Thorichtys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Thorichtys?

    Många av oss akvarister har väl någon gång haft Eldbuk. En fantastiskt trevlig fisk
    med intressant beteende, vacker färg och särskilt vackra fenor. Dessutom hyggligt
    snäll så antalet lämpliga medinnvånare är stort. Nu finns det ju fler fiskar från detta
    släkte. De jag känner till är pasiones, Sp coatzacoalcos ( mixteco green,blue och gold),
    aerus och ellioti. Nu undrar jag om någon kan delge oss andra erfarenheter av dessa
    "ovanligare" thorichtys, gärna även bilder. Vad jag har lyckats ta reda på så handlar
    det om riktiga juveler så suget att få veta mer om dessa är stort
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Jag har haft ellioti/maculipinnis. Jag kopte ett elva som hade ihjal varandra tills nagra fa var kvar. Da kopte jag nagra till som hade ihjal varandra tills en var kvar som jag hade ihjal. De gick i 540 liter med massor av gomstallen. Enligt Juan Miguel Artigas Azas sa ska den vara den snallaste av thorichthysarna, men flera som jag har pratat med som hallit fisken haller med mig: Helt hopplos.

    Jag hade tidigare fangat ellioti i sjon Catemaco. Dessa firrar var mycket snyggare an de jag holl i akvarium. Bland de snyggaste amerikaner jag sett faktiskt. En vacker dag kommer jag scanna foton.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • mars 2004
      • 2262

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Jag hade tidigare fangat ellioti i sjon Catemaco. Dessa firrar var mycket snyggare an de jag holl i akvarium. Bland de snyggaste amerikaner jag sett faktiskt. En vacker dag kommer jag scanna foton.
      Det var vackert väder idag. =)

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • november 2005
        • 1294

        #4
        Nu är suget att prova någon ny "Thorichtys" extra stor så kom med förslag

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av HåkanM
          Nu är suget att prova någon ny "Thorichtys" extra stor så kom med förslag
          Jag säg små trevliga eliotti/maculipinnis på Zoozity i Malmö )på väg hem från stämman). Flera par hade parat ut och läggrör var ute. De verkade vara rätt snälla. Funderade starkt på ett nytt försök...

          Nu säger jag inte att du ska åka till Malmö och kolla om de finns kvar, men de kan ju finnas på "din" affärs lista över vad de kan ta hem.

          Nu ligger mina diabilder nerpackade efter flytten till Sverige så ni får tyvärr vänta på bilder..
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #6
            Ja se vad Nol har fått in "Thorichtys sp. F1 Rio subin Guatemala" inte för att jag vet hur de ser ut men nog låter det lockande.

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • mars 2004
              • 2262

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Jag har haft ellioti/maculipinnis. Jag kopte ett elva som hade ihjal varandra tills nagra fa var kvar. Da kopte jag nagra till som hade ihjal varandra tills en var kvar som jag hade ihjal. De gick i 540 liter med massor av gomstallen. Enligt Juan Miguel Artigas Azas sa ska den vara den snallaste av thorichthysarna, men flera som jag har pratat med som hallit fisken haller med mig: Helt hopplos.

              Jag hade tidigare fangat ellioti i sjon Catemaco. Dessa firrar var mycket snyggare an de jag holl i akvarium. Bland de snyggaste amerikaner jag sett faktiskt. En vacker dag kommer jag scanna foton.
              Väntar med spänning på dina bilder.

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #8
                Ursprungligen postat av HåkanM
                Ja se vad Nol har fått in "Thorichtys sp. F1 Rio subin Guatemala" inte för att jag vet hur de ser ut men nog låter det lockande.
                Det är Eldbuk, har några själv
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • HåkanM
                  NCS Medlem
                  • november 2005
                  • 1294

                  #9
                  Ursprungligen postat av Beast
                  Det är Eldbuk, har några själv
                  Är det VF ??, och är de lika snygga som de som jag sett på bild från något ställe i Mexico??? ( tror det var foto av Ad koning)

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #10
                    Ursprungligen postat av HåkanM
                    Är det VF ??, och är de lika snygga som de som jag sett på bild från något ställe i Mexico??? ( tror det var foto av Ad koning)
                    Som det står så är dom F1, jag vet inte vad det är för bild du sett från något ställe i Mexico så det är svårt att jämföra Men dessa ska bli riktigt fina!
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      #11
                      Ursprungligen postat av Beast
                      Det är Eldbuk, har några själv
                      Jaså var det vanliga meeki, jag var sugen på att köpa några av kent men tyckte de såg lite bleka ut, och sen ville jag inte ha en ospecifierad.....det råder ju lite tveksamhet om en del av dem, fast de du sålde till mig ynglar som aldrig förr överallt numera
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • JockeB
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 2964

                        #12
                        Ursprungligen postat av cichlids4fun
                        Jaså var det vanliga meeki, jag var sugen på att köpa några av kent men tyckte de såg lite bleka ut, och sen ville jag inte ha en ospecifierad.....det råder ju lite tveksamhet om en del av dem, fast de du sålde till mig ynglar som aldrig förr överallt numera
                        Vadå Vanlig Meeki!? Dom har ju fångstplats o det är inte vanligt på CA, alla fall inte i det här landet
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 3111

                          #13
                          nä men kent kunde inte säga om det var meeki maculipinnis eller vad det var, dessutom står det ju sp. i namnet......detta kommer ju framöver göra att dessa kommer att korsas med vanliga meeki osv.....
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • JockeB
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 2964

                            #14
                            Ursprungligen postat av cichlids4fun
                            nä men kent kunde inte säga om det var meeki maculipinnis eller vad det var, dessutom står det ju sp. i namnet......detta kommer ju framöver göra att dessa kommer att korsas med vanliga meeki osv.....
                            Nee det har du rätt i men jag VET att det är Meeki så jag ska se till o rätta till det
                            Mvh Jocke
                            Centralamerikanska Ciklider!

                            Kommentar

                            • cichlids4fun
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 3111

                              #15
                              Ursprungligen postat av Beast
                              Nee det har du rätt i men jag VET att det är Meeki så jag ska se till o rätta till det

                              låter kalas.......

                              måste ha tag i de där gula pasionios eller vad de heter.....
                              kanske riktiga helleri oxå men vem vet vilka som är äkta...?
                              Mvh
                              Peter

                              don´t drink water-fish ..... in it!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...