Tips på centralamerikanskt kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Poppo
    Användare
    • juli 2002
    • 85

    Tips på centralamerikanskt kar

    Hallå,

    Jag hade under min studietid ett litet kar med sydamerikanska dvärgar men har nu, ett 600-liters malawi till trots, fått sambons godkännande på att utöka det lilla karet. Av utrymmesskäl är det största jag kan klämma in på den plats där det lilla idag står, 120 långt och 40 brett...höjden är fritt fram.

    Jag funderade först på att utöka dvärgciklidbeståndet men har nu kommit fram till att det skulle vara lite kul att ge sig på centralamerikanskt istället. Detta främst eftersom jag här i Växjö har högt pH, ca 84 ur kranen, och att sänka detta till de ca 6 dvärgarna vill ha är omständigt för en bekväm individ som jag.

    Va dkan ni rekommendera? Jag är intresserad av hela rubbet. Vilka fiskar hade ni valt? Hur hade ni inrett karet? Hur stor filterkapacitet behövs? Ja....allt nikan komma på. Jag överväger lite olika alternativ. Det enda jag vet är att jag vill ha ytterliggare ett lite större kar. Nu ser det ju ut som david och goliat med två meter malawi och kanske 40 cm dvärgciklider.

    //Pontus

    //Pontus
    //Pontus
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Det råder viss brist på centralamerikanare som är möjliga att hålla i ett så litet akvarium. Förslag är bl a Archocentrus (Cryptoheros) septemfasciatus, A (C.). myrnae och Theraps coeruleus. Thorichthysarter som eldbuk skulle kunna gå. Archocentrus (Herotilapia) multispinosa är kanske möjlig den också.

    Jag hade inrett med sten, rötter och växter så att naturliga revirgränser och områden där fiskarna inte ser varandra från alla vinklar bildades.

    Jag skulle nog köra med ett filtermattefilter med pumphuvud och eventuellt ett ytterfilter. På olika sätt skulle jag försöka få ner cirkulationen på vattnet men behålla filterkapaciteten. Jag skulle se till att vattenytan hölls i rörelse.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Poppo
      Användare
      • juli 2002
      • 85

      #3
      Skulle det inte gå att hålla Thorichthys maculipinnis.
      Den tycker jag är ganska fräsig.

      Bör jag, om jag väljer centralamerikanskt i ett så pass litet kar, hålla endast ett par eller ska jag satsa på flera?

      Är det lämpligt att ha sällskap till dem eller ska de gå själva? Om sällskap, vad är lämpligast? Med sällskap menar jag alltså att ha t e x ett gäng malar eller så. Inget sällskapsakvarium alltså.

      //Pontus
      //Pontus

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Enligt litteraturen så ska Thorichthys maculipinnis (ellioti) vara den snällaste i släktet men mina är tokaggressiva mot varandra och skulle inte gå att hålla i ett akvarium kortare än 1,5 meter (det går faktiskt rätt dåligt det också). Ska du bara ha ett par + lite annan fisk så finns det fler arter att välja på. Sedan är det fullt möjligt att ha större tetror, robusta ungfödare och malar med dem. Det är inte helt lätt att få tag på centralamerikanska tetror men ibland finns det någon Astyanax i affärerna. Ska man inte odla tetrorna så brukar de ändå gå bra i vattnet du har. Samma gäller malarna.

        Mvh.

        Ola
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Poppo
          Användare
          • juli 2002
          • 85

          #5
          Hmmmm.....har en bekant som har två par Ellioti, ett par Sebraciklid plus annan fisk i ett 310-liters, och det kan inte vara mycket längre än 120-130. Tänkte därför att jag borde ju kunna hålla åtminstone ett par i ett 120. Men jag kanske har fel. Hans Ellioti är inte så gamla i karet än. Kanske skulle avvakta hans resultat och se hur det går.



          //Pontus
          //Pontus

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Det låter som om hans beter sig som de "ska"! Mina vägrar att para ut. Den starkaste (inte alltid samma) spöar alla andra i en hackordning. Jag började med nio och de minskade i antal sedan köpte jag två till. Jag tror att jag har två hanar och två honor kvar som konstant försöker slita varandra i stycken. De har både varit dominerande och underkuvade av andra arter. Jag saknar alltså erfarenhet av utparade fiskar. De är nog tre år gamla. Som sagt, enligt literaturen och även din kompis så borde de funka utmärkt i ditt akvarium. Det var ju egentligen det jag skrev i mitt första inlägg. Min erfarenhet behöver inte vara den enda sanningen.

            Mvh.

            Ola
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            Arbetssätt...