snygga!
        Hur stora kan man räkna med att de blir i akvarium och hur snabbt växer de?

        Snygga fiskar i den här tråden alltså!
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • tjornpatrik
          Användare
          • augusti 2006
          • 830

          Ursprungligen postat av Crenicichla
          Har gått å sneglat på Petenia Splendida ett tag nu... De är så j...a snygga!
          Hur stora kan man räkna med att de blir i akvarium och hur snabbt växer de?

          Snygga fiskar i den här tråden alltså!
          Du får snart ett pm!

          Petenia kan du räkna med bli 35-40 cm i akavrium som jag har förstått. Mina är väl runt 20 cm i dagsläget. Växer väl medelsnabbt tycker jag.

          Splendida är enligt mig en helt underbar och snäll fisk. Ganska vek i förhållande till andra CA.

          Kommentar

          • Micke Jarhl
            Användare
            • april 2002
            • 2277

            Ursprungligen postat av ulf
            hej

            här kommer några Argentea bilder...

            jag har ännu ingen aning om könsfördelningen, det är bara att vänta och se

            ulf
            Fina firrar Ulf!! Godjul
            Micke Jarhl Med akvarium!

            Kommentar

            • ulf
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 124

              Ursprungligen postat av Twiq
              söta gäddor, ulf.
              har precis införskaffat 4 vf själv. är runt en decimeter nu, men dom verkar växa rätt fort.
              hur stora är dina ?

              jag 7st i ett 720 kar, jag har haft dessa i ett drygt år och nu är de nog drygt 20cm. de växer nog kring 1cm i månaden.
              de är väldigt snälla mot varandra, men tyvärr kan jag inte ha några andra fiskar ihop med dem, har provat med synspilumparet men de anfaller i grupp så det var bara att avbryta, i övrigt har de varit en väldigt trevlig bekantskap.

              ulf

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                Ursprungligen postat av ulf
                hej

                slänger in två bilder på mina xingu, den övre hoppas jag är en hanne,
                den undre tror jag är en hona.

                ulf
                hej Ulf.

                är det xingu 1?

                jag tycker faktiskt det ser ut som 2 honor tyvärr, jg har själv en trio där ett par har blivit och min hanne är mycket gul/grönare i färgen och grövre i fjällen liksom den tredje har fortfarande yngelfärgen men jag gissar att det blir en hanne, de är 20- 30 cm
                Senast redigerad av cichlids4fun; 21 december 2007, 23:05.
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • ulf
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 124

                  Ursprungligen postat av cichlids4fun
                  hej Ulf.

                  är det xingu 1?

                  jag tycker faktiskt det ser ut som 2 honor tyvärr, jg har själv en trio där ett par har blivit och min hanne är mycket gul/grönare i färgen och grövre i fjällen liksom den tredje har fortfarande yngelfärgen men jag gissar att det blir en hanne, de är 20- 30 cm
                  hej

                  ja det är xingu 1

                  tack för tipsen på könsskillnader, har läst att honans överkant på ryggfenan är vit i motsatts till hanen (detta framgår inte av mina bilder ), vad tror du om dem teorin och hur är det med dina?
                  jag har ett antal som fortfarande har yngelfärg hur kan du se könskillnad på dessa?

                  ulf

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    Ursprungligen postat av ulf
                    hej

                    ja det är xingu 1

                    tack för tipsen på könsskillnader, har läst att honans överkant på ryggfenan är vit i motsatts till hanen (detta framgår inte av mina bilder ), vad tror du om dem teorin och hur är det med dina?
                    jag har ett antal som fortfarande har yngelfärg hur kan du se könskillnad på dessa?

                    ulf
                    Tja.

                    jag ska kolla det där med vit kant när jag kikar på mina senare, det är bara en känsla jag har när jag sett den växa upp, och hur de andra såg ut innan de färgade ut, men eftersom den inte vågar färga ut oxå kan det ju bero på den stora hannen, han har liksom blivit lite utstött när de andra blvit ett par och även fått lite stryk ibland...

                    men nu i torsdags så köpte jag ett vuxet par av Parachromis friedrichstalii ca 20 cm + för att se om det gick att ha nåt sällskap till dem, jag har som du testat en hel del men de slår ihjäl eller äter upp det mesta, men nu när jag släppte i de här så blev de lite skraja (gäddorna), för när de gjorde utfall mot honan(freddie) så spände hon upp sig och ville visa att hon inte backar och sen dess har trion blivit starkare igen och mer tillbakadragna men som sagt jag är fortfarnade orolig för att när de attackerar så gör de ju det i grupp.

                    ska se om jag kan bygga lite nya revir eller nåt
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • tjornpatrik
                      Användare
                      • augusti 2006
                      • 830

                      Kent hade kommit över 6 Zonatum och naturligtvis var inte jag sen på att roffa åt mig allihop. Går i mitt 540 nu och är ca 4 cm.

                      Kommentar

                      • Gäst

                        Ursprungligen postat av patriks155
                        Kent hade kommit över 6 Zonatum och naturligtvis var inte jag sen på att roffa åt mig allihop. Går i mitt 540 nu och är ca 4 cm.
                        Gratulerar!
                        Härligt att du kan erbjuda gott om plats redan "från början"... De lär ju kunna bli riktiga bitar så småning om, ser fram emot fler bilder på dem senare med vuxna färger...

                        Mvh/Andreas.

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 2964

                          Ursprungligen postat av patriks155
                          Kent hade kommit över 6 Zonatum och naturligtvis var inte jag sen på att roffa åt mig allihop. Går i mitt 540 nu och är ca 4 cm.
                          Grattis Patrik!
                          Ska bli kul o se om det är dom som blir blåa eller gråa. Zonatum är ju en typisk art som nästan bara visar sina fulla färgskala om dom är den dominanta arten/individen i karet..
                          Den fisken på den nedersta bilden, är den så röd på huvudet som den ser ut eller har det bara med bilden att göra?? Skulle ju nästan tro att det är en Fenestrata då, Zonatum har ju inget rött på huvudet, hur som helst fina bilder..
                          Mvh Jocke
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • tjornpatrik
                            Användare
                            • augusti 2006
                            • 830

                            Ursprungligen postat av Beast
                            Grattis Patrik!
                            Ska bli kul o se om det är dom som blir blåa eller gråa. Zonatum är ju en typisk art som nästan bara visar sina fulla färgskala om dom är den dominanta arten/individen i karet..
                            Den fisken på den nedersta bilden, är den så röd på huvudet som den ser ut eller har det bara med bilden att göra?? Skulle ju nästan tro att det är en Fenestrata då, Zonatum har ju inget rött på huvudet, hur som helst fina bilder..
                            Mvh Jocke
                            Hej Jocke!

                            Jag vet ingenting om dessa eller dess bakgrund, Kent hade fått dom från Simontorp som hade 6 st. Hoppas bara det är Zonatum så som jag har sökt efter dessa, vad tror du? Nu sitter jag på Tjörn men det röda på huvudet har nog inget med bilden att göra utan är nog som det var när jag tog bilden. Hoppas helt klar på den blåa varianten!

                            Dom verkar helt klart ganska tuffa mot varandra och smågnabbas en hel del sinsemellan.

                            Några tips kring denna art?

                            Kommentar

                            • Gäst

                              Ursprungligen postat av Beast
                              Grattis Patrik!
                              Ska bli kul o se om det är dom som blir blåa eller gråa. Zonatum är ju en typisk art som nästan bara visar sina fulla färgskala om dom är den dominanta arten/individen i karet..
                              Den fisken på den nedersta bilden, är den så röd på huvudet som den ser ut eller har det bara med bilden att göra?? Skulle ju nästan tro att det är en Fenestrata då, Zonatum har ju inget rött på huvudet, hur som helst fina bilder..
                              Mvh Jocke
                              Jaha, det var märkligt och intressant... Jag hade 3st för ca 15 år sedan och de var alla väldigt blå men verkligen inte dominanta i karet. Stora, kraftiga, hungriga och timida... Så det finns alltså de som förblir grå, nitlott?

                              Mvh/Andreas.

                              Kommentar

                              • Niclas Larsson
                                Användare
                                • januari 2004
                                • 546

                                God jul alla CA fans, har haft fullt upp med att få in ett 1400l kar jå jag har inte

                                Ursprungligen postat av patriks155
                                Hej Jocke!

                                Jag vet ingenting om dessa eller dess bakgrund, Kent hade fått dom från Simontorp som hade 6 st. Hoppas bara det är Zonatum så som jag har sökt efter dessa, vad tror du? Nu sitter jag på Tjörn men det röda på huvudet har nog inget med bilden att göra utan är nog som det var när jag tog bilden. Hoppas helt klar på den blåa varianten!

                                Dom verkar helt klart ganska tuffa mot varandra och smågnabbas en hel del sinsemellan.

                                Några tips kring denna art?
                                God jul alla CA fans, har haft fullt upp med att få in ett 1400l kar så jag har inte varit CA-social det senaste,
                                Patrik jag vill inte oroa dig men det der mer ut som fenestrata än Zonata, dom är inte lika de jag hade men det kanske finns många olika färg varianter. Mina numera bortgångna zonatum kom från Norrköpings trakten var snälla inom gruppen men blev hårdare och hårdare mot sin omgivning ju större dom blev.
                                Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...