Citrinellum / Labiatum 2006!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _erik_
    Användare
    • februari 2005
    • 242

    Citrinellum / Labiatum 2006!

    hej halloj!

    Tänkte starta årets tråd här med en färsk bild på en av mina skyddslingar som jag haft någon månad nu Mina små rackare ser väldigt labiatum-iga ut tycker jag, precis som jag vill ha dom
  • _erik_
    Användare
    • februari 2005
    • 242

    #2
    En till bild på samma fisk med lite kamrater runt

    Kommentar

    • _erik_
      Användare
      • februari 2005
      • 242

      #3
      Vad tycker ni om honom? Några kommentarer?

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8596

        #4
        Vacker! Något rödare än mina, verkar det som. Hur stor är han nu? Mina är väl en 8-9 cm (de 2 största, ytterligare en som är ganska långt i att färga om och den fjärde/minsta som just börjat färga om och ser helt jävlig ut just nu).
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Markus-Hbg

          #5
          Ser mycket fina ut må jag säga..

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #6
            Kolla in bilderna på http://www.midas-cichlid.com/midas_pictures.html så får ni en uppfattning om hur oerhört variabel midasen är i sin färgteckning.
            Det finns många fina fiskara här men en som jag fastnade för var den med vita ränder på en svagt orange botten, inte speciellt färgstark på just denna bild men det kanske finns mer färgstarka exemplar.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • Niclas Larsson
              Användare
              • januari 2004
              • 546

              #7
              Nu har jag äntligen oxå skaffat Citrinellum. 1+1 Barred Midas + en gul/vit hane som skall bli kul och se när han blir större. Just nu är dom väl ca 10 cm och går tillsammans i ett 600 l kar utan några problem.
              Funderar på att sätta de 2 barred tillsammans ensamma i ett 375 kar.
              Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

              Kommentar

              • SOLO
                Användare
                • augusti 2004
                • 53

                #8
                Ursprungligen postat av jinnarparen
                Kolla in bilderna på http://www.midas-cichlid.com/midas_pictures.html så får ni en uppfattning om hur oerhört variabel midasen är i sin färgteckning.
                Det finns många fina fiskara här men en som jag fastnade för var den med vita ränder på en svagt orange botten, inte speciellt färgstark på just denna bild men det kanske finns mer färgstarka exemplar.

                Kul att se sidan med alla färgvarianter......visste inte att det fanns så många! Har själv hämtat en del yngel från nike69 och de är ca:4cm nu. Skall bli intressant att se vad det blir. Då kan man spara på det man tycker är fint? Det finns inga regler om hur en citinellum skall se ut? Är ny på området därav frågorna.
                3x200,480,960 SA&CA

                Kommentar

                • jullen
                  Användare
                  • mars 2005
                  • 628

                  #9
                  Fin fina erik!
                  ser verkligen ut som labiatum tycker jag..
                  mvh ville.

                  375 L Malawi
                  585 L Malawi
                  54 L Johanniyngel
                  25 L OB rödzebrayngel

                  Kommentar

                  • _erik_
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 242

                    #10
                    Mina är väl från runt 10 upp till ca 14 eller något sådant...

                    Kommentar

                    • Robert P
                      Användare
                      • april 2004
                      • 11

                      #11
                      Vilken färg har vildformen av Citrinellum? Jag hade fått för mig att det var Barred Midas som var viltypen, men det verkar finnas vildfångade gula så hur ligger det till?

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        #12
                        Vildformen är mycket variabel, den sk barred midas är bara en av många olika typer. Även de röda, orange, gula, vita och de med alla kombinationer däremellan finns i det fria.
                        Willem Heijns dvd om ciklider från sjöarna i Nicaragua visar prov på ett antal olika färgvarianter.
                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • _erik_
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 242

                          #13
                          försöker blåsa lite liv i tråden med en färsk bild på min största labiatus
                          ingen annan som har nån bild att visa eller nåt roligt att berätta om sina citrinellum/labiatus?

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #14
                            Ursprungligen postat av _erik_
                            försöker blåsa lite liv i tråden med en färsk bild på min största labiatus
                            ingen annan som har nån bild att visa eller nåt roligt att berätta om sina citrinellum/labiatus?
                            Kan nämna att jag funderar skarpt på att plocka hem min "striped barred" från från jobbet där den trängs i ett 332 liters kar för tillfället. Vilken fet best det har blivit! Han skulle göra sig kanon i ett 900 liters kar hemma istället. Märkligt nog så ser han iofs inte ut att vantrivas med sin röda hona i ett 110*55*55 kar! De delar karet med en synodontis, 14 st corydoras metae och en mindre trimaculatimhona. Visst får honan kura lite under en stor rot när hannnen e lite extra i gasen, men det är för det mesta lugnt och fridfullt. Han är nog mest fixerad vid mat för tillfället. Han är drygt 2,5 år och +30 cm och +1,2 kg skulle jag uppskatta.
                            Tog nyss en bild med en kamera jag hittade på jobbet:
                            Anders L

                            Kommentar

                            • JockeB
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 2964

                              #15
                              He he vilken härlig firre han har blivit anli, klart du ska ta hem han till ditt 900L....Stora fiskar gör sig bara bättre i stora akvarier...
                              Mvh Jocke
                              Mvh Jocke
                              Centralamerikanska Ciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...