Jaguarciklid 2006

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    Jaguarciklid 2006

    Dags att fortsätta klassikern med ett aktuellt namn.

    Tidigare tråd Jaguarciklid 2005! : http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=46852

    Nu har jag fått till ett par av mina F1 jaguarer och de får 540 karet för sig själva, åtminstone blir det deras kar och dom som spelar förstafiolen framöver. De har lekt för 3e gången och är runt 15 cm. Häromdan när leken skulle äga rum så hade jag tillfälligt en friedrichstalii hane på dryga 20 cm i samma balja och den lilla jagga hanen var ju tvungen att gå i munlåsning med freddien vilket resulterade i en ordentligt trasig överläpp, en riktig hårding detta .

    Nu är jag mer intresserad av era jaggor, kom igen och berätta hur det går med jaggorna och posta gärna bilder!.

    Postar en bild från förra leken, hanen med hel läpp.

    Mvh Jari
  • Håknil
    Användare
    • december 2005
    • 484

    #2
    Ursprungligen postat av jarinen
    Dags att fortsätta klassikern med ett aktuellt namn.

    Tidigare tråd Jaguarciklid 2005! : http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=46852

    Nu har jag fått till ett par av mina F1 jaguarer och de får 540 karet för sig själva, åtminstone blir det deras kar och dom som spelar förstafiolen framöver. De har lekt för 3e gången och är runt 15 cm. Häromdan när leken skulle äga rum så hade jag tillfälligt en friedrichstalii hane på dryga 20 cm i samma balja och den lilla jagga hanen var ju tvungen att gå i munlåsning med freddien vilket resulterade i en ordentligt trasig överläpp, en riktig hårding detta .

    Nu är jag mer intresserad av era jaggor, kom igen och berätta hur det går med jaggorna och posta gärna bilder!.

    Postar en bild från förra leken, hanen med hel läpp.

    Mvh Jari
    Jorå!

    Samma storlek,samma problem.Fast jag har större kar.
    Vad hjälper det!
    Jaggorna har lekt 4 ggr! och inte lämnat mer än 3 i avkomma!

    Jag tror det va nåt med salt i vattnet!!!

    Mvh
    Håkan

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • april 2003
      • 1888

      #3
      Ursprungligen postat av Muhni
      Jorå!

      Samma storlek,samma problem.Fast jag har större kar.
      Vad hjälper det!
      Jaggorna har lekt 4 ggr! och inte lämnat mer än 3 i avkomma!

      Jag tror det va nåt med salt i vattnet!!!

      Mvh
      Håkan
      Vad menar du med salt i vattnet? att det skulle vara orsak till så få yngel? vidareutveckla gärna.

      I dag ser det ut som dom håller på o flyttar på små nykläckta yngel eller nåt, romen satte dom inne i ett stort keramikrör denna gång.

      Kommer att tänka på en problematik i och med detta lekande, de äter ju inte så mycket när de håller på och dessa är ju inte så stora ännu, vad har ni för erfarenheter av detta som har haft jaggor under hela livscykeln så att säga?

      Kanske man får sära på dom varefter för ätperioder om de envisas med att leka hela tiden?


      Mvh Jari

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Mina jaggor har oxå flyttat ihop en sprattlande yngelhög i ett hörn.
        Har oxå märkt att dom inte äter så värst under och efter leken. Sen när de har frisimmande yngel så går tiden åt att passa dom hela tiden, men de äter i alla fall lite mer.
        Jag har funderat på att sära på dom så att de inte leker stup i kvarten. Förmodligen kommer de oxå ha lite mer aptit på mat än fortplantning och växer en aning mer än när de får gå ihop. Vem vet?
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Håknil
          Användare
          • december 2005
          • 484

          #5
          Ursprungligen postat av jarinen
          Vad menar du med salt i vattnet? att det skulle vara orsak till så få yngel? vidareutveckla gärna.

          I dag ser det ut som dom håller på o flyttar på små nykläckta yngel eller nåt, romen satte dom inne i ett stort keramikrör denna gång.

          Kommer att tänka på en problematik i och med detta lekande, de äter ju inte så mycket när de håller på och dessa är ju inte så stora ännu, vad har ni för erfarenheter av detta som har haft jaggor under hela livscykeln så att säga?

          Kanske man får sära på dom varefter för ätperioder om de envisas med att leka hela tiden?


          Mvh Jari
          Hej Jari

          Det var ju så att det blev en tråd om virussjukdomar.
          Problemen började tydligen med något slags munsår
          hos firrarna.Någon på forumet rekommenderade då en del
          salt i vattnet.

          Mina, både hanen och honan har munsår och då undrade
          jag om detta kunde vara virussjukdom och om det också
          var anledningen till min stora yngeldöd på 4 lekar.

          Jag tillsatte en hel del salt och har märkt en viss förbättring.
          Tror inte att mina har "slagits" med nån så det är nog inte det.

          Mina Jaguarer som är i Din storlek(kanske från samma kull
          akvarieteknik Filipstad) är ganska fredliga.
          De får snarare stryk av Cubanerna som är mindre.Det är ju ett
          kännt faktum att Nandopsis inte gillar Parachromis.

          Ja, vad tror Du och ni andra där ute?

          Tacksam för kommentarer

          Håkan

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            #6
            Ursprungligen postat av Muhni
            Hej Jari

            Det var ju så att det blev en tråd om virussjukdomar.
            Problemen började tydligen med något slags munsår
            hos firrarna.Någon på forumet rekommenderade då en del
            salt i vattnet.

            Mina, både hanen och honan har munsår och då undrade
            jag om detta kunde vara virussjukdom och om det också
            var anledningen till min stora yngeldöd på 4 lekar.

            Jag tillsatte en hel del salt och har märkt en viss förbättring.
            Tror inte att mina har "slagits" med nån så det är nog inte det.
            Ok då förstår jag, hade missat den tråden. I mitt fall beror munsåret på en freddie hane som bokstavligen höll på att vrida nacken av den tappre jagga hanen .
            Mina Jaguarer som är i Din storlek(kanske från samma kull
            akvarieteknik Filipstad) är ganska fredliga.
            Mina är avkomma från det VF par som "Beast" hade och jag kommer inte ihåg var de hamnade. Samma kull är det säkerligen inte, troligen därmed inte heller samma föräldrar.

            Du har inga bilder på dina att posta i tråden?

            Mvh Jari

            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • april 2003
              • 1888

              #7
              Jodå , angående fredliga så är väl mina ganska charmiga på så sätt att det är mycket väsen och lite verkstad. De hotar gärna och mycket men jag skulle definiera dom som ganska fredliga, åtminstone ihop med herichthys o viejor och så, de skall nog inte blandas med Nandopsis och andra Parachromis arter, verkar bli annorlunda då som du säger.

              Mvh Jari

              Kommentar

              • Håknil
                Användare
                • december 2005
                • 484

                #8
                Ursprungligen postat av jarinen
                Jodå , angående fredliga så är väl mina ganska charmiga på så sätt att det är mycket väsen och lite verkstad. De hotar gärna och mycket men jag skulle definiera dom som ganska fredliga, åtminstone ihop med herichthys o viejor och så, de skall nog inte blandas med Nandopsis och andra Parachromis arter, verkar bli annorlunda då som du säger.

                Mvh Jari
                Konstigt,gick det inte fram det jag skrev?

                Eftersom sonen har medlemskapet kan jag inte lägga in bilder.

                Skicka din privata mail,skall jag försöka tota ihop nåt.

                Mvh

                Håkan

                Kommentar

                • jarinen
                  Användare
                  • april 2003
                  • 1888

                  #9
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Mina jaggor har oxå flyttat ihop en sprattlande yngelhög i ett hörn.
                  Har oxå märkt att dom inte äter så värst under och efter leken. Sen när de har frisimmande yngel så går tiden åt att passa dom hela tiden, men de äter i alla fall lite mer.
                  Jag har funderat på att sära på dom så att de inte leker stup i kvarten. Förmodligen kommer de oxå ha lite mer aptit på mat än fortplantning och växer en aning mer än när de får gå ihop. Vem vet?
                  Dina ser rätt massiva ut av bilder att döma i 2005 tråden, hur stora är de på ett ungefär?

                  Mvh Jari

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Ja hanen är ganska så biffig. Jag mätte honom för ett tag sedan och blev genomblöt av hans sprattlande.

                    Knappt 30cm totallängd honan mätte jag inte men hon är nog bara 22-24cm.

                    Ska göra en grovrengörning i deras burk snart så då ska jag mäta henne.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      #11
                      Ursprungligen postat av jarinen
                      Dags att fortsätta klassikern med ett aktuellt namn.

                      Tidigare tråd Jaguarciklid 2005! : http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=46852

                      Nu har jag fått till ett par av mina F1 jaguarer och de får 540 karet för sig själva, åtminstone blir det deras kar och dom som spelar förstafiolen framöver. De har lekt för 3e gången och är runt 15 cm. Häromdan när leken skulle äga rum så hade jag tillfälligt en friedrichstalii hane på dryga 20 cm i samma balja och den lilla jagga hanen var ju tvungen att gå i munlåsning med freddien vilket resulterade i en ordentligt trasig överläpp, en riktig hårding detta .

                      Nu är jag mer intresserad av era jaggor, kom igen och berätta hur det går med jaggorna och posta gärna bilder!.

                      Postar en bild från förra leken, hanen med hel läpp.

                      Mvh Jari
                      Får du fram yngel från dessa också?
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • jarinen
                        Användare
                        • april 2003
                        • 1888

                        #12
                        Ursprungligen postat av jinnarparen
                        Får du fram yngel från dessa också?
                        Det är lite fummel från hanens sida vad gäller befruktning men konstaterade senast att han lyckats göra nåt rätt då de vaktade en lite klump vibrerande yngel som precis skulle till att bli frisimmande men seda försvann de, varför vet jag inte.

                        Mvh Jari

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          #13
                          Ursprungligen postat av jarinen
                          Det är lite fummel från hanens sida vad gäller befruktning men konstaterade senast att han lyckats göra nåt rätt då de vaktade en lite klump vibrerande yngel som precis skulle till att bli frisimmande men seda försvann de, varför vet jag inte.

                          Mvh Jari
                          Blir det yngel så måste det ju vara en av varje, tyckte att det så lite skumt ut på bilden. De såg så lika ut.
                          Har ju själv gjort misstaget en gång och suttit och väntat på att 2 hanar skulle få yngel.
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • jarinen
                            Användare
                            • april 2003
                            • 1888

                            #14
                            Jodå, det har förbryllat mig ochså att de är så lika, hanen är fortfarande mindre än honan dock så är det skillnad vad gäller teckningen på fenorna och framförallt på genitalierna, där går det inte ta miste. Leken för en månad sedan c:a bekräftade dock att det är en av varje då jag undrade varför de såg ut att vakta något trots att rom var väck och inga yngel syntes, det var då jag såg att de vaktade kanske uppskattningsvis 15-20 vibrerande prickar med svans. Då är det befruktat.

                            Lös nu med en ficklampa in i keramikröret de lekt i och där sitter små yngel på väggarna.

                            Mvh Jari

                            Kommentar

                            • jarinen
                              Användare
                              • april 2003
                              • 1888

                              #15
                              Ett försök att visa genitalen, inte så bra bilder men... , först ut honan med kraftigt äggläggningsrör.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...