Äntligen men vilka ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Styrsö
    Användare
    • november 2004
    • 343

    #16
    Jag hade samma tanke med olika sora hannar. Men det faller lite när det roligaste är att se dem växa och fära ut etc. man får ha väldigt många burkar då ;-)

    Tillbaka till Maculicauda, jag tycker mina är M är de största busarna. Stora busen är den enda som bråkar med min FH hanne....

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #17
      Det där med bara hanar har inte funkat varken för Daniel Odell (som gjorde ett försök med många hanar) eller mig! Det beror på vilken fisk förstås, men med citrinellum och trimaculatum funkade det inte. Trodde det skulle göra det i början, men ett 2 meters räcker inte alls. Mycket fisk av rätt sort ökar chanserna,
      Sen tycker jag snarare att paren är mycket lugnare än var hanarna var som solo. Även vid lek...
      Anders L

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #18
        Håller med Anli, Med bara hanar så blir det i alla fall tids nog en av dom som tar befälet och mobbar ut dom andra som kommer OM dom överlever att tyna bort sakta. En mycket sorglig syn!
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          #19
          Hej

          Roger i våran förening har hemma ett 900 liters med bara fullvuxna hanar av centralare. Bla. Jack dempsey, trimac, texas, och en usa import. managuense. Tillsammans går några malar, 3 skivtetror och 2 tigertetror.De har gått tillsammans i några år. Alltid lungt i karet. Mycket sparsam inredning dessutom!

          Jag tror nog att Roger själv kan komma med noggrannare uppgifter.
          Mvh Alex

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #20
            Med en stor slö "kung" (som inte är för mordisk) kan det funka i vissa kar. Och sedan mindre kvickare som inte kan terra varandra pg av dominanshannen.

            Men vist, det är bara att prova. Det gäller att ha lite extra kar/avskiljare i beredskap bara.
            Lite trist om det går så här:
            Senast redigerad av anli; 11 november 2005, 13:44.
            Anders L

            Kommentar

            • Niclas Larsson
              Användare
              • januari 2004
              • 546

              #21
              Jag var bara nyfiken om någon provat eller har dett som uppsättning idag.
              Annars är ju faktisk lek beetende hos fiskar nu pratar jag inte CA för det har jag ingen efarenhet av (ännu) utan generellt, hur dom uppträder inom paret och mot andra.

              så det blir nog en klassisk svensk uppsättning med "tonårsgrupper" med den kända leken sista paret ut.

              Jag slits fortfarande hit och dit på invånare i karet ju mer jag läser deto svårare..
              Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

              Kommentar

              • Niclas Larsson
                Användare
                • januari 2004
                • 546

                #22
                Styrsö : Vem är stora busen ?

                Är det du eller katten ? [: )]
                Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 3615

                  #23
                  Ursprungligen postat av anli
                  Med en stor slö "kung" (som inte är för mordisk) kan det funka i vissa kar. Och sedan mindre kvickare som inte kan terra varandra pg av dominanshannen.

                  Men vist, det är bara att prova. Det gäller att ha lite extra kar/avskiljare i beredskap bara.
                  Lite trist om det går så här:

                  Jadå. Det kan itne funka för alla. Men tror det är lite andra förutsättningar om man håller honor i samma kar.
                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  • Niclas Larsson
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 546

                    #24
                    Om man köper grupper där individerna är runt 8 cm hur snabbt växer centralare ? Är dom utfärgade och 20 cm på 2år ?
                    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 3740

                      #25
                      Ursprungligen postat av Niclas Larsson
                      Om man köper grupper där individerna är runt 8 cm hur snabbt växer centralare ? Är dom utfärgade och 20 cm på 2år ?
                      beror på vilka sorter och vilka uppväxtförhållande de har. En av mina trimaculatum blev nästan 25 cm som ett åring. Min tomocichla tuba växer extremt långsamt... bara drygt 10 cm och cirkus 1,5 år!
                      Mycket mat och plats underlättar förstås.
                      Anders L

                      Kommentar

                      • Styrsö
                        Användare
                        • november 2004
                        • 343

                        #26
                        Nicla- ja, det var ju inte direkt tydligt i mitt inlägg. Jag syftade naturligtvis på min största Maculicauda.

                        Jag skulle shppa runt lite och se vad du hittar och faller för när du får tag på dem. Alla fiskarna harju sin charm...

                        Kommentar

                        • Niclas Larsson
                          Användare
                          • januari 2004
                          • 546

                          #27
                          Nu börjar karet bli klart, i helgen skall jag göra en tur till Kungsmässan, lite affärer i GBG och det blir nog en tur till Kent i Nol oxå...

                          Mission: Kolla rötter & Ca ciklider

                          följande är målgrupp
                          Friedrichstahlii
                          Salvini
                          J Dempsey
                          Senast redigerad av Niclas Larsson; 18 november 2005, 10:39.
                          Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...