*req* lite info om zonatum, argenta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    *req* lite info om zonatum, argenta

    klurar lite på att köra igång ett ca kar, har idag sa i bägge, funderar då på att slå dem till ett kar med lite utrensning.

    det som jag är mest sugen på är zonatum el argeta

    funkar 540 till ett show par, el behöver man gå upp i strl?

    har sett prachromis funka bra i 310 (lekpar) hur är veijaorna jag frågar om mot parachromis arterna.

    går det att ha några som helst rumskamrater mot zonatum o argenta, iså fall vilka.

    är alla veijorna även gräsätare?

    är de super grävare när de leker el leker de på stenar/rötter etc?

    har fått lite grund info innan av beast o jarinen, tänkte kolla lite med allihopa =) o se vad ni har förerfarenheter. om man nu byter till ca i ena karet så vill man ju inte ångra sig sen.
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    #2
    Ursprungligen postat av johan_lindgren
    om man nu byter till ca i ena karet så vill man ju inte ångra sig sen.
    Du kommer inte att ångra dig, när jag nystartade som ciklidist för drygt 1 år sedan var jag helt inställd på SA. Jag skaffade 2 st 725 liters att ha SA i, det ena med jordätare, tetror,pansarmalar, L-malar och Uaru. I det andra fick det gå lite CA i medans jag bestämde mig för vilka andra SA som skulle gå där. Karen står bredvid varandra så man kan kika på bägge samtidigt. Ganska snart så visade det sig att jag i stort sett alldrig kollade på SA karet, så nu är det CA i bägge karen och ett tredje kar är beställt.
    Välkommen till Centralamerika.

    Kommentar

    • Stefan_F
      Användare
      • januari 2006
      • 29

      #3
      Tjena!

      jag har ett 720 med 1+1 guldsöm, 1+1 vieja melanurum och sen en grupp med 4 zonatum, hade så sent som förra veckan öäven 5st vieja maculicauda. Maculicaudorna har bara gått på tillväxt och var ca 10-15cm nu när jag sålde dem. Guldsömmarna är väl drygt 15 kanske, melanurum ca 20 och zonatum 15-23 kanske (inte bästa ögonmåttet bara så ni vet). som sagt så försvann maculicaudorna nyligen men när jag hade dem så va det på tok för trångt, verkar bli lite bättre nu när de är borta. Guldsömmen är den som vart i karet längst och han bossar med alla andra precis som han vill. Jag väntar nu på att zonatumen skall para ut så tanken är att ha 3st par. mellan melanurum och zonatum är det inte större problem, de verkar komma överens okej. känns fortfarande lite trångt men ska ge dem lite tid nu och se vad som händer i alla fall.

      Kanske inga svar på dina frågor men lite info hur det funkar för mig iaf.
      _____________________________________________

      Stefan Fridén
      Timmele

      720l CA med Vieja Melanurum och Vieja Zonatum

      _____________________________________________

      Kommentar

      • jarinen
        Användare
        • april 2003
        • 1888

        #4
        Hej,
        om du parar ut eller skaffar ett färdigt Vieja par så funkar det nog bra i ett 540 så långt till det kommer till mellan lekarna. Jag skulle aldrig ha ett Vieja par ihop om jag inte har möjlighet att flytta på dom, det vill säga ett alternativ kar tycker jag bör finnas, det kan gå rejält snett mellan Viejor hur samspelta de än är vid lek. Gräver gör dom verkligen vid lek även enstaka viejor gräver mycket om de är bossar eller på gång att bli typ.

        Om du skall ha ett showpar som kan leva ihop hela tiden så är nog inte Vieja lämplig med tanke på att de sällan är speciellt pariga om man säger så. De bildar inte par i naturen vad jag förstått utan leker av varann och simmar vidare.

        Parachromis "managuense" eller "loisellei" tror jag är lämpligare om du vill ha ett par i ett 540 och kanske inte har tänkt dig att behöva kunna flytta fisk emellanåt, kan dock ske här med men med Vieja är jag nästan säker på att det kommer att behöva ske.

        I båda fallen kan jag tänka mig att det kan behövas ett sällskap, nån slags stryfisk som främjar parandet så dom har nåt att hata så att säga. Kanske nån ettrig cryptoheros och/eller kongotetror med lite size så de blir mer utåtriktade.

        Lite teorier om att hålla par .

        Mvh Jari

        Kommentar

        • Lutt
          Användare
          • oktober 2005
          • 1919

          #5
          I ett 540L skulle man mycket väl kunna ha ett lekpar av någon vieja och kanske ihop med ett par tetracantha.

          fast det gäller ju ha gömställen till fiskarna ibland får ju hanen spel och vill mörda honan då kan det vara bra att ha ett reserv kar som sagt.

          Off topic: en sak jag funderar på, är inte vieja ett feminimt ord isf borde det heta synspila, maculicauda, zonata mm för är inte um maskulint

          Kommentar

          • Henrik Giertsen
            NCS Medlem
            • augusti 2004
            • 70

            #6
            Jeg har flere Vieja arter, og har hatt Vieja i mange år. Min erfaring er at hannene er meget forskjellige i gemytt selv innen samme art. Noen par går fint både to og tre par sammen i en 540. Akvariet må da være innredet med tre tydelige revir. Fiskene både leker og drar frem yngel. Andre hanner er helt rabiate og hunnen (og annen fisk) må få gjemmesteder hvor hannen ikke når dem, huler el. Regani som du ber om spesielt er noe sky, hannene mine krangler ihvertfall ikke. Her har jeg to hanner og tre hunner i en 540 sammen med ett par Vieja Synspillum. Dette går helt fint. Eneste problemet her er at reganien ikke kommer til å få lekt, så Synspillumen skal byttes ut med noen barber eller lignenede (tar gjerne forslag til fisk). Ett par maculicauda deler for tiden en 400 liter med ett par melanurus, begge går på hvert sitt kull nå. Dette skulle etter alt jeg har lest ikke vært mulig, men det går nå fint her. skal si at disse fire fiskene "kjenner" jeg godt. Jeg har også noen Vieja Zonatum og Vieja Argentea på oppforing. De jeg her er mest spent på er vel Argenteaen, de er kjent for å være bråkmakere. Det som en skal tenke på med disse fiskene er at de er store, og kan i slåsskamper gjøre ordentlig skade på motstanderen. Går det riktig ille så dreper hannen sin hun eller en underdanig han på ett par timer. Skarpe tenner har de også. Og ja alle Vieja spiser planter, dvs. etter at de har gravd dem opp. Så har du disse fiskene, så må du følge med på dem til du er trygg på gemyttet deres. En historie her er at for noen år siden hadde jeg en virkelig sinna maculicauda hun. Hun tok livet av to mye større hanner og ett par andre fisk, før jeg lot henne vandre til de evige fiskevann. Dermed er det vel med disse som med alle større fisk, de er også individualister. Jeg er veldig fasinert av Vieja artene, og det skyldes at de er fantastiske i fargene, de blir store og de kan leve i mange år.

            Vel dette var litt Vieja erfaringer fra Norge.

            Noen bilder finnes på denne Blogg: http://www.vgb.no/17214/
            Ikke sammekvalitet som de i dette forum, men det er nå de jeg har så langt.

            Hilsen Henrik
            Henrik Giertsen

            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • april 2003
              • 1888

              #7
              Ursprungligen postat av Lutt
              Off topic: en sak jag funderar på, är inte vieja ett feminimt ord isf borde det heta synspila, maculicauda, zonata mm för är inte um maskulint
              Men.. det heter väl så ochså? åtminstone NCS artreg. som följer reference center på cichlidpress.com. Även fishbase klassar enligt det... så du har helt rätt.

              Mvh Jari

              Kommentar

              • Ove Planstedt
                NCS Medlem
                • maj 2006
                • 1816

                #8
                Ursprungligen postat av jarinen
                Men.. det heter väl så ochså? åtminstone NCS artreg. som följer reference center på cichlidpress.com. Även fishbase klassar enligt det... så du har helt rätt.

                Mvh Jari
                Har för mig att Vieja betyder "den gamla damen" eller nått liknande.

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3029

                  #9
                  hmm. ja det återstor att se kanske blir det 720 som får bli ca kar. ser där att du blandar guldsöm o CA, så långt har jag inte tänkt ännu. vill helst ha dem separerade.

                  vad tror ni om zonatum o texas i 540?

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #10
                    Ursprungligen postat av johan_lindgren
                    hmm. ja det återstor att se kanske blir det 720 som får bli ca kar. ser där att du blandar guldsöm o CA, så långt har jag inte tänkt ännu. vill helst ha dem separerade.

                    vad tror ni om zonatum o texas i 540?
                    Tjaa nu kommer det här tråkiga svaret men faktum är att det är bästa sättet...
                    Jag tycker att du ska köpa ett gäng ungdjur på 6-7 st av dom arter du vill ha och låta dom växa upp ihop, sen ser man automatiskt vart efter dom växer vilka som inte kommer att funka i karet och då flyttar/säljer du bara dom.

                    Det är betydligt svårare att få det att funka om du ska släppa ihop ett gäng halv vuxna fiskar som redan är könsmogna, det slutar ofta med att den starkaste arten terroriserar dom övriga. Nu ska ju sägas att det givetvis kan funka det också, det är ju det som är en del av charmen med dessa fiskar, man vet aldrig!!

                    Sen ska det ju också nämnas att dom flesta CA lugnar ner sig med åldern, när "tonåren" har lagt sig...
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3029

                      #11
                      oki, men säg då att jag tar zonatum, du visste ju vart de fanns o sen texas i samma strl, så får jag chansa på att det funkar. hur många av varje skulle du tagit av texas o zonatum med tanke på den strl som zonatumen har?

                      Kommentar

                      • JockeB
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 2964

                        #12
                        Ursprungligen postat av johan_lindgren
                        oki, men säg då att jag tar zonatum, du visste ju vart de fanns o sen texas i samma strl, så får jag chansa på att det funkar. hur många av varje skulle du tagit av texas o zonatum med tanke på den strl som zonatumen har?
                        Tjaa, 4 av varje i alla fall. Men att du hittar Texas i samma storlek tvivlar jag på, men det går nog bra endå..
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3029

                          #13
                          de finns 2 olika "sorters" texas om jag inte missminner mig, vad är skillnaden, om det är någon?

                          Kommentar

                          • jarinen
                            Användare
                            • april 2003
                            • 1888

                            #14
                            Ursprungligen postat av johan_lindgren
                            de finns 2 olika "sorters" texas om jag inte missminner mig, vad är skillnaden, om det är någon?
                            De är skilda arter, Herichthys cyanoguttatum = "Texas" finprickig i teckningen. Herichthys Carpinte kallas "Green texas" åtminstone i den världsdelen och är betydligt grövre i mönstret. Cyanoguttatum är både aggressivare och mer sällsynt i sverige, Carpinte är ganska lätt att få tag i och är inte riktigt lika aggro.

                            Mvh Jari

                            Kommentar

                            • Micke Jarhl
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2277

                              #15
                              Herichthys Escondido är väl ytterliggare en variant eller?
                              Micke Jarhl Med akvarium!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...