Salvini färglös!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    Salvini färglös!

    Har tre stycken Salvini (nån "red" variant) på tillväxt, den största hanen är väl mot 10 cm just nu. Men väldigt färglösa fortfarande. När börjar de färga ut?
    Tycker det tar ovanligt lång tid. Ni som har erfarenhet av arten kan väl upplysa en otålig akvarist som mig
    Anders L
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    I Laguna Bacalar ar de sandfargade med lite svart pa huvudet. Ingen farg alls i ovrigt (ska scanna bilderna en vacker dag).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Styrsö
      Användare
      • november 2004
      • 343

      #3
      Jag har plockat upp hel färglösa vuxna salvini som efter ett par månadermed räkmix (spirulina mm) blivit röda.vad käkar de? Inte bara pellets?

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        Ursprungligen postat av Styrsö
        Jag har plockat upp hel färglösa vuxna salvini som efter ett par månadermed räkmix (spirulina mm) blivit röda.vad käkar de? Inte bara pellets?
        Jo mest pellets och lite fiskbitar ibland. Men det är mest den gula kroppsfärgen jag är ute efter (som de kanske inte ens skall ha?).
        Men inte hela världen (då kunde jag lika gärna köpa lite malawifirrrar ), tycker bara det tar ovanligt lång tid.
        Här är Michael P:s bild på min gråbeigea salvini:
        Anders L

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Ursprungligen postat av Muhni
          Visst är det väl en hane på bilden?
          Yep, har en mindre hane till och en hona.
          Anders L

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #6
            ja den där var rätt dassig

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • mars 2003
              • 3740

              #7
              Ursprungligen postat av johan_lindgren
              ja den där var rätt dassig
              verkligen sant! Trodde jag hade gjort nåt klipp, att det var nåt extra då det var en Glaser sändning typ :-D Tji fick jag
              Anders L

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Kollar man i aqualogen sa finns det ett stort gang fargvarianter. Da jag beskrev firrarna jag sag i Laguna Bacalar for Ad Konings (jag skulle skicka foton vilket inte blivit av) sa sa han att det med storsta sannolikhet var salvini. Salvinina dar (liksom de flesta ciklider) var mycket bleka. Kan tillaggas att botten i Laguna Bacalar ar kritvit.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 2262

                  #9
                  Som Ola säger så finns det en hel del färgvarianter av salvini. Den ser lite färglös ut Anli, men annars verkar den helt OK. De kommer att bli betydligt vackrare när de leker. Om du har möjlighet så prova att släppa ihop den stora hanen med honan i ett kar för sig själva. Det kan hända att de färgar lite bättre då, såvida de inte börjar slåss.

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3029

                    #10
                    de som jag hade, tror den ligger på artbild. de var knall gula nästan som malawi golden. o de var oxå "spec red" el nåt sånt.

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 3740

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lundensis
                      Som Ola säger så finns det en hel del färgvarianter av salvini. Den ser lite färglös ut Anli, men annars verkar den helt OK. De kommer att bli betydligt vackrare när de leker. Om du har möjlighet så prova att släppa ihop den stora hanen med honan i ett kar för sig själva. Det kan hända att de färgar lite bättre då, såvida de inte börjar slåss.
                      Ok det är nog lite rörigt i det 222 liters de går i. Skall ge dom en chans lite längre fram, tänkte plocka bort cichlorna å lite annat. Bara lämna Salviniparet och saijcorna, för att se om det blir bättre. När de växer upp får de ett större kar förstås!
                      Anders L

                      Kommentar

                      • Lundensis
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 2262

                        #12
                        Ursprungligen postat av Muhni
                        Hej Ola

                        Har Du nån kommentar om könsskillnaden?
                        Är kanske ute och seglar, men jag hävdar att det
                        är honan som i detta fall har de praktfullaste färgerna.

                        Mvh

                        Håkan
                        Jag skulle nog hävda att färgprakten istället dels beror på skillnaden mellan olika färgvarianter och dels mellan individer av samma färgvariant oavsett kön.

                        Kommentar

                        • Styrsö
                          Användare
                          • november 2004
                          • 343

                          #13
                          Jag vill nog hävda att fodret är viktigast.
                          Den här var inte heller röd och ganska dassig gul när den kom till mig...

                          Nyss fick jag ta över ett annat par salvini som bara käkat pellets och de var grå. Nu är honan på väg att bli mycket vacke, och hanen är som vanlgt ihjälslagen :-(

                          Kommentar

                          • JockeB
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 2964

                            #14
                            Ursprungligen postat av Styrsö
                            Jag vill nog hävda att fodret är viktigast.
                            Den här var inte heller röd och ganska dassig gul när den kom till mig...

                            Nyss fick jag ta över ett annat par salvini som bara käkat pellets och de var grå. Nu är honan på väg att bli mycket vacke, och hanen är som vanlgt ihjälslagen :-(
                            Och trivsel, partners, likasinnade att mäta krafterna med mm mm.. Allt spelar givetvis in.
                            Mvh Jocke
                            Centralamerikanska Ciklider!

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • mars 2003
                              • 3740

                              #15
                              Ok. Jag låter bli att ändra kost som ett experiment, vi får se om någon månad om färgstatus är fortfarande lika.
                              Anders L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...