Jack D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hoffa
    Användare
    • november 2002
    • 406

    Jack D

    Har 2 st Jack D som lekt och i dag kl 15 börja honan lägga romen på en sten skall tilläggas att honan är endast 8-9 cm & hanen är 6-7 cm tycker det verkar tidigt att dom får yngel nu dom har gått i mitt 720 tillsammans med 25 andra amrikanare.Finns det nån som har erfarenhet av detta så hör gärna av er.

    Mvh Hoffa

    Jimmy
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Se http://www.ciklid.se/faq_visa.asp?NR=227

    Dina hona är inte extremt liten och det låter på ditt inlägg som om hon lekt ensam. Om hon gjort det så kläcks givetvis inte äggen. Hanen är i minsta lagen, men det är som sagt fullt möjligt för små fiskar att leka. Ålder är ett bättre mått än längd när det gäller könsmognad.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Hoffa
      Användare
      • november 2002
      • 406

      #3
      Ålder på dom vet jag inte tyvärr,kan man se på äggen om dom blivit befruktade och hur lång tid går det från ägg till yngel?

      Mvh Hoffa

      Jimmy

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Du kan se på äggen att de är befruktade eftersom de utvecklas. Först ser du att det blir en liten sträng, ofta vit, i öggens ena ände. Sedan kommer det synas mörka pigment och sist ögon. Hur lång tid det tar tills äggen kläcks beror på temp. Oftast tar det en knapp vecka.

        Mvh.

        Ola
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Hoffa
          Användare
          • november 2002
          • 406

          #5
          Nu simmas det som bara fanken i mitt 50 liters kar ca 100 yngel som går med sina parents kul som tusan.


          Mvh Jimmy

          Jimmy

          Kommentar

          Arbetssätt...