Chichlasoma nigrofasciatus / ZebraCiklid KÖN ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sparky

    Chichlasoma nigrofasciatus / ZebraCiklid KÖN ?

    Jag skriver för jag undrar hur man ser vilken som är Hona och vilken som är Hane bland ZebraCiklider, för jag litar inte helt på personen som sålde mig fiskarna och vill vara säker på att jag fått minst en av varje kön ..
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Hanarna är större och får en liten puckel i pannan och längre utdragen rygg och analfena. Honorna blir oranga på buken när dom är romstinna, vilket dom är nästan hela tiden.
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Jeppe
      Användare
      • oktober 2005
      • 409

      #3
      Hanarna får bara puckel när dom är stora och ofta är dom inte så stora när man köper dom. Min hane fick puckel när jag hade haft honom i ca 4 år. Då hade han förstås gått i mitt 115 liters dom tre första åren.

      Riktigt roliga fiskar, specielt när dom leker (dock inte alltid för dom andra fiskarna). Min hane brukade attakera mig när dom hade lektom jag kom för nära. Snygga fiskar i alla fall.

      Sparky: Hur många köpte du och hur stort är ditt akvarium.
      540 Troffar, Callochromis ect
      100 sydamerica, dvärgar
      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
      40 tomt

      Qui dormit, non peccat

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #4
        Min nuvarande hane fick sin puckel efter 6-7 mån. När jag säljer mina "yngel" så ser man könen på dom, då är dom 3-4 cm. Honorna är redan då oranga på buken.
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • xandersx
          Användare
          • september 2005
          • 72

          #5
          min VF hane fick puckel när den var 4 cm. Honan blev knallorange på både på magen och sidorna när hon var 3cm. Så det går att se könen ganska tidigt...

          Kommentar

          • Jeppe
            Användare
            • oktober 2005
            • 409

            #6
            Mina yngel började också visa dessa skilnader vid ca tre cm.
            Beast: Hur stor var din hane då?
            540 Troffar, Callochromis ect
            100 sydamerica, dvärgar
            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
            40 tomt

            Qui dormit, non peccat

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • maj 2004
              • 2964

              #7
              Han var 6-7 cm.
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              • sparky

                #8
                Köpte bara 2 st och dom e i ett 110-150L ( kommer inte ihåg vad det stod på kartongen ) akvarium, jag ser att den större har en puckel på pannan men den mindre är jag inte säker på om den har puckel eller inte och den är inte orange alls på kroppen ... []

                Han hade ju akvariet fullt med små Zebra yngel kanske därför den inte e orange ...
                Får väl titta in dit igen och leta reda på en med orange buk... []

                Kommentar

                • mrgreed
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 494

                  #9
                  Ursprungligen postat av Beast
                  Hanarna är större och får en liten puckel i pannan och längre utdragen rygg och analfena. Honorna blir oranga på buken när dom är romstinna, vilket dom är nästan hela tiden.
                  Det kan väl ändå inte stämma?
                  Att honorna har orange fjäll på buken har väl inget med att dem är romstinna att göra?
                  Däremot är det ju ett ypperligt sätt att skilja han och hona på.Honorna har vad jag har sett alltid oranga fjäll på buken och är betydligt mindre..

                  /Danne

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #10
                    Det jag har märkt när jag har dragit upp ett gäng med yngel är att endast dom honorna som är dom dominanta och håller på att förbereda lek blir oranga. Tar jag bort dom dominanta honorna/honan så blir efter ett tag den/dom nästa i ledet för lek oranga, inte före det. Men du kanske har andra erfarenheter!?

                    /Jocke
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • Per B
                      Användare
                      • september 2005
                      • 1250

                      #11
                      Sparky, ta fram tumstocken och så mäter du längd x bredd x höjd på ditt akvarium. Då får du fram kubiknågonting, dvs volymen i liter ;-)
                      mvh Per

                      Tanganyika och Västafrika i burkarna

                      Kommentar

                      • mrgreed
                        Användare
                        • juli 2002
                        • 494

                        #12
                        Ursprungligen postat av Beast
                        Det jag har märkt när jag har dragit upp ett gäng med yngel är att endast dom honorna som är dom dominanta och håller på att förbereda lek blir oranga. Tar jag bort dom dominanta honorna/honan så blir efter ett tag den/dom nästa i ledet för lek oranga, inte före det. Men du kanske har andra erfarenheter!?

                        /Jocke

                        Ja att honorna är oranga hela tiden?
                        Det har jag alltid trott och trott mig sett..i.f.s förökar dem sig hela tiden när man har dem men då jag har haft flera åt gången har honorna konstant varit oranga och hanarna inte.

                        /Danne

                        Kommentar

                        • sparky

                          #13
                          Ursprungligen postat av mrgreed
                          Ja att honorna är oranga hela tiden?
                          Det har jag alltid trott och trott mig sett..i.f.s förökar dem sig hela tiden när man har dem men då jag har haft flera åt gången har honorna konstant varit oranga och hanarna inte.

                          /Danne

                          DÅ måste jag väl gå tillbaka och leta fram några oranga []

                          Kommentar

                          • sparky

                            #14
                            Ps. Hittade kartongen och akvariet rymmer 112L ..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...