hjälp mig!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda A
    Användare
    • juli 2002
    • 404

    hjälp mig!!

    Hej.. Jag skulle vilja ha lite råd om 2st olika akvaruim.. det är så att för det första har ja ett 122liters akvarium som ja skulle vilja vet ifalll det går att inreda det som ett sydamerikanskt bitopskar.. ja vill veta vad för fiskar som jag kan skaffa till det växter, phvärde och liknade...

    Så har ja ett akvarium på 200liter som ja undrar ifalll det finns några centralameriskans cilkder som jag kan ha idet?? vill ha liknade råd om det som med det Sydamrikaska??

    Hoppas ni har lust att hjälpa mig


    Älskar djurrrrrrrrr=)
    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Hej

    Hur är vattenvärdena där du bor? Jag skulle välja fisk efter det. I sydamerikaakvariet skulle jag helst köra kranvatten, i mellanamerika skulle jag nöja mig med att ha kalksten i inredning och eventuellt i filtret. Generellt ska sydamerika ha mjukt surt och mellanamerika hårt och något basiskt. För många sydamerikaner är täta vattnebyten viktigare än pH. Min erfarenhet från föreningar är att en del akvarister tror att det är tvärt om och kör därför ner en massa kemikalier men vägrar av samma orsak byta vatten oftare än varannan månad. I det läget är jag övertygad om att firrarna skulle ha det bättre utan pH sänkning men med vattenbyten varannan vecka (om man undviker arter som kräver lågt pH förstås).

    Rent generellt så kan du nog ha 2 möjligen 3 arter små sydamerikaner som Apistogramma, Laetacara, Mikrogeophagus, Nanacara, Clethracara etc. Med nyckelhål (Clethracara) kan du nog bara ha en art till. Tar du någon större t ex Bujurquina eller någon liten Aequidens så kan du nog bara ha en art + tetror och malar. När det gäller 200 liter så går det nog bäst med ett artakvarium. Annars är nog en Thorichthysart + Archocentrus (Cryptoheros) septemfasciatus, myrnae eller sajica en möjlig kombination. I decembernumret av ciklidbladet så finns det en artikel om sajican.

    Med artakvarium så menar jag ett par. Av t ex Neetroplus nematopus kan du ha en grupp. Jag har goda erfarenheter med två par sebraciklider i 200 liter, men tre funkar dåligt.

    I sydamerikaakvariet kan du ha vilka växter som helst, vilka beror på hur mycket tid och kraft du vill lägga ner. När jag var i Mexico så fanns det växter i de flesta biotoper, allt från mangrove (dvs bara rötterna i vattnet, till valisnerialikanande växter, näckrosor och något som liknade ålnate. Därför håller jag inte med om att det är "biotopfel" att ha växter. Många äter ju växter! Hur skulle det då kunna vara "fel" att ha växter i akvariet. Däremot går de ofta hårt åt växterna.

    Jag skulle inreda båda akvarierna med sten och rötter. I mellanamerikaakvariiet skulle jag möjligen ha mer sten och grottor.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Linda A
      Användare
      • juli 2002
      • 404

      #3
      Hej igen

      Jo vårt ph-värde ligger runt en 8 och en 12 i hårdhet..
      Men ja hade hoppas på att det skulle gå att få ner till den sydamriskanska till en 6-6,5? Men det kanske inte funkar?
      hur ska ja gör aför att få ner det då?

      oki så de fiskarna till central kan ja bara ha ett par.. utan av Sebra vilket ja kan ha 2 st i? om ja fattar det rätt. ja tror inte att ja msået ändra på mitt vatten till det akvariumet??
      om ja fattar rätt...

      mvh Linda

      Älskar djurrrrrrrrr=)
      Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Sydamerika: Det finns massor av sätt att sänka pH. Gå t ex in på ciklid.se´s första sida och klicka dig fram till frågor och svar. Många av dagens inkörda sydamerikanska akvariefiskar fungerar i ditt vatten. Sedan finns det en del som går i mer neutralt vatten. Kolla i en bok och stryk de extrema mjukvattnesfiskarna om du vill göra det så lätt för dig som möjligt. pH sänkning får inte leda till att man missköter vattnekvaliteten genom att byta vatten mer sällan!

        Central/nordamerika: Du kan inte ha de större arterna. Jag ser följande alternativ:
        1. Skaffa en art om du vill göra det så lätt för dig själv som möjligt. Jag tror nog att man kan ha två par av de flesta arterna men jag vet inte.
        2. Skaffa annars två små relativt snälla arter, t ex septemfasciatys/myrnae + Thorichthys.
        3. Jag har aldrig testat, men det borde funka att ha två jämnaggressiva arter av de aggressiva arterna t ex sebra.

        Mvh.


        Ola
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Linda A
          Användare
          • juli 2002
          • 404

          #5
          Sydamerika; oki ja har varit där och kollat nu men ja vad ja fattade så är det enda ja ska göra är att kolla att det inte finns några kalk innehållsrikaförmål och ha mycket rötter i akvaruimet.. Och så stod det något om torv med. om ja har ett 112liters akvarium och jag ett phvärde på 8 och kh på 12.. hur mycket torv behöver ja? lr är det bättre att skaffa något något medel som kan få ner phvärdet från en akvarieaffär? hur ofta ska ja byta vatten??

          Central/nordamerika: Ja skulle nog helst vilja ha 2par av sebra cilkider.. lr att ja har en sebracilkid med någon art som den går ihop med? Du skulle inte veta vilken art som det skulle kunna vara?
          Ska ja då inreda akvariumet med en massa stenar och rötter?
          Kanske inreda det så att det att det blir 2 "revir"?


          Tack såmycket för dina hjälp hoppas att ja inte ställer för jobbiga frågor



          Älskar djurrrrrrrrr=)
          Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

          Kommentar

          • Linda A
            Användare
            • juli 2002
            • 404

            #6
            Hej igen
            ja har nu tittat lite i akvarieguiden efter de förrslag som du gav mig på fiskar har kommit fram till detta så ja undrar vad du tycker om dem Ola.. Kanske att du kan säga om de passar lr inte..<center></center>

            Sydamerika
            Apistogramma Cacatauides
            Apistogramma Borelli
            Hyphessobryn Herbertaxel
            Ancistrus Dolichopterus



            Centralamerika
            Archocentrus Sajica + Thoricthys meeki

            eller
            Archocentras nigrofasciatus

            Tror du att det kan vara en ide?? tack på förhand Linda

            Älskar djurrrrrrrrr=)
            Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Hej

              Borelli är lite vek. Jag har aldrig hållit den med andra ciklider, men skulle välja något tuffare till cacatuoides (t ex en Laetacara-art). Någon annan som vet? Annars funkar det garanterat. Ancistrusarna växer kanske ur akvariet med tiden men det tar några år. Då kan du flytta dem till ditt mellanamerikaakvarium.

              Sedan har jag inte riktigt järnkoll på sajican. Själv skulle jag valt septemfasciatus eller myrnae (dvs. septemfasciatus Yellow Topaz) till eldbukarna. Sajica eller spilurum är tydligen extremt lik septemfasciatus/myrnae i humöret och är även mycket nära släkt med dem. Jag hade för mig att det var sajica men läste just i ciklidboken att den inte skulle hållas med Thorichthys så det kanske inte är den utan spilurum. Myrnae har jag erfarenhet av och den är mycket fredlig för att vara mellanamerikan.

              Finns det någon "där ute" som kan beskriva sajican? Det kommer förstås en artikel i ciklidbladet som dyker upp i slutet av veckan!

              Mvh.

              Ola
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Linda A
                Användare
                • juli 2002
                • 404

                #8
                Oki då ska ja kolla lite på Laetacara..
                oki har har 2 st ancistrus nu i mitt 112 liter.. har haft dem sen jan i år.. kan ja flytta över dem när ja får upp 200liters akvariumet?


                oki ja letade efter Myrnae i akvarieguiden(tror ja att den heter, boken av kjell forhman) men ja hittade inte den.. så ja ska gärna vilja läsa lite om den?? kan man hittat något om den här?

                ja är inte ännu medlem i nfs.. men ja ska efter nyår.. pga att ja inte vet om det är lönt att bli medlem nu eftersom att om ja blir det måste ja väl betala in en till medlems avgift till i jan?? Eller ja har fel?? mvh linda





                Älskar djurrrrrrrrr=)
                Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Du kan lika väl läsa om septemfasciatus. Följande länk är till en sida på engelska:


                  Ola
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Linda A
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 404

                    #10
                    oki... får väl se om ja klarar av det på engelska.... du visste inte om det med medelsavgiften lr?

                    Älskar djurrrrrrrrr=)
                    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Skriv vilket år det gäller på inbetalningsblanketten (eller i meddelandefältet om du använder dator) + namn och adress förstås. Sedan är medlemsavgiften för 2003 250kr dvs sänkt. Om du betalar in 250kr nu så kommer ingen missförstå.

                      Mvh.

                      Ola
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Linda A
                        Användare
                        • juli 2002
                        • 404

                        #12
                        oki då ska ja gör a det)

                        Ja har en liten fråga till.. tror du att man skulle kunna ha en nyckelhålcilkid med ett par Apistogramma Cacatauides? lr skulle det inte funka??


                        Älskar djurrrrrrrrr=)
                        Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Nyckelhålsciklid tror jag går utmärkt tillsammans med cacatuoides. Bågfensciklid och som sagt Laetacara (kurvciklid ovh dorsigera) är andra ciklider som ofta finns i affärerna. Bågfensciklid går hålla i par i ditt akvarium men en hane och tre honor är bättre. Tyvärr säljer vissa affärer dem i par.

                          Finns det ingen annan här som har idéer ang. frågan? Jag har inte hållit alla världens fiskkombinationer.

                          Mvh.

                          Ola
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Linda A
                            Användare
                            • juli 2002
                            • 404

                            #14
                            oki tack för hjälpen. ja har bestämt mig ja ska ha i det Sydamerika
                            Apistogramma Cacatauides
                            cleithracara maronii
                            Hyphessobryn Herbertaxel..
                            men ja behöver något förslag på en malart som skulle passa..

                            Och i det central ska ja ha
                            Zebracilkid 2 par
                            Ancistrus Dolichopterus 2 stycken...

                            men ja ska ja ha några växter i det centralamrikanska karet?



                            Älskar djurrrrrrrrr=)
                            Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Hej

                              I sydamerikaakvariet skulle jag hålla runt 10 pansarmalar. Personligen skulle jag skaffa en art. Kanske någon sugmal också men inte Ancistrus. Mina nyckelhålsciklider hade svårt att försvara äggen mot dessa. Kanske Farlowella, Sturiosoma, Rhineloricaria el dyl (har nog stavat lite fel).

                              I sebraciklidens biotop förekommer det växter ibland. Tyvärr kan sebror gå hårt åt växterna så dessa måste vara av den tåliga typen ex. Anubias, Javaormbunke och kanske Valisneria.
                              Det kommer att vara mycket viktigt att akvariet inreds så att två "naturliga" revir bildas.

                              Mvh.

                              Ola
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...