Märklig upptäckt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    Märklig upptäckt!

    Hej!såg en intressant sak angående mina H.pearsei i helgen .Jag bytade vatten och rengjorde rutor mm.När jag kom för nära så samlar honan upp yngeln i munnen ,eller snarare dom kommer på ett kommando ser det ut som iaf. hon skakar på huvudet och vips så samlas dom runt munnen ,ska väl tillägga att där är C:a 30-50djur kvar nu (4veckor sen dom blev frisimmande).Rena munruvartekniken är det någon mer som har gjort samma upptäckt på sina CA tro?Där är ju flera medinvånare i karet så många har försvunnit speciellt ibörjan men nu är det samma antal hela tiden ,ganska bra gjort av föräldrarna tycker jag men detta kan ju vara en förklaring kanske vem vet.

    mvh MJ
    Micke Jarhl Med akvarium!
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Det är väl ett vanligt tecken från honan för att ynglen ska simma mot munnen. Jag har sett det tidigare när jag hade paletter(inga munruvare dock). Då styrde honan yngel flocken med små små ryck och skakningar med fenor och huvudet.

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • maj 2004
      • 2964

      #3
      Som sagt det där med ryckningarna är ju ett vanligt kroppsspråk föräldrarna användersig av, men har aldrig hört talas om att någon CA "gömmer" dom i munnen.
      Det spekuleras ju dock om att t e x Nicaraguense är i övergången till munruvning i det vilda, har tydligen gjorts en del upptäckter där.
      Skojig grej i alla fall Micke.
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      Arbetssätt...