Var få tag på centralamerikaner ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyruz
    Användare
    • december 2002
    • 15

    Var få tag på centralamerikaner ?

    Hejsan, någon som vet nån affär i stockholms eller uppsalaområdet där man kan få tag på centralamerikanska ciklider ?
    Eller är det kanske nån som föder upp och vill sälja ??
    Det jag i första hand är ute efter är: synspilum, cyanoguttatum - texasciklid och rivulatus - guldsöm (visserligen en sydamerikanare, men verkar ändå vara bökig att få tag på)
    Men även andra centralamerikaner kan vara av intresse om ni har.

    Har ni synpunkter om dessa ciklider så släng gärna in en kommentar, kan vara kul att höra.


    MVH.
    //Cyruz
    MVH.
    //Cyruz
  • mrgreed
    Användare
    • juli 2002
    • 494

    #2
    Dem fiskar du vill ha finns inne på Globefish...
    Ligger vid Globen/Stockholm..
    Sedan finns akvarieleasing som ligger i sumpan dem har oxå många centralamerikaner..

    Mvh
    Danne

    Kommentar

    • mrgreed
      Användare
      • juli 2002
      • 494

      #3
      Guldöm är inte den äkta Green Devil= Rivulatus

      Kommentar

      • Cyruz
        Användare
        • december 2002
        • 15

        #4
        Tack för svaret, hat tänkt länge att jag ska kika in på globefish, men det har bara inte blivit av, men då har jag juh verkligen en anledning att åka dit nu då

        angående rivulatus så läste jag någon tråd om det där med dom olika sorterna igår, å blev konfunderad... får väl referera till dom som just "guldsöm" istället

        MVH.
        //Cyruz
        MVH.
        //Cyruz

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Nog anses väl guldsöm höra till arten Ae. rivulatus men att det inte är samma variant/population som Green terror? Eller har det skett något nytt på rivulatusfronten? Även Akvarielagret och Mammut zoo brukar ha en del av firrarna du nämner likaså Fyris zoo, palm zoo och akvariehobby i Uppsala.

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • mrgreed
            Användare
            • juli 2002
            • 494

            #6
            Fyris Zoo , Plam Zoo och akvariehobby är några affärer jag inte besökt ännu.Ligger dem i Sthlm?
            Var ligger dem affärerna vore kul att kolla upp?
            Akvarielagret tycker jag har bangat ur helt när det gäller syd/centralamerikaner sist jag var där hade dem nästan ingenting.
            Vad gäller guldsöm/silversöm heter dem inte Ae. spec Rivulatus?
            Jag ska kolla lite mer om det...

            Mvh
            Danne


            Kommentar

            • Cyruz
              Användare
              • december 2002
              • 15

              #7
              Hejsan, tack för alla tips.
              Har fått tag i ett synspilum-par privat nu, plus att jag köpte några små oscars. så nu är det iaf lite liv i karet, vi får väl se vad det blir mer sen, guldsöm verkar juh klart intressant.
              Har nog slagit texas-cikliden lite ur hågen pga att den anses vara ännu agressivare än guldsömmen. någon som har nån erfarenhet ?, ÄR den verkligen så agressiv ?

              Akvariehobby ligger i Uppsala på regngatan 25. Dom skulle eventuellt kunna ta hem de amerikaner jag ville ha, men det skulle dröja isf.

              Akvarielagret... Ja,vad ska man säga. Frågade om dom kunde ta hem t.e.x. guldsömmar och fick bara ett simpelt -Nej, till svar... om andra erbjuder sig att ta hem så tycker jag att det är konstigt att inte "sveriges största akvariebutik" också kan göra det. Men men, dom är säkert bra på många andra sätt.

              MVH.
              //Cyruz
              MVH.
              //Cyruz

              Kommentar

              • Robban g
                Användare
                • augusti 2002
                • 126

                #8
                Hej du skulle kunna kolla på köpes och säjer den länken funs på start sidan underforums länken.

                Kommentar

                • Cyruz
                  Användare
                  • december 2002
                  • 15

                  #9
                  Jo, den studerar jag dagligen, även på zoopet och akvarieguiden, men tack för tipset

                  MVH.
                  //Cyruz
                  MVH.
                  //Cyruz

                  Kommentar

                  • mrgreed
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 494

                    #10
                    Jo Texasciklider när kan vara rätt tuffa när dem är fullvuxna...sikta in dig på guldsöm istället i.a.f om du vill ha kvar dina oscars..

                    Mvh
                    Danne

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Jag skrev fel. Fyris zoo, Palm zoo och akvariehobby ligger förstås i Uppsala. Ingen av dessa har samma utbud av ciklider som Akvarieleasing och Akvarielagret. Jag ändrar i mitt ursprungliga inlägg också. I affärerna i Köpenhamn brukar utbudet vara något större. Så som jag förstått det så körs både silversaum och goldsaum in i arten Ae. rivulatus, men att det är något som någon bör titta på. Jag har sett firren som Ae. rivulatus "goldsaum", Ae. spec. rivulatus "goldsaum" och Ae. cf. rivulatus "goldsaum" och Ae. spec. "goldsaum". Jag tror att Ae. rivulatus "goldsaum" är mest korrekt men säker är jag absolut inte.
                      Mvh.

                      Ola
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      Arbetssätt...